Supply Chain Management
De vervelende verrassing
Het was een prachtige lentedag toen een oldtimerliefhebber besloot om zijn geliefde auto weer eens uit de garage te halen. De zon scheen, de vogels floten, en hij kon bijna het geluid van de motor horen ronken terwijl hij de garage opende. Maar toen hij de sleutel omdraaide, gebeurde er... niets. De autobatterij was leeg. Een gevoel van teleurstelling overviel hem. Hoe kon dit nu weer gebeuren?
Recente artikelen
Delen om te vermenigvuldigen
Het managen van de supply chain is de voorbije jaren een stuk uitdagender geworden. De hogere klantenverwachtingen, de stijgende distributiekosten, de grotere focus op duurzaamheid en het toenemende aantal producten nopen tot een transparante supply chain.
Tevreden medewerkers maken tevreden klanten
Elk bedrijf draagt klantvriendelijkheid hoog in het vaandel. Logisch. Maar schoenwinkelketen Torfs heeft er zijn handelsmerk van gemaakt. Het succes dat Torfs met zijn strategie boekt, heeft volgens Wouter Torfs alles te maken met de manier waarop het bedrijf zijn HR-strategie invult.
Nokia’s supply chain transformatie
Op tien jaar tijd vond Nokia zichzelf verschillende keren heruit. De meest opvallende verandering was de ommezwaai van de b2c- naar de b2b-markt. Maar ook intern werden verschillende ‘schokken’ opgevangen en omgezet in vernieuwing binnen het bedrijf.
Geen alledaagse benchmark
Op weg naar verandering gaan veel bedrijven op zoek naar vergelijkings- en ijkpunten. Traditioneel vertaalt dat streven zich in een benchmark met sectorgenoten of met de marktleider. Maar zijn de recepten van concullega’s wel toepasbaar binnen de eigen organisatie en is ‘copycatting’ wel de juiste attitude om een doorbraak te realiseren?
‘Logistieke managers moeten af van hun calimerocomplex’
De wereld organiseert zich steeds meer in netwerken. Daardoor komt ook ketensamenwerking weer prominenter op de agenda te staan. Een concept uit de jaren 90 dat theoretisch breed aanvaard is, maar in de praktijk erg traag ingang vindt. Om effectief tot ketensamenwerking te komen, zouden logistieke managers hun positie veel meer moeten claimen.
Laat de kwaliteitsmanager opstaan
Kwaliteitsorganisaties wijzen op de nood aan een erkend beroep van kwaliteitsmanager. Om het statuut van de kwaliteitsmanager te kunnen opwaarderen, moet deze zich wat meer als een held gedragen in de organisatie. Tot slot van rekening bewaakt de kwaliteitsmanager het imago van een organisatie en dat mag gerust wat vaker worden gecommuniceerd.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nieuwe eisen voor verklaring over verbruik en CO2-uitstoot van zware trucks
Vanaf 1 januari 2019 wordt het in de EU wettelijk verplicht om nieuw geproduceerde vrachtwagens te voorzien van een verklaring met betrekking tot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Dat moet het voor kopers gemakkelijker maken om zuinige voertuigen met minder negatieve effecten op het klimaat aan te schaffen, waardoor de uitstoot van het vrachtverkeer daalt.
Recordaantal CEO’s optimistisch over economisch klimaat
Een recordaantal CEO’s is optimistisch over het economisch klimaat wereldwijd, althans op korte termijn. Dat is een van de belangrijkste bevindingen van PwC’s 21ste bevraging van bijna 1,300 CEO’s over de hele wereld. De resultaten van deze ‘Annual Global CEO Survey’ werden voorgesteld op de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos.
Bpost neemt Leen Menken Foodservice Logistics over
Het familiebedrijf uit het Nederlandse Zoetermeer werd ruim dertig jaar geleden opgericht als koel-vrieshuis, maar specialiseerde zich steeds meer in logistieke oplossingen. In 2012 werd het bedrijf actief in de e-commerce van levensmiddelen, waarbij het gekoelde en diepgevroren pakketten bij de eindklant aan huis levert.
BDO en CROSSROAD bundelen krachten
BDO Belgium neemt alle aandelen van Crossroad over. BDO België verleent advies aan bedrijven o.a. op het vlak van ‘audit & assurance’, ‘accounting & reporting’, ‘tax & legal’, digitalisering en innovatie, operationeel management, human capital en interimmanagement.
Winnaars ‘Supply Chain Award – Project of the Year 2017’ bekend
Organisatoren VIB en Pics Belgium hebben de ‘Supply Chain Award – Project of the Year 2017’ uitgereikt aan Pfizer. Daarmee haalde de farmareus het van Agfa Healthcare, JBC/Layton, De Meuter/Mergroup en Solvay. Voor zijn project ‘End-to-end In-transit Visibility’ mocht Pfizer naast de hoofdprijs ook de ‘Prize of the Audience’ in ontvangst nemen.
ISB Global optimaliseert afvalinzameling met OutSystems
ISB Global, gespecialiseerd in afval, recycling en het tegengaan van verspilling, heeft met het Low-Code platform OutSystems een geavanceerde Internet of Things (IoT)-applicatie ontwikkeld. De applicatie wordt ingezet om de vulniveaus van afvalcontainers op gezette intervallen uit te lezen, die data te verwerken en prognoses van de toekomstige vulniveaus te genereren.
Sirris brengt additive manufacturing naar de productievloer
Al enige tijd onderzoeken bedrijven de mogelijkheden van additive manufacturing (AM) als productietechnologie voor hun onderdelen. Naar verwachting zal AM binnen drie jaar volledig ingeburgerd zijn bij bedrijven. Daarmee klimt de industrie naar een volgend niveau: de productie van 3D-geprinte metalen onderdelen op een industrieel niveau.
Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”
De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen.
Technische Unie doet opnieuw een beroep op Witron
Technische Unie is een van de belangrijkste groothandels voor elektrische, sanitaire en mechanische installatiematerialen in Nederland. Vanuit zijn distributiecentrum in Alphen verzendt Technische Unie alle producten met een klein volume – minstens 80% van zijn productaanbod – naar klanten in het hele land.
UPS investeert 130 miljoen in Nederland
UPS heeft officieel de eerste steen gelegd voor de bouw van een nieuw sorteer- en distributiecentrum voor pakketten in de regio Eindhoven. Het gebouw, ter waarde van 130 miljoen euro, is naast het distributiecentrum voor de regio Eindhoven ook een doorvoercentrum dat moet zorgen voor een snelle en betrouwbare goederenstroom naar de rest van Nederland, maar ook naar België en Duitsland.