Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
De kunst van het nieuwe winkelen
Het wordt vaak gezegd: de verwachtingen van consumenten ten aanzien van hun winkelervaring in de fysieke winkel en online gaan continu omhoog. Retailers worden niet langer met hun vergelijkbare concurrenten in de branche vergeleken, maar met vooruitstrevende wereldwijde merken zoals Amazon, Airbnb en Alibaba.
Klanten verwachten meer van een smart store
Retailers investeren in smart stores. Technologie op de winkelvloer verschaft veel inzicht in het gedrag van klanten. Maar die klanten verwachten ook informatie terug. Aan retailers de taak om hun medewerkers in staat te stellen om klanten de service en de informatie te bieden die ze vragen.
Houdt u de regie bij het ontwikkelen van nieuw logistiek vastgoed?
Hotel Nassau Breda was op 11 december het aansprekende decor voor de Groenewout-inspiratiesessie ‘logistiek nieuwbouwproject’. De vijftig aanwezigen konden kiezen uit drie break-outsessies: houd zelf de regie, WELL-certificering en het financiële plaatje van nieuwbouw.
Need for speed? Adidas inspireert.
Toen Adidas in 2015 een fabriek in Duitsland oprichtte, trokken velen hun wenkbrauwen op. Immers, in de jaren negentig had de sportgigant zijn productie resoluut naar Aziatische lagelonenlanden overgeheveld. Met de zogenaamde Speed Factory wil Adidas in de eerste plaats een oplossing bieden voor een fractie van de orders die zeer snel de markt in moet.
Gepakt en gezakt de toekomst tegemoet
Eind november vond All4pack Paris plaats, een vierdaagse beurs georganiseerd door Comexposium waar informatie over verpakking, verwerking, printen en logistiek wordt uitgewisseld. Naar aanleiding van de beurs werd een enquête afgenomen bij ontwerpers van verpakkingen in zes Europese landen.
Aandachtspunten bij uitstippelen omnichannelstrategie
Omnichannelretail biedt bedrijven nieuwe opportuniteiten maar brengt tegelijk ook grote uitdagingen met zich mee. Retailers moeten dan ook goed nadenken over de koers die ze op dat vlak willen varen. Daarnaast moeten ook logistieke dienstverleners zich wapenen om aan de nieuwe eisen te voldoen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot
Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).
Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac
Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.
1 op de 10 werkgevers in sector Transport en Logistiek wil deze zomer aanwerven
Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten zou de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in de loop van het derde kwartaal van 2018 vertragen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 10% van plan de eerste drie maanden medewerkers aan te werven.
Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen
In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.
Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in
Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.
Hardis Group vestigt zich in de Benelux
Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.
Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging
DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.
Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België
Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.
DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek
In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.
‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken
‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).