Supply Chain Management
Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Hoge vraag naar logistiek vastgoed houdt aan
De komende drie jaar zal de vraag naar logistieke ruimte wereldwijd nog toenemen. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘The Future of Global Logistics Real Estate’ van Jones Lang LaSalle. Zeker bij e-commercebedrijven, maar ook in tal van andere sectoren wordt extra vraag verwacht.
Nieuwe wind in risicostrategie
Als hoogtechnologisch bedrijf wil Barco enkel de beste ingrediënten voor zijn oplossingen. Tegelijk zorgt de volatiliteit in de markt voor een grote druk op Barco en zijn leveranciers. In die context zet de Belgische wereldspeler steeds vaker in op ‘dual sourcing’.
25 jaar Business Logistics
Business Logistics/Value Chain viert feest, want het magazine bestaat een volle 25 jaar! De tijden zijn er niet naar om uitbundig te vieren, dus beperken we ons tot een terugblik op 25 jaar logistiek en supply chain management. Toen we in 1992 met de voorloper ‘Logistiek Management’ startten, was voor velen de term logistiek een begrip uit het leger, meer niet.
Aankoopafdeling geeft duurzame koers mee vorm
De Belgische Ingrid De Ryck is bij bierbrouwer Anheuser-Busch verantwoordelijk voor aankoop en duurzaamheid in de Verenigde Staten en Canada. Dat ze beide petjes draagt, beschouwt ze als de logica zelve. “Een duurzame en efficiënte supply chain moet vandaag in elk organisatie een hoofddrijfveer vormen”, luidt het.
De continue evolutie van het planningsproces
Producenten van verpakte consumptiegoederen moesten hun supply chain het voorbije jaar snel en ingrijpend aanpassen. De gewijzigde vraag, schommelende voorraden en nieuwe aankoopkanalen brengen ook de nodige lessen voor het post-coronatijdperk met zich mee.
Inkopen blijft mensenwerk
Ook het inkoopvak ontsnapt niet aan de trend naar digitalisering. Toch hoeft de inkoper niet meteen voor zijn baan te vrezen, als we professor Wendy van der Valk (Tilburg University) mogen geloven. Robots kunnen tegenwoordig al heel veel, maar inkopen blijft in wezen toch een mensenvak.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Corona treft ook Nederlandse binnenvaart
Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers. De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden.
Igus introduceert gratis online simulatie van robots
Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft Igus een besturingssoftware ontwikkeld voor zijn Low Cost automatiseringsoplossingen: Igus robot control. De software is gratis en licentievrij online beschikbaar en moet gebruikers een gemakkelijke introductie bieden tot de wereld van de automatisering.
Westfort Vleesproducten installeert nieuwe intralogistiek van Inther
De realisatie van het slimste vleesbedrijf van Westfort Vleesproducten krijgt steeds meer vorm. Begin maart 2020 is Inther Group on-site gestart met de installatie en bouw van de nieuwe intralogistiek. De huidige locatie in het Nederlandse IJsselstein wordt uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries- en vriesopslag met een oppervlakte van 38.000m².
Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?
U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een grote rol bij het succes van e-commerce.
H.Essers en Group Machiels werken samen in Port of Limburg
Group Machiels en H.Essers, twee Limburgse familiebedrijven, gaan samenwerken om op de voormalige Ford-terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar. Daarbij ligt de focus specifiek op de connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal: Port of Limburg.
4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce
De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.
Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?
U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een grote rol bij het succes van e-commerce.
Paulig mikt op 145.000kg minder afval door overstap naar CO2-neutrale Chep-pallet
Het internationale familiebedrijf Paulig, actief in voeding en dranken, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Chep om zijn producten voortaan te vervoeren op de CO2-neutrale Chep-pallets. Paulig is in de Benelux vooral bekend van onder meer de merken Poco Loco, Santa Maria en Gold & Green.
DistriMedia breidt versneld uit om e-commerce boom op te vangen
Sinds de overname van Sprintpack Logistics in Sint-Niklaas, begin 2018, verzorgt DistriMedia (onderdeel van de Uitgeverij Lannoo Groep) vanuit Tielt en Sint-Niklaas de e-commerce fulfilment van verschillende grote retailers. Tot februari 2020 tekende DistriMedia geregeld stijgingen van 30% en meer op.
Heylen Warehouses en North Sea Port bouwen Ghent Logistic Campus
Logistiek vastgoedontwikkelaar en investeerder Heylen Warehouses uit Herentals is gestart met de bouw van zijn grootste project in België tot nog toe: Ghent Logistic Campus. De nieuwe logistieke site is gelegen in de Gentse haven, North Sea Port, op het bedrijventerrein Rieme-Noord.