Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
Tevreden medewerkers maken tevreden klanten
Elk bedrijf draagt klantvriendelijkheid hoog in het vaandel. Logisch. Maar schoenwinkelketen Torfs heeft er zijn handelsmerk van gemaakt. Het succes dat Torfs met zijn strategie boekt, heeft volgens Wouter Torfs alles te maken met de manier waarop het bedrijf zijn HR-strategie invult.
Geen alledaagse benchmark
Op weg naar verandering gaan veel bedrijven op zoek naar vergelijkings- en ijkpunten. Traditioneel vertaalt dat streven zich in een benchmark met sectorgenoten of met de marktleider. Maar zijn de recepten van concullega’s wel toepasbaar binnen de eigen organisatie en is ‘copycatting’ wel de juiste attitude om een doorbraak te realiseren?
‘Logistieke managers moeten af van hun calimerocomplex’
De wereld organiseert zich steeds meer in netwerken. Daardoor komt ook ketensamenwerking weer prominenter op de agenda te staan. Een concept uit de jaren 90 dat theoretisch breed aanvaard is, maar in de praktijk erg traag ingang vindt. Om effectief tot ketensamenwerking te komen, zouden logistieke managers hun positie veel meer moeten claimen.
Laat de kwaliteitsmanager opstaan
Kwaliteitsorganisaties wijzen op de nood aan een erkend beroep van kwaliteitsmanager. Om het statuut van de kwaliteitsmanager te kunnen opwaarderen, moet deze zich wat meer als een held gedragen in de organisatie. Tot slot van rekening bewaakt de kwaliteitsmanager het imago van een organisatie en dat mag gerust wat vaker worden gecommuniceerd.
De trade-off van standaardisatie
Productverscheidenheid neemt toe. Leuk voor de consument maar een nachtmerrie voor supply chain managers. Zij moeten steeds complexere en duurdere logistieke ketens managen. Standaardisatie door het gebruik van productplatformen wordt vaak naar voren geschoven als een soort heilige graal.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt
Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.
Stikstofcrisis in Nederland treft logistiek
De stikstofcrisis in Nederland heeft ook een impact op de logistieke sector. Omdat, na de stikstofuitspraak door de Raad van State in mei van dit jaar, bijkomend onderzoek is vereist, lopen verschillende projecten vertraging op. Zo is de realisatie vertraagd van Logistiek Park Moerdijk en van de Railterminal Gelderland bij Valburg.
Wat betekent 5G voor de logistiek?
Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten.
Liege Airport gaat in zee met Orange Belgium, Alibaba Cloud en Qatar Airways
Tijdens zijn recente WeCargo event, dat het samen met Leansquare organiseerde, heeft Liege Airport drie nieuwe partnerships gesloten met respectievelijk Orange Belgium, Alibaba Cloud en Quatar Airways.
Zalando automatiseert nieuw dc in Nederland met Knapp
Zalando heeft Knapp in de arm genomen voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk, bij Rotterdam. Het nieuwe 140.000m² grote online distributiecentrum zal worden uitgerust met een shuttlesysteem in combinatie met pocket sorter technologie van Dürkopp.
ParcelParcel breidt aanbod uit
Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.
Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen
Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.
DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen
Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).
Fretlink opent eerste kantoor in België
Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.
VAS van Tilt-Import moet veiligheid in magazijnen vergroten
Het Franse Tilt-Import, leverancier van veiligheidsoplossingen voor o.a. magazijnen, stelt met zijn nieuwe Visual Alert System (VAS) een oplossing voor om aanrijdingen tussen voetgangers en heftrucks in magazijnen te voorkomen. Het betreft een projectiesysteem dat in risicozones een waarschuwingssignaal op de vloer projecteert wanneer een heftruck op komst is.