Supply Chain Management
Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
De cultuur van innovatie
Innovatie is hip. Sinds de opkomst van tech-giganten als Apple, Google en Amazon heeft iedereen de mond vol van innovatie en proberen velen gretig ook aan ‘the next big thing’ te werken. Wat meestal wordt vergeten, is dat innovatie geen gewoon project is.
Wat heeft AI in petto voor de supply chain-wereld?
De grenzen van artificiële intelligentie als tool om de supply chain-wereld te transformeren, reiken oneindig ver. Volgens Duncan Jones, hoofdanalist bij het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau Forrester Research, kunnen operationele afdelingen zich beter op de strategische kant van de zaken richten met systemen die gebruik maken van AI en machine learning om belangrijke supply chain-processen te automatiseren en digitaliseren.
Structurele veranderingen dringen zich op
De snelheid waarmee disruptieve incidenten elkaar opvolgen, is haast ongezien. Na de covidcrisis en de volatiele grondstoffenmarkten zet ook de invasie van Rusland in Oekraïne de mondiale supply chains onder druk. Almaar meer bevoorradingsketens slagen er niet langer in de externe verstoringen het hoofd te bieden.
End-to-end ketenefficiëntie als uitgangspunt
De grootste kansen op het optimaliseren van de supply chain situeren zich niet louter binnen het eigen ecosysteem. Horizontale en verticale samenwerkingen bieden opportuniteiten om efficiënter, duurzamer en met lagere kosten te opereren. Marie-Laurence Baye rolt als senior manager customer collaboration bij Coca-Cola Europacific Partners België en Luxemburg dergelijke samenwerkingen uit.
Ruim de helft van de werkgevers uit Supply Chain/Logistiek plant aanwervingen
Volgens de recentste ManpowerGroup Employment Outlook Survey, de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten voor het tweede kwartaal van 2022, verwachten werkgevers dat er ook in het tweede kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics.
Wedloop naar nieuwe medicijnen verhoogt logistieke druk
De ontwikkeling van een nieuw medicijn steunt op een lang en duur traject. Aan de fase van de klinische testen hangt een complex logistiek luik vast. Los van de complexiteit is er bovendien geen enkele ruimte voor fouten. Het is essentieel dat de juiste testmedicijnen op het juiste moment bij de juiste testpatiënten aankomen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Supply Chain Innovations 2020 gaat door
Value Chain laat weten dat Supply Chain Innovations 2020 op de geplande datum, donderdag 19 maart a.s., doorgaat. Supply Chain Innovations is een kleinschalig event met bezoekers uit België en Nederland, tot dusver geen noemenswaardig risicogebied.
Savoye stelt Peter de Henau aan als managing director Benelux
Met ruim 25 jaar ervaring in de (intra)logistiek, trad Peter de Henau op 1 februari jl. als managing director Benelux bij Savoye in dienst. De recente aanpassing van de strategie van Savoye overtuigde Peter de Henau om over te stappen naar de Franse integrator van logistieke systemen en ontwikkelaar van software voor de supply chain.
Logflow benoemt Wim Clappaert tot CEO
Logflow heeft Wim Clappaert (52) aangesteld als nieuwe CEO. Wim Clappaert studeerde af als burgerlijk ingenieur elektromechanica, operations management. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in industriële ondernemingen.
Ronde tafeldisccussies voor S&OP specialisten op Supply Chain Innovations 2020
Naast de vele interessante uiteenzettingen over alle aspecten van supply chain management ontplooien we op Supply Chain Innovations 2020 een nieuw initiatief dat voor sommigen onder u een extra dimensie aan uw bezoek kan geven. Tijdens de middagpauze voorzien we niet enkel de middag-keynote en de MTO Conference.
Toyota Material Handling Europe benoemt Ernesto Domínguez tot nieuwe president en CEO
Op 1 april 2020 begint Ernesto Domínguez in zijn nieuwe functie van president en CEO van Toyota Material Handling Europe. Ernesto Domínguez, geboren in 1966 in het Spaanse Tarragona, trad in 2000 als managing director bij Toyota Material Handling Spanje (voorheen BT España) in dienst.
Meer dan 30 uiteenzettingen op Supply Chain Innovations
Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Johnson & Johnson, Albert Heijn, Van Oirschot, Duvel Moortgat, Dynagroep, … en nog veel meer mag u niet ontbreken op Supply Chain Innovations 2020! Bekijk het volledige programma online en registreer nu voor Supply Chain Innovations 2020!
Hessel Visser over de ‘Impact op warehouse activiteiten door trends in supply chain van producent’ op Supply Chain Innovations.
Supply Chain Innovations dat doorgaat op donderdag 19 03 2020 in Antwerp Expo biedt een uitgebreid programma met een dertigtal parallelle sessies. Eén van de plenaire keynotes wordt gegeven door Hessel Visser, mede-auteur van de bestseller ‘Werken met Logistiek’.
Deeleconomie vindt geen bijval bij transporteurs
Het principe van de deeleconomie kan voorlopig op weinig enthousiasme rekenen bij de transportsector. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Cambion. Toch zouden transportbedrijven er volgens VIL bij gebaat zijn hun rollend materieel te delen.
Supply Chain Innovations 2020 - programma
Het volledige programma van Supply Chain Innovations is zeer uitgebreid. Daarom hebben we het u gemakkelijk gemaakt en werden de parallelle sessies naast elkaar geplaatst in een meer schematische voorstelling. De volledige uitleg kunt u lezen online.
9 op de 10 werkgevers in transport en logistiek vinden geen medewerkers
Zoals elk jaar heeft ManpowerGroup een top 10 van de moeilijkst in te vullen banen opgesteld. Daaruit blijkt dat logistieke profielen (vrachtwagenchauffeurs, leveringen, bouwmachines, vorkheftrucks of openbaar vervoer) de vierde plaats innemen op Belgisch niveau, de tweede plaats in Vlaanderen en de zevende plaats in Wallonië.