Digital Business

ERP: veel tinten van verandering

Zeven succesfactoren bij ERP change management

Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.

Recente artikelen

Massaproductie met een seriegrootte van 1

Bij een bevraging van PwC en Flanders Make naar de maturiteit van de ‘digitale onderneming’ beweert niet minder dan 86% van de Vlaamse bedrijven minstens even ver te staan als de internationale concurrentie wat betreft de introductie van de concepten van Industry 4.0.

Een platform voor groei

In 2011 stond ATS Groep voor een flinke uitdaging: het gedateerde legacy ERP-systeem vervangen door een volledig nieuw systeem dat aan de noden van het snelgroeiende bedrijf tegemoet kon komen. De technologiegroep liet zich begeleiden door Cegeka (toen nog Edan) en koos voor een volledig geïntegreerde totaaloplossing op het Microsoft platform met Microsoft Dynamics AX.

Aan het stuur in de Digital Boardroom

Net als veel andere softwarereuzen is SAP met veel overtuiging op de digitale trein op gesprongen. Met name de in-memory oplossing SAP S/4HANA en de SAP Digital Boardroom moeten tijdens de rit naar een digitale wereld tot optimale ervaringen leiden.

Digital Twin van een organisatie

Heel wat bedrijven hebben de doelstelling om zichzelf te transformeren naar een organisatie die meer waarde kan creëren voor de klanten en de aandeelhouders. Niet zelden moeten ze daarvoor hun product aanvullen met diensten die vaak gebaseerd zijn op digitale technologieën.

Slimme connectiviteit voor verbonden objecten

Binnen Industrie 4.0 vormt Internet of Things ongetwijfeld een van de krachtigste technologieën. Aan de basis van die technologie ligt steeds een netwerk. En wie netwerk zegt, denkt automatisch aan de telecomoperatoren van deze wereld. Meesurfend op het succes van IoT, profileren sommigen onder hen zich niet louter meer als netwerkoperator, maar als volwaardige leverancier van IoT-oplossingen.

IoT als groeimarkt

Een van de telecomoperatoren die sterk inzet op Internet of Things is Orange Business Services. Onder de koepel Datavenue verenigt de van origine Franse operator zijn oplossingen voor die markt. Oplossingen die continu worden vervolledigd met het oog op een end-to-end-aanbod voor nationale en internationale spelers.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

De groene toekomst van winkelen

Een onderzoek onder 1.000 Vlaamse consumenten toont aan dat klanten van retailers verwachten dat ze hun activiteiten verduurzamen. Gelukkig zijn ook de consumenten zelf bereid om concessies te doen. Dat blijk uit een survey van Direct Research in opdracht van Manhattan Associates. Dit rapport toont interessante inzichten dat retailers zal inspireren om hun strategie beter af te stemmen op de verwachtingen van de consument.

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Comarch x Supply Chain Europe 2023

Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.

Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.

Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie

Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Flexport lanceert AI-gebaseerd selfservice platform om supply chain te democratiseren

Digitale expediteur Flexport introduceert een AI-gebaseerde end-to-end oplossing voor wereldwijde handel, die met name kleine ondernemingen nieuwe mogelijkheden moet bieden. Het nieuwe platform biedt met één klik toegang tot een reeks geïntegreerde supply chain-diensten, waaronder financiering, zeevracht, luchtvracht, fulfilment en bevoorrading. Dat moet de verkoop gemakkelijker maken en producten naadloos van een fabrikant naar de consument brengen. Flexport wil daarmee de wereldwijde supply chain democratiseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.