Supply Chain Management
Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Zelfsturende teams, de hype voorbij?
De afgelopen jaren hebben heel wat bedrijven en organisaties enthousiast geëxperimenteerd met het concept ‘zelfsturing’. In theorie heet het dat alle medewerkers de kans krijgen bij te dragen aan de groei en innovatie van het bedrijf met hun creativiteit, probleemoplossend vermogen en ondernemerschap.
Mens versus robot
Volgens een studie van onderzoeksbureau Roland Berger verdwijnen in de Europese logistiek 1,5 miljoen banen tegen 2025. Tenminste, als de logistiek niet goed inspeelt op de robotisering die met rasse schreden de sector zal inwalsen. Paniekvoetbal of komen veel logistieke functies daadwerkelijk in het gedrang?
Genetisch voorbestemd voor duurzaamheid
De Wase gipskartonproducent Gyproc, dochter van de Franse bouwgroep Saint-Gobain, trekt sinds enkele jaren de kaart van duurzame onderneming en tracht dat doorheen zijn hele waardeketen te verspreiden. Het bedrijf is een van de weinige met een cradle to cradle (C2C) certificaat en nam in de aanloop daarvan met Tom Rommens een dedicated duurzaamheidsmanager in dienst.
Waarom veraf zoeken wat we dichtbij kunnen vinden?
Onlangs sloot het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een project af rond nearshoring. Daaronder verstaan we het uitbesteden van werk aan een productiefaciliteit in een land waar de arbeidskosten laag zijn én dat relatief dichtbij is of zich op z’n minst in dezelfde tijdzone bevindt.
Kledingketen in het teken van duurzaamheid
Modebedrijven hebben het vandaag niet eenvoudig. Denken we maar aan de snel veranderende collecties, de moordende concurrentie en daarbovenop de uitdagingen die e-commerce met zich meebrengt. Niet alleen de last op de schouders van die bedrijven is hoog, ook de druk op het klimaat is door alle transport binnen die ketens vaak niet min.
Operationele inkoop automatiseren in kmo’s
In heel wat productiebedrijven, en in het bijzonder OEM’s (original equipment manufacturers), neemt de druk toe om doorlooptijden te verkorten en flexibel in te spelen op de vraag van de klant. Dat vergt niet alleen efficiëntie in de interne processen, de volledige keten moet transparant en flexibel ingericht worden.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Supply Chain Innovations 2020 gaat door
Value Chain laat weten dat Supply Chain Innovations 2020 op de geplande datum, donderdag 19 maart a.s., doorgaat. Supply Chain Innovations is een kleinschalig event met bezoekers uit België en Nederland, tot dusver geen noemenswaardig risicogebied.
Savoye stelt Peter de Henau aan als managing director Benelux
Met ruim 25 jaar ervaring in de (intra)logistiek, trad Peter de Henau op 1 februari jl. als managing director Benelux bij Savoye in dienst. De recente aanpassing van de strategie van Savoye overtuigde Peter de Henau om over te stappen naar de Franse integrator van logistieke systemen en ontwikkelaar van software voor de supply chain.
Logflow benoemt Wim Clappaert tot CEO
Logflow heeft Wim Clappaert (52) aangesteld als nieuwe CEO. Wim Clappaert studeerde af als burgerlijk ingenieur elektromechanica, operations management. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in industriële ondernemingen.
Ronde tafeldisccussies voor S&OP specialisten op Supply Chain Innovations 2020
Naast de vele interessante uiteenzettingen over alle aspecten van supply chain management ontplooien we op Supply Chain Innovations 2020 een nieuw initiatief dat voor sommigen onder u een extra dimensie aan uw bezoek kan geven. Tijdens de middagpauze voorzien we niet enkel de middag-keynote en de MTO Conference.
Toyota Material Handling Europe benoemt Ernesto Domínguez tot nieuwe president en CEO
Op 1 april 2020 begint Ernesto Domínguez in zijn nieuwe functie van president en CEO van Toyota Material Handling Europe. Ernesto Domínguez, geboren in 1966 in het Spaanse Tarragona, trad in 2000 als managing director bij Toyota Material Handling Spanje (voorheen BT España) in dienst.
Meer dan 30 uiteenzettingen op Supply Chain Innovations
Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Johnson & Johnson, Albert Heijn, Van Oirschot, Duvel Moortgat, Dynagroep, … en nog veel meer mag u niet ontbreken op Supply Chain Innovations 2020! Bekijk het volledige programma online en registreer nu voor Supply Chain Innovations 2020!
Hessel Visser over de ‘Impact op warehouse activiteiten door trends in supply chain van producent’ op Supply Chain Innovations.
Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. Eén van de plenaire keynotes wordt gegeven door Hessel Visser, mede-auteur van de bestseller ‘Werken met Logistiek’.
Deeleconomie vindt geen bijval bij transporteurs
Het principe van de deeleconomie kan voorlopig op weinig enthousiasme rekenen bij de transportsector. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Cambion. Toch zouden transportbedrijven er volgens VIL bij gebaat zijn hun rollend materieel te delen.
Supply Chain Innovations 2020 - programma
Het volledige programma van Supply Chain Innovations is zeer uitgebreid. Daarom hebben we het u gemakkelijk gemaakt en werden de parallelle sessies naast elkaar geplaatst in een meer schematische voorstelling. De volledige uitleg kunt u lezen online.
9 op de 10 werkgevers in transport en logistiek vinden geen medewerkers
Zoals elk jaar heeft ManpowerGroup een top 10 van de moeilijkst in te vullen banen opgesteld. Daaruit blijkt dat logistieke profielen (vrachtwagenchauffeurs, leveringen, bouwmachines, vorkheftrucks of openbaar vervoer) de vierde plaats innemen op Belgisch niveau, de tweede plaats in Vlaanderen en de zevende plaats in Wallonië.