Supply Chain Management

De vervelende verrassing

Het was een prachtige lentedag toen een oldtimerliefhebber besloot om zijn geliefde auto weer eens uit de garage te halen. De zon scheen, de vogels floten, en hij kon bijna het geluid van de motor horen ronken terwijl hij de garage opende. Maar toen hij de sleutel omdraaide, gebeurde er... niets. De autobatterij was leeg. Een gevoel van teleurstelling overviel hem. Hoe kon dit nu weer gebeuren?

Recente artikelen

Zelfsturende teams, de hype voorbij?

De afgelopen jaren hebben heel wat bedrijven en organisaties enthousiast geëxperimenteerd met het concept ‘zelfsturing’. In theorie heet het dat alle medewerkers de kans krijgen bij te dragen aan de groei en innovatie van het bedrijf met hun creativiteit, probleemoplossend vermogen en ondernemerschap.

Genetisch voorbestemd voor duurzaamheid

De Wase gipskartonproducent Gyproc, dochter van de Franse bouwgroep Saint-Gobain, trekt sinds enkele jaren de kaart van duurzame onderneming en tracht dat doorheen zijn hele waardeketen te verspreiden. Het bedrijf is een van de weinige met een cradle to cradle (C2C) certificaat en nam in de aanloop daarvan met Tom Rommens een dedicated duurzaamheidsmanager in dienst.

Waarom veraf zoeken wat we dichtbij kunnen vinden?

Onlangs sloot het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een project af rond nearshoring. Daaronder verstaan we het uitbesteden van werk aan een productiefaciliteit in een land waar de arbeidskosten laag zijn én dat relatief dichtbij is of zich op z’n minst in dezelfde tijdzone bevindt.

Operationele inkoop automatiseren in kmo’s

In heel wat productiebedrijven, en in het bijzonder OEM’s (original equipment manufacturers), neemt de druk toe om doorlooptijden te verkorten en flexibel in te spelen op de vraag van de klant. Dat vergt niet alleen efficiëntie in de interne processen, de volledige keten moet transparant en flexibel ingericht worden.

Kledingketen in het teken van duurzaamheid

Modebedrijven hebben het vandaag niet eenvoudig. Denken we maar aan de snel veranderende collecties, de moordende concurrentie en daarbovenop de uitdagingen die e-commerce met zich meebrengt. Niet alleen de last op de schouders van die bedrijven is hoog, ook de druk op het klimaat is door alle transport binnen die ketens vaak niet min.

Koffie met minimum aan verspilling

Een vijftal jaar geleden introduceerde koffiebedrijf UCC Coffee uit het Nederlandse Bolsward de leanfilosofie binnen zijn gelederen. Wat startte met een grote schoonmaak op de werkvloer, evolueerde naar een grondige optimalisering van het productieproces.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot

Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).

Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac

Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.

1 op de 10 werkgevers in sector Transport en Logistiek wil deze zomer aanwerven

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten zou de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in de loop van het derde kwartaal van 2018 vertragen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 10% van plan de eerste drie maanden medewerkers aan te werven.

Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen

In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.

Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in

Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging

DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.

Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België

Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken

‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.