Supply Chain Management
Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Keten in teken van duurzame zuivel
Door de coronacrisis kwamen duurzaamheidsinitiatieven bij veel bedrijven op een lager pitje te staan. Niet bij Arla Foods. Daar werd zelfs nog een tandje bijgestoken. Uiteindelijk wil het bedrijf zijn zuivel tegen 2050 klimaatneutraal krijgen.
Ondernemerschap en onderlinge relaties doorslaggevend
Bij de aanvang van de coronapandemie kreeg de medische productindustrie te maken met een haast ongeziene vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen. Bedrijven uit verschillende industrieën zetten toen in geen tijd op hun beurt een ad-hoc supply chain op.
Van inside-out naar outside-in
De coronapandemie heeft duidelijker dan ooit aangetoond hoe belangrijk visibiliteit in de keten is. “Toch mag visibiliteit geen doel op zich zijn”, waarschuwt leading industry analist Lora Cecere. “Enkel met concrete doelen voor ogen en een weldoordachte outside-in aanpak pluk je effectief de vruchten van een transparante supply chain.”
Modal shift voor recyclage van gipsplaten
In Moen (West-Vlaanderen) start Saint-Gobain, in samenwerking met Imog en New West Gypsum Recycling, en met de ondersteuning van departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Multimodaal.Vlaanderen en Rebel een pilootproject op waarbij afgedankte gipsplaten vervoerd zullen worden via de binnenvaart naar de recyclagefabriek van New West Gypsum Recycling in Kallo.
Supply chain technologie heeft nog groot groeipotentieel
Supply chains ondergaan een continue digitaliseringsslag. Ze zijn almaar nauwer met elkaar verbonden, waardoor uit de vierde industriële revolutie ook een supply chain van de vierde generatie voortvloeit. Emel Aktas is professor supply chain analytics aan de Britse Cranfield University, ten noorden van Londen.
Wegwijs in digitale transformatie
Dat digitalisering volledige sectoren kan transformeren, zal niemand betwisten. Door de veelheid aan beschikbare technologieën is het echter moeilijk voor organisaties om de opportuniteiten goed in beeld te krijgen. Nicolas van Zeebroeck, professor of Digital Economics & Strategy, maakt duidelijk hoe we de digitale transformatie op een gestructureerde manier kunnen aanvatten, zonder de grootste kansen over het hoofd te zien.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Supply Chain Innovations 2020 gaat door
Value Chain laat weten dat Supply Chain Innovations 2020 op de geplande datum, donderdag 19 maart a.s., doorgaat. Supply Chain Innovations is een kleinschalig event met bezoekers uit België en Nederland, tot dusver geen noemenswaardig risicogebied.
Savoye stelt Peter de Henau aan als managing director Benelux
Met ruim 25 jaar ervaring in de (intra)logistiek, trad Peter de Henau op 1 februari jl. als managing director Benelux bij Savoye in dienst. De recente aanpassing van de strategie van Savoye overtuigde Peter de Henau om over te stappen naar de Franse integrator van logistieke systemen en ontwikkelaar van software voor de supply chain.
Logflow benoemt Wim Clappaert tot CEO
Logflow heeft Wim Clappaert (52) aangesteld als nieuwe CEO. Wim Clappaert studeerde af als burgerlijk ingenieur elektromechanica, operations management. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in industriële ondernemingen.
Ronde tafeldisccussies voor S&OP specialisten op Supply Chain Innovations 2020
Naast de vele interessante uiteenzettingen over alle aspecten van supply chain management ontplooien we op Supply Chain Innovations 2020 een nieuw initiatief dat voor sommigen onder u een extra dimensie aan uw bezoek kan geven. Tijdens de middagpauze voorzien we niet enkel de middag-keynote en de MTO Conference.
Toyota Material Handling Europe benoemt Ernesto Domínguez tot nieuwe president en CEO
Op 1 april 2020 begint Ernesto Domínguez in zijn nieuwe functie van president en CEO van Toyota Material Handling Europe. Ernesto Domínguez, geboren in 1966 in het Spaanse Tarragona, trad in 2000 als managing director bij Toyota Material Handling Spanje (voorheen BT España) in dienst.
Meer dan 30 uiteenzettingen op Supply Chain Innovations
Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Johnson & Johnson, Albert Heijn, Van Oirschot, Duvel Moortgat, Dynagroep, … en nog veel meer mag u niet ontbreken op Supply Chain Innovations 2020! Bekijk het volledige programma online en registreer nu voor Supply Chain Innovations 2020!
Hessel Visser over de ‘Impact op warehouse activiteiten door trends in supply chain van producent’ op Supply Chain Innovations.
Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. Eén van de plenaire keynotes wordt gegeven door Hessel Visser, mede-auteur van de bestseller ‘Werken met Logistiek’.
Deeleconomie vindt geen bijval bij transporteurs
Het principe van de deeleconomie kan voorlopig op weinig enthousiasme rekenen bij de transportsector. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Cambion. Toch zouden transportbedrijven er volgens VIL bij gebaat zijn hun rollend materieel te delen.
Supply Chain Innovations 2020 - programma
Het volledige programma van Supply Chain Innovations is zeer uitgebreid. Daarom hebben we het u gemakkelijk gemaakt en werden de parallelle sessies naast elkaar geplaatst in een meer schematische voorstelling. De volledige uitleg kunt u lezen online.
9 op de 10 werkgevers in transport en logistiek vinden geen medewerkers
Zoals elk jaar heeft ManpowerGroup een top 10 van de moeilijkst in te vullen banen opgesteld. Daaruit blijkt dat logistieke profielen (vrachtwagenchauffeurs, leveringen, bouwmachines, vorkheftrucks of openbaar vervoer) de vierde plaats innemen op Belgisch niveau, de tweede plaats in Vlaanderen en de zevende plaats in Wallonië.