Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
Waarom veraf zoeken wat we dichtbij kunnen vinden?
Onlangs sloot het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een project af rond nearshoring. Daaronder verstaan we het uitbesteden van werk aan een productiefaciliteit in een land waar de arbeidskosten laag zijn én dat relatief dichtbij is of zich op z’n minst in dezelfde tijdzone bevindt.
Operationele inkoop automatiseren in kmo’s
In heel wat productiebedrijven, en in het bijzonder OEM’s (original equipment manufacturers), neemt de druk toe om doorlooptijden te verkorten en flexibel in te spelen op de vraag van de klant. Dat vergt niet alleen efficiëntie in de interne processen, de volledige keten moet transparant en flexibel ingericht worden.
Kledingketen in het teken van duurzaamheid
Modebedrijven hebben het vandaag niet eenvoudig. Denken we maar aan de snel veranderende collecties, de moordende concurrentie en daarbovenop de uitdagingen die e-commerce met zich meebrengt. Niet alleen de last op de schouders van die bedrijven is hoog, ook de druk op het klimaat is door alle transport binnen die ketens vaak niet min.
Koffie met minimum aan verspilling
Een vijftal jaar geleden introduceerde koffiebedrijf UCC Coffee uit het Nederlandse Bolsward de leanfilosofie binnen zijn gelederen. Wat startte met een grote schoonmaak op de werkvloer, evolueerde naar een grondige optimalisering van het productieproces.
Delen om te vermenigvuldigen
Het managen van de supply chain is de voorbije jaren een stuk uitdagender geworden. De hogere klantenverwachtingen, de stijgende distributiekosten, de grotere focus op duurzaamheid en het toenemende aantal producten nopen tot een transparante supply chain.
Nokia’s supply chain transformatie
Op tien jaar tijd vond Nokia zichzelf verschillende keren heruit. De meest opvallende verandering was de ommezwaai van de b2c- naar de b2b-markt. Maar ook intern werden verschillende ‘schokken’ opgevangen en omgezet in vernieuwing binnen het bedrijf.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt
Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.
Stikstofcrisis in Nederland treft logistiek
De stikstofcrisis in Nederland heeft ook een impact op de logistieke sector. Omdat, na de stikstofuitspraak door de Raad van State in mei van dit jaar, bijkomend onderzoek is vereist, lopen verschillende projecten vertraging op. Zo is de realisatie vertraagd van Logistiek Park Moerdijk en van de Railterminal Gelderland bij Valburg.
Wat betekent 5G voor de logistiek?
Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten.
Liege Airport gaat in zee met Orange Belgium, Alibaba Cloud en Qatar Airways
Tijdens zijn recente WeCargo event, dat het samen met Leansquare organiseerde, heeft Liege Airport drie nieuwe partnerships gesloten met respectievelijk Orange Belgium, Alibaba Cloud en Quatar Airways.
Zalando automatiseert nieuw dc in Nederland met Knapp
Zalando heeft Knapp in de arm genomen voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk, bij Rotterdam. Het nieuwe 140.000m² grote online distributiecentrum zal worden uitgerust met een shuttlesysteem in combinatie met pocket sorter technologie van Dürkopp.
ParcelParcel breidt aanbod uit
Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.
Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen
Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.
DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen
Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).
Fretlink opent eerste kantoor in België
Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.
VAS van Tilt-Import moet veiligheid in magazijnen vergroten
Het Franse Tilt-Import, leverancier van veiligheidsoplossingen voor o.a. magazijnen, stelt met zijn nieuwe Visual Alert System (VAS) een oplossing voor om aanrijdingen tussen voetgangers en heftrucks in magazijnen te voorkomen. Het betreft een projectiesysteem dat in risicozones een waarschuwingssignaal op de vloer projecteert wanneer een heftruck op komst is.