Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
"Deze industrie zit boordevol nieuwe en opkomende technologieën die ontworpen zijn om bedrijven te helpen bij het oplossen van nieuwe, complexe uitdagingen."
De eisen van e-commerce nemen snel toe en consumenten verwachten steeds kortere levertijden, terwijl het aantal aangepaste bestellingen snel toeneemt. Hoe zou u de technologische mogelijkheden omschrijven die een geautomatiseerde logistieke faciliteit vandaag de dag nodig heeft om aan deze eisen te voldoen en ervoor te zorgen dat deze optimaal gepositioneerd is voor de toekomst?
Processen stroomlijnen: een must voor kmo’s in de handel
De marges van de Belgische kmo’s staan steeds meer onder druk. Dat wordt nog maar eens bevestigd door de resultaten van het recentste KMO Barometer-onderzoek in opdracht van softwareleverancier Exact. “Met onze eigen bedrijfssoftware en het bijbehorende ecosysteem van partners reiken we die kmo’s alvast een belangrijk deel van de oplossing aan: een doorgedreven digitalisering en automatisering”, vertelt Chris Spaander, senior solution marketing manager bij Exact.
Eén versie van de waarheid voor de hele supply chain
Dewulf trekt voluit de digitale kaart. De producent van oogstmachines tekende een ‘digital thread’ uit die de hele levenscyclus van een machine omvat: van design, over productie op maat van de klant, tot verkoop en nazorg. De digitale transformatie voltrekt zich via een stappenplan, niet alleen ondersteund door de nodige mensen en middelen, maar ook door voldoende tijd en heldere communicatie.
Technologische innovaties en duurzaamheid gaan hand in hand
Nieuwe technologieën moeten bedrijven niet enkel helpen hun efficiëntie te verhogen en kosten te verminderen, ook de ecologische voetafdruk verkleinen staat tegenwoordig hoog op de agenda. Op dat vlak kunnen ook digitale technologieën als artificiële intelligentie (AI) en Internet of Things (IoT) hun steentje bijdragen. Steeds meer ondernemingen beseffen dat en zetten in hun digitale transformatietraject ook hun duurzaamheidsdoelstellingen kracht bij.
Wisselwerking tussen fysieke en digitale omgeving
Over digitale tweelingen is er al heel wat inkt gevloeid. Toch bestaat er nog steeds veel onduidelijkheid over wat we daar exact onder moeten verstaan. Prof. Ann Vereecke, partner en professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School, bracht daar tijdens Supply Chain Innovations 2023 verheldering in. Daarbij ging ze onder meer in op de karakteristieken en applicaties van digitale tweelingen in de supply chain.
3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering
E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Van Hessen implementeert Cloud BI en Analytics Services van Inergy
De Nederlandse onderneming Van Hessen is wereldwijd actief in het oogsten, verwerken en distribueren van natuurdarmen, vleesproducten en farmaceutische producten. Voor zijn activiteiten op het vlak van business intelligence (BI) en analytics heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord getekend met Inergy.
Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen
Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.
Koninklijke Zeelandia Groep kiest Infor CloudSuite Food & Beverage
De Koninklijke Zeelandia Groep is een Nederlands familiebedrijf met vestigingen in 31 landen en circa 3.200 medewerkers. Al meer dan 100 jaar ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert het brood- en banketingrediënten die in meer dan 100 landen worden geleverd.
DSV zet in op e-commerce met overname van S&H
DSV heeft honderd procent van de aandelen verworven van e-fulfilmentbedrijf S&H. Met die overname wil DSV zijn dienstverlening in e-commerce uitbreiden, met name op het vlak van business-to-business en direct-to-consumer multi-channel fulfilment.
Delaware neemt Aztalan over
IT-dienstverlener Delaware heeft een akkoord bereikt voor de overname van het Gentse Aztalan. Al vijf jaar legt Aztalan zich toe op consultancy, de implementatie en de ontwikkeling van business management oplossingen voor kmo’s, in het bijzonder voor professionele dienstverleners.
Getronics voltooit overname van Pomeroy
Getronics heeft Pomeroy overgenomen, een Amerikaanse marktleider op het vlak van digitale transformatie van de werkplek. Deze nieuwe onderneming, met een gezamenlijke omzet van ongeveer 1,3 miljard dollar, wordt zo een leidende wereldspeler op het vlak van Managed Digital Workspace, Applications, Industry Specific Software Solutions, Multi-Cloud Management en Unified Communications.
Mattex kiest Infor CloudSuite voor digitale transformatie
Aanbieder van cloudoplossingen Infor maakt bekend dat de Mattex Group de oplossingen Infor CloudSuite Fashion, Infor CloudSuite HCM en de business intelligence-oplossing Birst heeft gekozen als onderdeel van zijn digitale transformatie. Als die is voltooid, zal het nieuwe cloudplatform Mattex helpen zijn activiteiten op te opschalen voor toekomstige groei.
Avanade België krijgt nieuwe Country Manager
Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, heeft Johann Corlemeijer aangeduid als nieuwe Country Manager van Avanade België. De huidige Head of Sales voor Avanade Nederland startte in 2005 bij Avanade.
Atos en OutSystems sluiten strategisch partnership
OutSystems, leverancier van het Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling, heeft een strategische overeenkomst getekend met Atos in België. Laatstgenoemde zal als IT-dienstverlener het Low-Code platform van OutSystems inzetten bij klanten om cloud- en digitale transformatie-initiatieven te versnellen.
DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren
Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.