Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
"Deze industrie zit boordevol nieuwe en opkomende technologieën die ontworpen zijn om bedrijven te helpen bij het oplossen van nieuwe, complexe uitdagingen."
De eisen van e-commerce nemen snel toe en consumenten verwachten steeds kortere levertijden, terwijl het aantal aangepaste bestellingen snel toeneemt. Hoe zou u de technologische mogelijkheden omschrijven die een geautomatiseerde logistieke faciliteit vandaag de dag nodig heeft om aan deze eisen te voldoen en ervoor te zorgen dat deze optimaal gepositioneerd is voor de toekomst?
Processen stroomlijnen: een must voor kmo’s in de handel
De marges van de Belgische kmo’s staan steeds meer onder druk. Dat wordt nog maar eens bevestigd door de resultaten van het recentste KMO Barometer-onderzoek in opdracht van softwareleverancier Exact. “Met onze eigen bedrijfssoftware en het bijbehorende ecosysteem van partners reiken we die kmo’s alvast een belangrijk deel van de oplossing aan: een doorgedreven digitalisering en automatisering”, vertelt Chris Spaander, senior solution marketing manager bij Exact.
Eén versie van de waarheid voor de hele supply chain
Dewulf trekt voluit de digitale kaart. De producent van oogstmachines tekende een ‘digital thread’ uit die de hele levenscyclus van een machine omvat: van design, over productie op maat van de klant, tot verkoop en nazorg. De digitale transformatie voltrekt zich via een stappenplan, niet alleen ondersteund door de nodige mensen en middelen, maar ook door voldoende tijd en heldere communicatie.
Technologische innovaties en duurzaamheid gaan hand in hand
Nieuwe technologieën moeten bedrijven niet enkel helpen hun efficiëntie te verhogen en kosten te verminderen, ook de ecologische voetafdruk verkleinen staat tegenwoordig hoog op de agenda. Op dat vlak kunnen ook digitale technologieën als artificiële intelligentie (AI) en Internet of Things (IoT) hun steentje bijdragen. Steeds meer ondernemingen beseffen dat en zetten in hun digitale transformatietraject ook hun duurzaamheidsdoelstellingen kracht bij.
Wisselwerking tussen fysieke en digitale omgeving
Over digitale tweelingen is er al heel wat inkt gevloeid. Toch bestaat er nog steeds veel onduidelijkheid over wat we daar exact onder moeten verstaan. Prof. Ann Vereecke, partner en professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School, bracht daar tijdens Supply Chain Innovations 2023 verheldering in. Daarbij ging ze onder meer in op de karakteristieken en applicaties van digitale tweelingen in de supply chain.
3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering
E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Webinar: Belangrijke inzichten in digitale transformatie en de technologie cruciaal om het verschil te maken.
(Advertorial) Wat is de impact van COVID-19 op onze Belgische bedrijven en hun digitale transformatie? En hoe kan de juiste technologie uw transformatie stimuleren en uw organisatie wendbaar genoeg maken om te evolueren in een dynamische markt?
Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop
Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.
Generix Group opent nieuwe entiteit in Nederland
Generix Group, aanbieder van collaboratieve SaaS-oplossingen voor de supply chain, industrie en retail ecosystemen, is via zijn filialen en partners al in bijna 60 landen aanwezig. Nu komt er ook een nieuwe entiteit in Nederland. Het nieuwe filiaal in ’s Hertogenbosch moet niet alleen de nabijheid tot de Nederlandse klanten versterken, maar ook de ontwikkeling van Generix Group in de Benelux versnellen, waar de provider recent een aantal belangrijke contracten sloot voor Supply Chain Execution oplossingen voor FMCG en industriële klanten.
Optimact lanceert nieuwe functionaliteit Report en Mail
Optimact lanceert nieuwe functionaliteit als onderdeel van de integratie met Qlik Sense: Report en Mail. Tijdens de verschillende stappen van het S&OP proces heb je verschillende meetings per planningsdomein (pre-S&OP meeting) en één Executive Meeting waar alle beslissingen genomen moeten worden (bijvoorbeeld het valideren van de sales forecast naar een productie forecast of het wijzigen van een planningsbeleid voor een bepaalde SKU).
Harmonisatie van data flows - geen overbodige luxe!
Het staat buiten kijf dat de Covid-pandemie bedrijven heeft gedwongen om bijna uitsluitend via digitale kanalen te communiceren en digitaal zaken te doen met hun partners. Voor velen is informatie uitwisselen via een virtuele omgeving vandaag de enige manier om samen te werken.
9altitudes voegt het Deense Bredana Solutions aan de groep toe
Na de overname van Optimate in februari van dit jaar voegt 9altitudes met de acquisitie van Bredana Solutions opnieuw een Deense onderneming aan de groep toe. Daarmee zet de leverancier van digitale projecten in CRM, ERP, PLM, IoT, BI en DMS, zijn Europese groeiambities verder kracht bij.
Donderdag 20 mei Smart Digital Transformation, de online Summit waar we strategisch denken over technologie
Tijdens deze namiddag buigen een vijftal specialisten zich over digitale transformatie vanuit business perspectief. Technologie komt sowieso op ons af maar waarom en hoe passen we een en ander in in onze bedrijfsstrategie. De uiteenzettingen zullen niet focussen op de technologie as such maar ons allert maken op de disruptie die ze veroorzaakt, op de gevaren en de opportuniteiten.
Garvis lanceert bionisch AI-planningsplatform met centrale rol voor planner
Garvis, met hoofdkantoor in Antwerpen, werd in 2020 opgericht door Piet Buyck en Geert-Jan Van Den Bogaerde. De start-up, die nauw samenwerkt met de Universiteit Antwerpen, heeft een nieuw forecasting platform ontwikkeld waarbij de planner centraal staat.
Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling
In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.
Design your transformation: valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie
Tijdens Smart Digital Transformation – The online summit for Strategic thinking about technology, dat plaatsvindt op 20 mei ’21 hebben Maka De Lameillieure (KU Leuven/VIVES/IVERIA) en Remco Lenstra (RE-Framed / Antwerp Management School) het tijdens hun presentatie over de valkuilen en groeipijnen in onze digitale transformatie.