Supply Chain Management
Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Impact van ESG op de value chain strategie
De druk om onze value chains duurzamer te maken, wordt steeds hoger. Om te beginnen is er natuurlijk de almaar strengere wetgeving. Daarnaast verwachten investeerders, klanten en ook medewerkers steeds vaker een duurzame, maatschappelijk verantwoorde manier van werken. Dat zorgt voor heel wat uitdagingen die we best zo (kosten)efficiënt mogelijk aanpakken. Wat de belangrijkste uitdagingen zijn, vernemen we van Colin Metzler, director Sustainable Business Solutions bij PwC. Tegelijk geeft hij enkele aandachtspunten waarmee we rekening moeten houden als we ESG-criteria op een goede manier in de value chain strategie willen inbedden.
Optimal Machine Learning in supply chain management
Artificiële intelligentie en machine learning domineren al een tijdje de debatten over de supply chain. Veel ondernemingen zien vooral potentieel op het vlak van vraagprognoses. Volgens professor Naren Agrawal is er meer nodig om de supply chain flexibeler en veerkrachtiger te maken. Hij pleit voor een direct beslissingsmodel of ‘optimal machine learning’ (OML), ter vervanging van het tweetrapsmodel met voorspelling en optimalisering.
Fulfilment bij Ikea België
Om tegemoet te komen aan de veranderende winkelnoden van zijn klanten, zet Ikea België sterk in op het omnichannelgebeuren. De voorbije jaren maakte de woonwinkel de shift van een ‘cash-and-carry’-winkel naar een breed pallet van online en offline aankoopmogelijkheden. Ikea bouwde daartoe zijn winkels deels om tot fulfilment centra en maakt werk van een doorgedreven elektrificatie. Hans Vandijck, fulfilment development & MCN manager legt uit hoe Ikea België die omnichannelbenadering structureel in zijn organisatie heeft ingebed.
Bouwen aan een lean mindset
Bij de transformatie naar een lean organisatie komt heel wat kijken. Dat blijkt ook uit het verhaal van Camino, de groep waarvan onder meer bouwbedrijf Durabrik deel uitmaakt. Stapsgewijs evolueerde het procesoptimaliseringstraject naar een ‘lean mindset’ die aansluit bij de projectgebaseerde organisatie van Camino. Hoe de transformatie concreet vorm kreeg, vernemen we van Anneleen Warmoes, quality manager bij de groep en drijvende kracht achter het traject.
Podcast Spotlight: Shifting towards a Circular Economy
(Advertorial) Verdiep je in de belangrijke thema’s zoals grondstoffen tekorten die zowel bedrijven als landen treffen, en ontdek hun diepgaande impact op de wereldmarkt. Ontdek de proactieve maatregelen die door landen en bedrijven worden genomen om deze uitdagingen aan te pakken, wat vaak leidt tot een herdefiniëring van waardeposities en de integratie van circulaire modellen in bedrijfsstrategieën.
S&OP voor de wereld van vandaag
Met hun boek ‘Practical guide to sales & operations planning’ willen S&OP-experts Eric Wilson en Imane Sabeh supply chain professionals de kneepjes van het vak bijbrengen. Het boek reikt een praktische roadmap aan voor zowel de implementatie als de optimalisering van het S&OP-proces. Daarbij worden alle aspecten – van mensen over processen tot de technologie – meegenomen. Doordat de secties in het boek zijn ingedeeld op basis van het maturiteitsniveau, krijgen lezers meteen ook een graadmeter voor hun eigen niveau. Value Chain Management had een verhelderend gesprek met Eric Wilson over de rol van S&OP vandaag en hoe het boek daarop inpikt.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Digitalisering: wie het juiste netwerk heeft, is een stap voor
Omgaan met digitalisering en de juiste keuzes maken, inspelen op nieuwe opportuniteiten, zoeken naar nieuwe verdienmodellen, … Er schuilen vele valkuilen in de digitale transformatie waar onze economie voor staat. Maar er is ook positief nieuws: nooit eerder was het makkelijker om partners, leveranciers of klanten te vinden dankzij digitale businessnetwerken.