Supply Chain Management

De vervelende verrassing

Het was een prachtige lentedag toen een oldtimerliefhebber besloot om zijn geliefde auto weer eens uit de garage te halen. De zon scheen, de vogels floten, en hij kon bijna het geluid van de motor horen ronken terwijl hij de garage opende. Maar toen hij de sleutel omdraaide, gebeurde er... niets. De autobatterij was leeg. Een gevoel van teleurstelling overviel hem. Hoe kon dit nu weer gebeuren?

Recente artikelen

Hot issues inzake douanereglementering

Op het douanecongres in Antwerpen bogen de economische operatoren en de douaneautoriteiten zich over de belangrijkste topics in het douanelandschap van vandaag. Wat zijn de gevolgen van de Europese wetgeving, één jaar na de invoering ervan?

Maakindustrie mist beleidsvisie

Denktank Itinera heeft een helder leesbaar rapport opgeleverd over de toekomst van de maakindustrie in België. Onderzoekers Ivan Van de Cloot, chief economist bij Itinera, en Stijn Ronsse, visiting fellow, hebben in dat onderzoeksrapport wetenschappelijke literatuur gecombineerd met informatie uit interviews met Vlaamse en Waalse bedrijfsleiders.

Meer grip op de supply chain

Een tiental jaar geleden waren de hoge en erg verspreide voorraden een doorn in het oog van Daikin Europe. Bovendien kon ook het transport van producten door de keten heen efficiënter en duurzamer. Als antwoord op die problematiek lanceerde Daikin het ‘Velvet Project’.

Kramp kan groeien dankzij tienjarenplan voor de supply chain

Kramp is ambitieus. De internationaal opererende groothandel wil in 2020 een omzet van één miljard euro realiseren, een derde meer dan in 2016. Ook daarna blijft het credo groei. Om dat te faciliteren heeft Kramp met hulp van Groenewout een omvangrijk plan opgesteld voor uitbreiding van de supply chain capaciteit in de komende tien jaar.

Groene supply chain op het dak

Het Belgische familiebedrijf Derbigum (Lot) is gespecialiseerd in dakbedekking en waterdichting en trok zeven jaar geleden volop de kaart van duurzaamheid en innovatie met de lancering van een volledig plantaardige dakbaan. Naast de milieuvriendelijkheid van het product, zet het bedrijf maximaal in op ecologische productie en duurzame logistiek, waarbij leveranciers en klanten mee betrokken worden in het ‘groene verhaal’.

Word waardevol voor je leverancier

Vroeger had de inkoper vaak heel veel macht in de keten. Stilaan komt daar in veel industrieën verandering in. Als antwoord op het misbruik van de inkoopmacht van grote spelers, zoeken leveranciers naar creatieve oplossingen. Sommigen werken aan hun groei, anderen nemen andere partijen over of ze slaan de handen in elkaar met andere leveranciers.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot

Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).

Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac

Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.

1 op de 10 werkgevers in sector Transport en Logistiek wil deze zomer aanwerven

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten zou de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in de loop van het derde kwartaal van 2018 vertragen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 10% van plan de eerste drie maanden medewerkers aan te werven.

Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen

In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.

Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in

Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.

Hardis Group vestigt zich in de Benelux

Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.

Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging

DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.

Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België

Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.

DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek

In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.

‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken

‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.