Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
Technologie en compliance in douaneprocessen
Het vierde douanecongres dat in Antwerpen werd georganiseerd, focuste dit jaar voornamelijk op de nieuwe technologische ontwikkelingen die interessante toepassingsmogelijkheden te bieden hebben voor douanemateries en de steeds toenemende vereisten voor bedrijven op het vlak van compliance.
Combilift bouwt op de groei
Alle reden had Combilift om zijn twintigjarige bestaan uitgebreid te vieren. Onlangs mocht de aanbieder van heftrucks en material handling oplossingen immers een gloednieuw hoofdkantoor annex fabriek in gebruik nemen in het Ierse Monaghan.
Een vat vol uitdagingen
Dat het systeem van statiegeld op glazen drankverpakkingen de herbruikbaarheid stimuleert, zal niemand ontkennen. Wel is er ruimte voor logistieke optimalisering, zo blijkt uit een onderzoek van VIL, het Vlaamse Innovatieplatform voor de logistieke sector.
Technologie verhoogt efficiëntie en betrouwbaarheid
In 2000 was United Colors of Benetton nog een succesvol bedrijf. Succesvoller dan Zara of H&M. Tien jaar later, en ook nu nog, blijkt dat Zara en H&M de Italiaanse kledingketen hebben voorbijgestoken. Terwijl Benettons verkoop nog nauwelijks groeide, boomden de verkoopcijfers bij Zara en H&M.
Goed omgaan met retours wordt de kunst
Voor heel wat webwinkels zijn retours een doorn in het oog. Bovendien worden ze in een context van toenemend crossborder shoppen alleen maar complexer. Toch kunnen webwinkels maar beter met retours leren leven. Wel kunnen ze de pijn verzachten door een klantvriendelijk en kostenefficiënt retourproces op te zetten.
De toekomst van de supply chain
Bedrijven moeten zich ontwikkelen tot derdegraads slimme bedrijven. Ze moeten investeren in slimme producten, slimme processen en slimme supply chains. Zo ziet Ann Vereecke, professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School en Universiteit Gent, de toekomst.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot
Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).
Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac
Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.
1 op de 10 werkgevers in sector Transport en Logistiek wil deze zomer aanwerven
Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten zou de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in de loop van het derde kwartaal van 2018 vertragen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 10% van plan de eerste drie maanden medewerkers aan te werven.
Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen
In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.
Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in
Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.
Hardis Group vestigt zich in de Benelux
Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.
Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging
DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.
Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België
Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.
DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek
In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.
‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken
‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).