Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
De kunst van het nieuwe winkelen
Het wordt vaak gezegd: de verwachtingen van consumenten ten aanzien van hun winkelervaring in de fysieke winkel en online gaan continu omhoog. Retailers worden niet langer met hun vergelijkbare concurrenten in de branche vergeleken, maar met vooruitstrevende wereldwijde merken zoals Amazon, Airbnb en Alibaba.
Klanten verwachten meer van een smart store
Retailers investeren in smart stores. Technologie op de winkelvloer verschaft veel inzicht in het gedrag van klanten. Maar die klanten verwachten ook informatie terug. Aan retailers de taak om hun medewerkers in staat te stellen om klanten de service en de informatie te bieden die ze vragen.
Houdt u de regie bij het ontwikkelen van nieuw logistiek vastgoed?
Hotel Nassau Breda was op 11 december het aansprekende decor voor de Groenewout-inspiratiesessie ‘logistiek nieuwbouwproject’. De vijftig aanwezigen konden kiezen uit drie break-outsessies: houd zelf de regie, WELL-certificering en het financiële plaatje van nieuwbouw.
Need for speed? Adidas inspireert.
Toen Adidas in 2015 een fabriek in Duitsland oprichtte, trokken velen hun wenkbrauwen op. Immers, in de jaren negentig had de sportgigant zijn productie resoluut naar Aziatische lagelonenlanden overgeheveld. Met de zogenaamde Speed Factory wil Adidas in de eerste plaats een oplossing bieden voor een fractie van de orders die zeer snel de markt in moet.
Gepakt en gezakt de toekomst tegemoet
Eind november vond All4pack Paris plaats, een vierdaagse beurs georganiseerd door Comexposium waar informatie over verpakking, verwerking, printen en logistiek wordt uitgewisseld. Naar aanleiding van de beurs werd een enquête afgenomen bij ontwerpers van verpakkingen in zes Europese landen.
Aandachtspunten bij uitstippelen omnichannelstrategie
Omnichannelretail biedt bedrijven nieuwe opportuniteiten maar brengt tegelijk ook grote uitdagingen met zich mee. Retailers moeten dan ook goed nadenken over de koers die ze op dat vlak willen varen. Daarnaast moeten ook logistieke dienstverleners zich wapenen om aan de nieuwe eisen te voldoen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
DB Schenker introduceert nieuwe tijdsgebonden levering voor landtransport
Voortaan kunnen klanten binnen het groupageproduct ‘DB Schenker system premium’ kiezen voor Premium 10. Het betreft een extra leveringsoptie waarbij bedrijven gebruik maken van een tijdsgebonden service met gegarandeerde levering van hun zending uiterlijk om 10.00 uur ’s ochtends.
Van Riet overgenomen door Material Handling Systems (VS)
Van Riet, aanbieder van material handling oplossingen uit het Nederlandse Houten, komt in handen van Material Handling Systems (MHS) uit Kentucky, leverancier van sorteersystemen en -techniek. Met de overname trekt aandeelhouder Avedon Capital Partners zich uit het voormalige familiebedrijf terug.
Delhaize, AB InBev en Coca-Cola combineren transport van leeggoed
Het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, hebben samen met Coca-Cola European Partners, AB InBev en Delhaize een proefproject uitgevoerd rond het gezamenlijke transport van vol- en leeggoed tussen de drie respectieve distributiecentra.
Peter Sarasyn wordt hoofd Organization & Performance Management bij BDO
Peter Sarasyn vervoegde BDO Advisory in september 2017 als partner. In zijn nieuwe functie volgt hij Johan De Cooman op en krijgt hij de leiding over een Belgisch team van experts op het vlak van strategie, (digitale) transformatie en performance analytics.
GLS Belgium breidt netwerk uit met 170 Cubee pakjesautomaten
De Cubee pakjesautomaten maken voortaan deel uit van het GLS ParcelShop-netwerk in België. Dat moet particuliere klanten en bedrijven die slechts af en toe pakketten verzenden of ontvangen, een grotere flexibiliteit bieden. In totaal kunnen ontvangers en verzenders in België op 600 locaties gebruik maken van de diensten van GLS, via de Cubee pakjesautomaten meestal zelfs 24 uur per dag en 7 dagen in de week.
Juice-Pack gaat live met Star Flow voor supply chain tracking
Juice-Pack is een jong bedrijf uit Rotterdam dat zich richt op de handling en control van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal voor bulktransport. De onderneming produceert de Octobox, een achthoekige container van plywood en polypropylene, in een eigen fabriek in Engeland.
E-commerce ready?
(advertorial) Papierloos orderverzamelen én sneller verzamelen. Er zijn meerdere manieren van papierloos orderverzamelen ingeburgerd, bvb. orderpicken met de handscanner; zo kan zelfs bij een chaotische opslag elk artikel snel gevonden worden.
België is ideale logistieke uitvalsbasis voor Amerikaanse bedrijven
Het strategische belang van België voor logistieke operaties van Amerikaanse bedrijven is in de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat meldt 56,4% van de respondenten in recent onderzoek van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in België (AmCham Belgium).
Logistieke sector moet alert blijven voor innovaties zoals truck platooning
ABN AMRO heeft na onderzoek in kaart gebracht hoe ondernemers de impact en kansen inschatten van zes innovaties in de logistieke sector: blockchain, truck platooning, business intelligence, digitale platforms, verduurzaming en robotisering.
Nieuwe countrymanager voor UPS Benelux
Ufku Akaltan wordt benoemd tot de nieuwe countrymanager van UPS in de Benelux. Hij vervangt daarmee Fernando Falcón (België en Luxemburg), die countrymanager wordt in Spanje en Portugal, en Tim Helsen (Nederland), die gepromoveerd is tot vicepresident Finance & Accounting voor UPS Europe.