Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
Doorstromen van sociale naar reguliere economie
Medewerkers met het juiste profiel aantrekken: voor veel bedrijven wordt het steeds lastiger. De veelbesproken war for talentslaat om zich heen en treft ook bedrijven die vooral op zoek zijn naar laaggeschoolden. Hoe ga je om met openstaande vacatures, personeelsverloop en arbeidsverzuim door foute attitudes?
Duurzaam produceren in beperkte oplages
Nnof uit Vilvoorde vond de weg naar Kunnig, een maatwerkbedrijf in Antwerpen. Anne Lenaerts, verantwoordelijk voor sales en marketing bij Nnof: “Nnof is een lokaal dienstenbedrijf dat bedrijven begeleidt bij de transformatie van hun kantooromgeving.
Culturele transformatie brengt betere communicatie
Een steek laten vallen in de supply chain organisatie kan bij Pfizer ernstige gevolgen hebben. Pfizer’s logistieke centrum in Zaventem levert medicijnen in 130 landen wereldwijd tot bij de patiënten. Het is erg belangrijk om de logistieke transacties zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Hoe fiets je als bedrijf zonder zorgen langs de verkeersknoop?
Mobiliteit is voor elk bedrijf van belang. Medewerkers en producten moeten snel en vlot ter plaatse geraken, maar de steeds vaster aangesnoerde verkeersknoop en de toegenomen parkeerdruk dreigen onze economie te verlammen. De nood aan een andere, duurzame mobiliteit is overduidelijk.
Snel kunnen schakelen maakt tijdig leveren mogelijk
Just in time leveren is in onze economie niet meer weg te denken. Productieschema’s worden almaar strakker, levertermijnen worden verder ingekort en marges staan onder druk. Reservetijd inbouwen om haperingen op te vangen wordt steeds moeilijker.
Efficiënt screenen van leveranciers
De wereldwijde globalisering bracht voor multinationals heel wat onbekende factoren met zich mee: wie zijn nu écht mijn overzeese leveranciers en hoe werken ze? Tot pakweg dertig jaar geleden lag niemand echt wakker van de maatschappelijke gevolgen daarvan, maar ondertussen kan geen enkel groot bedrijf zich nog veroorloven met niet-duurzame partners te werken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
H.Essers opent chemie-site in Gentse haven
Gezien de toenemende activiteiten van H.Essers voor chemiebedrijven en de groeiende vraag van klanten naar totaaloplossingen in dat segment, kon een eigen site in Gent volgens de logistiek dienstverlener niet uitblijven. De nieuwe site, gelegen aan het Kluizendok in de Haven van Gent, werd officieel geopend in het bijzijn van strategische partner North Sea Port en geïnteresseerde chemiebedrijven met productieactiviteiten in Oost-Vlaanderen.
GLS investeert 20 miljoen euro in nieuw depot in Tongeren
Logistiek dienstverlener GLS bouwt een nieuwe Belgische vestiging op een terrein van ongeveer 60.000m² op het bedrijventerrein Tongeren-Oost, centraal gelegen tussen Hasselt en Luik, vlakbij de A13. De vestiging, die in het najaar van 2019 operationeel zal zijn, bestaat uit twee gebouwen die apart zullen worden ingezet voor de verwerking van pakket- en vrachtzendingen.
WDP bouwt dc van 55.000m² voor Lidl in Breda
WDP is gestart met de realisatie van een nieuw distributiecentrum van circa 55.000m² voor Lidl op de site die voorheen eigendom was van The Greenery in Breda. Het nieuwbouwmagazijn vormt het sluitstuk van de (her)ontwikkeling van het terrein en de gebouwen die in 2015 door WDP werden verworven tot een modern logistiek park van in totaal ongeveer 85.000m², verhuurd aan meerdere klanten.
Robot in DHL-warehouse pickt tot 600 dozen per uur
DHL en Robomotive hebben op de DHL Supply Chain campus in het Nederlandse Beringe een robot pickingcell geïmplementeerd. De pickingcell met een geavanceerd vision-systeem kan tot 600 dozen per uur verwerken. Repetitieve taken verlopen daarmee sneller en efficiënter en artikelen kunnen vlug worden gewisseld.
Samenwerking Aviko en Chep heeft grote impact op milieu
De Nederlandse aardappelproducent Aviko en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, sloten onlangs een samenwerking voor de Europese verspreiding van aardappelproducten op de typische blauwe Chep-pallets. De deal heeft een gigantische impact op het milieu: door in te stappen in het wereldwijde circulaire poolingsysteem van pallets van Chep, bespaart Aviko maar liefst 785.529 m3 hout en reduceert het 889 ton CO2.
Montea verwerft terrein van 47,9ha via sale-and-rent back
In november 2017 kondigde Montea al de ondertekening aan van de intentieovereenkomst met De Kellen B.V. omtrent de verwerving van een terrein van 47,9ha op bedrijventerrein De Kellen in het Nederlandse Tiel. De Kellen en Montea Nederland hebben recent een koopovereenkomst gesloten waarin de voorwaarden en modaliteiten voor de verwering van dat terrein werden afgesproken.
WDP breidt site in Zellik uit tot logistieke site van 4 ha
WDP heeft voor circa 5 miljoen euro een industriële site in Zellik verworven, gelegen naast de WDP-locatie voor Euro Pool System. De site omvat een pand van ongeveer 22.000m² en zal worden herontwikkeld. Op die manier kan WDP zijn logistieke site op deze locatie verder uitbouwen naar een totale oppervlakte van circa 4 ha.
Still realiseert grootste ombouw van DC voor Blokker
Blokker voerde de afgelopen jaren ingrijpende maatregelen in om zijn negatieve resultaten op termijn om te buigen en zich in de markt te herpositioneren. Die herpositionering stelt ook eisen aan de inrichting van de logistieke organisatie.
Robotisering versnelt (nog) niet
Ondanks de continue innovaties stijgt het aantal industriële robots in Europa en de Verenigde Staten niet. Dat blijkt uit een analyse van ING. Een belangrijke reden hiervoor is dat het tijd kost om de processen aan te passen. Toch ligt het binnen de verwachtingen dat de inzet van robots de komende jaren een boost zal krijgen.
Mitsubishi breidt gamma elektrische trucks uit met de EDiA EM
Deze serie elektrische 48-volt-trucks, met een laadvermogen van 1,4 tot 2,0 ton, werkt intuïtief omdat de trucks ontworpen zijn voor prestaties; de prestaties van de heftruck zijn afgestemd op de individuele bestuurder. De software van EDiA EM controleert en analyseert gegevens uit het dagelijks gebruik, waardoor de parameters van de truck automatisch worden afgestemd op handelingen die veilig en productief zijn.