Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
Doorstromen van sociale naar reguliere economie
Medewerkers met het juiste profiel aantrekken: voor veel bedrijven wordt het steeds lastiger. De veelbesproken war for talentslaat om zich heen en treft ook bedrijven die vooral op zoek zijn naar laaggeschoolden. Hoe ga je om met openstaande vacatures, personeelsverloop en arbeidsverzuim door foute attitudes?
Duurzaam produceren in beperkte oplages
Nnof uit Vilvoorde vond de weg naar Kunnig, een maatwerkbedrijf in Antwerpen. Anne Lenaerts, verantwoordelijk voor sales en marketing bij Nnof: “Nnof is een lokaal dienstenbedrijf dat bedrijven begeleidt bij de transformatie van hun kantooromgeving.
Culturele transformatie brengt betere communicatie
Een steek laten vallen in de supply chain organisatie kan bij Pfizer ernstige gevolgen hebben. Pfizer’s logistieke centrum in Zaventem levert medicijnen in 130 landen wereldwijd tot bij de patiënten. Het is erg belangrijk om de logistieke transacties zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Hoe fiets je als bedrijf zonder zorgen langs de verkeersknoop?
Mobiliteit is voor elk bedrijf van belang. Medewerkers en producten moeten snel en vlot ter plaatse geraken, maar de steeds vaster aangesnoerde verkeersknoop en de toegenomen parkeerdruk dreigen onze economie te verlammen. De nood aan een andere, duurzame mobiliteit is overduidelijk.
Snel kunnen schakelen maakt tijdig leveren mogelijk
Just in time leveren is in onze economie niet meer weg te denken. Productieschema’s worden almaar strakker, levertermijnen worden verder ingekort en marges staan onder druk. Reservetijd inbouwen om haperingen op te vangen wordt steeds moeilijker.
Efficiënt screenen van leveranciers
De wereldwijde globalisering bracht voor multinationals heel wat onbekende factoren met zich mee: wie zijn nu écht mijn overzeese leveranciers en hoe werken ze? Tot pakweg dertig jaar geleden lag niemand echt wakker van de maatschappelijke gevolgen daarvan, maar ondertussen kan geen enkel groot bedrijf zich nog veroorloven met niet-duurzame partners te werken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Koenig & Bauer implementeert vloerkettingbaansysteem van Dematic
De Duitse drukpersfabrikant Koenig & Bauer Sheetfed heeft in zijn fabriek in Radebeul, nabij Dresden, een Etow-vloerkettingbaansysteem van Dematic in gebruik genomen. Voortaan worden de zware onderdelen automatisch naar de twaalf werkposten getransporteerd voor assemblage.
GLS neemt B2B-pakketdienst Dicom Canada over
Dicom Canada levert B2B pakket-, vracht- en logistieke diensten via wegvervoer. Het bedrijf is in heel Canada actief, maar concentreert zich vooral op de oostelijke provincies Ontario en Quebec. Voor een pan-Canadese logistieke dienstverlening exploiteert het bedrijf een netwerk van 28 depots en werkt het samen met partners in heel Canada.
Aventeon en Fleets-Online sluiten partnership
Fleets-Online biedt Fleet Management en Asset Management oplossingen, gericht op trucks, bestelwagens, trailers en andere vervoersmiddelen. Aventeon is gespecialiseerd in de ondersteuning van werkprocessen van chauffeurs en bezorgers. Samen willen beide bedrijven een totaaloplossing bieden die naar eigen zeggen vele malen flexibeler is dan wanneer vaste boordcomputersystemen worden ingezet.
Meer efficiëntie dankzij de Skyfall Pouch Sorter
(advertorial) WRH Global Belgium rust wasserij Dumoulin uit met het uiterst flexibele Skyfall sorteersysteem. Met meer dan 12.000 pouches behoort de installatie tot ‘s werelds grootste sorteerinstallatie in de industriële wasserijsector. Het systeem bestaat uit 5 automatische, door Ferag ontwikkelde, in- en uitvoer stations.
52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden
Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.
Alpega neemt Wtransnet over om territorium voor vrachtuitwisseling uit te breiden
Wtransnet is een steeds groeiend platform voor vrachtuitwisselingen in Spanje en Portugal, met ook toenemende activiteiten in o.a. Italië, Frankrijk en Duitsland. Wtransnet is eigendom van Wotrant SL, met hoofdzetel in Terrassa, Spanje. Teleroute, Bursa en 123cargo, de uitwisselingsplatformen voor vrachtvervoer van het Belgische softwarebedrijf Alpega, richten zich op andere geografische gebieden waaronder Frankrijk, de Benelux en Roemenië.
DSV zet in op e-commerce met overname van S&H
DSV heeft honderd procent van de aandelen verworven van e-fulfilmentbedrijf S&H. Met die overname wil DSV zijn dienstverlening in e-commerce uitbreiden, met name op het vlak van business-to-business en direct-to-consumer multi-channel fulfilment.
Efficiëntere order picking én packing door kleine investering!
(advertorial) Het beheren van correcte masterdata zorgt voor een betere slotting in warehouses. De afmetingen en het gewicht van een Stock Keeping Unit (SKU) zorgen – in samenwerking met order pick karakteristieken – voor een geoptimaliseerde indeling in de order pick zones van het warehouse.
Het e-food tijdperk
(advertorial) Door gebruik te maken van een optimaal voorraadsysteem kunt u klanten aantrekken voor het online kopen van levensmiddelen. Consumenten die via internet levensmiddelen willen kopen vragen met name de garantie dat de waren vers zijn en willen een snelle levering aan huis.
Nieuwe serie midden- tot hoog-niveau orderverzamelaars bij Mitsubishi
De VELiA EX-serie van Mitsubishi Forklift Trucks omvat een heavy-duty 48volt-model dat een capaciteit van 1250 kg biedt. Bij het ontwerp van de orderverzamelaars werd veel aandacht besteed aan gebruikersgemak. Zo werd de bestuurderscabine van deze serie ontworpen om orderverzamelaars continu te laten verzamelen, zelfs tijdens langste diensten.