Supply Chain Management
Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Hoge vraag naar logistiek vastgoed houdt aan
De komende drie jaar zal de vraag naar logistieke ruimte wereldwijd nog toenemen. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘The Future of Global Logistics Real Estate’ van Jones Lang LaSalle. Zeker bij e-commercebedrijven, maar ook in tal van andere sectoren wordt extra vraag verwacht.
Nieuwe wind in risicostrategie
Als hoogtechnologisch bedrijf wil Barco enkel de beste ingrediënten voor zijn oplossingen. Tegelijk zorgt de volatiliteit in de markt voor een grote druk op Barco en zijn leveranciers. In die context zet de Belgische wereldspeler steeds vaker in op ‘dual sourcing’.
25 jaar Business Logistics
Business Logistics/Value Chain viert feest, want het magazine bestaat een volle 25 jaar! De tijden zijn er niet naar om uitbundig te vieren, dus beperken we ons tot een terugblik op 25 jaar logistiek en supply chain management. Toen we in 1992 met de voorloper ‘Logistiek Management’ startten, was voor velen de term logistiek een begrip uit het leger, meer niet.
Aankoopafdeling geeft duurzame koers mee vorm
De Belgische Ingrid De Ryck is bij bierbrouwer Anheuser-Busch verantwoordelijk voor aankoop en duurzaamheid in de Verenigde Staten en Canada. Dat ze beide petjes draagt, beschouwt ze als de logica zelve. “Een duurzame en efficiënte supply chain moet vandaag in elk organisatie een hoofddrijfveer vormen”, luidt het.
De continue evolutie van het planningsproces
Producenten van verpakte consumptiegoederen moesten hun supply chain het voorbije jaar snel en ingrijpend aanpassen. De gewijzigde vraag, schommelende voorraden en nieuwe aankoopkanalen brengen ook de nodige lessen voor het post-coronatijdperk met zich mee.
Inkopen blijft mensenwerk
Ook het inkoopvak ontsnapt niet aan de trend naar digitalisering. Toch hoeft de inkoper niet meteen voor zijn baan te vrezen, als we professor Wendy van der Valk (Tilburg University) mogen geloven. Robots kunnen tegenwoordig al heel veel, maar inkopen blijft in wezen toch een mensenvak.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac
Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.
1 op de 10 werkgevers in sector Transport en Logistiek wil deze zomer aanwerven
Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten zou de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in de loop van het derde kwartaal van 2018 vertragen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 10% van plan de eerste drie maanden medewerkers aan te werven.
Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen
In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.
Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in
Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.
Hardis Group vestigt zich in de Benelux
Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.
Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging
DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.
Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België
Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.
DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek
In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.
‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken
‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).
DB Schenker introduceert nieuwe tijdsgebonden levering voor landtransport
Voortaan kunnen klanten binnen het groupageproduct ‘DB Schenker system premium’ kiezen voor Premium 10. Het betreft een extra leveringsoptie waarbij bedrijven gebruik maken van een tijdsgebonden service met gegarandeerde levering van hun zending uiterlijk om 10.00 uur ’s ochtends.