Warehouse Management

Optimalisatie van bestaand magazijn als antwoord op ruimtegebrek

(Advertorial) De logistieke sector kampt vandaag de dag met twee grote uitdagingen. Martijn Rijnbeek, System Sales Manager bij Kardex, deelt zijn inzichten over de veranderende logistieke sector en de uitdagingen en innovaties die bedrijven helpen hun operaties te optimaliseren.

Recente artikelen

Meer dan een lockdowngril

De coronacrisis gaf e-commerce wereldwijd een ongeziene boost. Zogenaamde ‘brick and mortar’ winkels hadden het moeilijk om hun activiteiten online te vertalen, terwijl klassieke e-commerce – business-to-consumer (B2C) – volop profiteerde en een recordverkoop liet optekenen. In de slipstream daarvan zagen we de boom van een niche binnen de e-commerce: die van consumer-to-consumer (C2C) e-commerce.

De schaduwzijde van e-commerce en fast fashion

Online shoppen is meer ingeburgerd dan ooit tevoren en daar horen ook retouren bij. Uit cijfers van de Reverse Logistics Association blijkt dat klanten in Europa dertig tot veertig procent van de geleverde items terugsturen. Dat gaat gepaard met een economische, maar vooral ook ecologische impact, en plaatst de e-commercesector voor een grote verantwoordelijkheid.

3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering

E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.

Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek

E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.

Het belangrijkste proces

In een conventioneel magazijn bestaat de belangrijkste activiteit in het verzamelen en verzendklaar maken van orders. Het magazijn wordt immers afgerekend op zowel service als kosten. Service levels worden veelal gemeten op basis van klachten van klanten. En die klachten hebben vaak betrekking op het niet ontvangen van het juiste product of van de juiste hoeveelheden. En wat de kostenzijde betreft: in het gemiddelde magazijn maakt de loonmassa zestig tot zeventig procent van de totale kosten uit. Van die zestig tot zeventig procent komt nog eens gemiddeld zestig procent op rekening van het orderverzamelen en verzendklaar maken. Als we de kosten willen drukken en efficiënter willen werken, kijken we best eerst naar de grootste kostenposten. Vandaar de drang om dit proces zo optimaal mogelijk, maar ook zo kwalitatief mogelijk uit te voeren.

Impact van markttrends

In veel palletmagazijnen wordt het grondniveau gebruikt om orders te verzamelen rechtstreeks uit pallets. De beschikbare plaats op het grondniveau is echter beperkt.
BITO kan meer pickplaatsen creëren op dezelfde beperkte magazijnvloer en mét behoud van uw buffer palletstelling, wat aansluit op de markttrends namelijk het groeiend aantal SKU’s.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

TGW creëert sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

Leverancier van material handling oplossingen TGW bouwt momenteel een hoogperformant fulfillment center voor de Belgische grocery specialist UpFresh in de havenstad Oostende. De oplevering is gepland voor november 2023. De automatisering moet het bedrijf meer flexibiliteit bieden, de operationele kosten verlagen en zijjn ambitieuze groeidoelstellingen helpen halen.

Liquiditeit van het bedrijf verhogen en voorraadkosten verlagen door middel van beter voorraadbeheer.

Een geoptimaliseerde voorraad leidt tot minder kapitaalsbenutting en een hogere liquiditeit. Door gericht voorraadbeheer kunnen overbodige huur-, exploitatie-, onderhouds- en personeelskosten worden bespaard.

Ducona Holland kiest Dematic voor nieuwe automatiseringsoplossing

Op zijn site in het Nederlandse Aalten produceert Ducona gestandaardiseerde en op maat gemaakte PET-verpakkingen. Om de opslagcapaciteit en efficiëntie te verhogen, leverde Dematic er een automatiseringsoplossing, gebaseerd op Autonomous Mobile Robots (AMR’s) en een 2D-shuttlesysteem.

Toyota Industries Corporation neemt Viastore over

Sinds de acquisitie van Vanderlande Industries, vijf jaar geleden, biedt Toyota Industries al uitgebreide oplossingen om de logistieke processen van zijn klanten te automatiseren. Dat gebeurt vooral via de dochteronderneming in Nederland. Met de acquisitie van de Duitse integrator van logistieke systemen wil Toyota nu zijn Logistics Solutions Business versterken.

Kardex Mlog breidt volautomatisch hoogbouwmagazijn van Würth uit

In vijf maanden tijd heeft Kardex Mlog het volautomatische hoogbouwmagazijn in het Duitse distributiecentrum Noord van Adolf Würth uitgebreid van drie naar zeven gangen. Het project, met een investeringsvolume van 7,1 miljoen euro, heeft ca.

Burger Logistic Services tekent langdurige huurovereenkomst met Prologis

Expediteur Burger Logistic Services, onderdeel van Royal Burger Group, heeft besloten om Prologis Park Eemhaven DC3 in Rotterdam te huren. De faciliteit is strategisch gelegen, aan Distripark Waalhaven/Eemhaven in de Rotterdamse haven. Met een directe aansluiting op Europa's grootste containerterminal en toegang tot de rest van Europa via wegen, spoor- en binnenvaartverbindingen, kan Burger Logistic Services haar dienstverlening zo verder optimaliseren.

Scotch & Soda realiseert wereldwijde omnichanneltransformatie met Manhattan Associates

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft besloten om Manhattan Active Allocation en Manhattan Active Warehouse Management te implementeren. Die keuze maakt deel uit van de strategie om de omnichanneltransformatie, zowel in de winkel als online, wereldwijd te bevorderen.

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Carrefour België actief met voice picking van Zetes

In België telt Carrefour 40 hypermarkten, meer dan 440 supermarkten, zo’n 300 kleinere buurtwinkels en meer dan 200 afhaalpunten. Om alle leveringen voor België centraal te verwerken en zijn groeiende e-commerce business te ondersteunen, opende de retailer in mei 2021 een nieuw distributiecentrum in Willebroek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.