Digital Business

ERP: veel tinten van verandering

Zeven succesfactoren bij ERP change management

Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.

Recente artikelen

ATS Groep legt stevige fundamenten voor verdere groei, met de hulp van Cegeka

ATS Groep is een sterke technologiespeler die zich steeds verder vertakt doorheen België. Toen duidelijk werd dat het bestaande ERP-systeem die groei niet langer kon ondersteunen, katapulteerde Cegeka de groep naar een nieuw tijdperk. Dankzij Microsoft Dynamics AX werkt iedereen efficiënter, verloopt de samenwerking met leveranciers vlotter en werd e-commerce geïntroduceerd.

Hoe worden we competitief binnen e-commerce?

Zelfs doorgewinterde e-tailers vragen zich vaak af wat wel en wat niet werkt in e-commerce. Welke levertijden moeten we garanderen? Wat gebeurt er als ik verzendkosten aanreken? Lopen productintroducties in de webshop anders dan in de winkel?

Everlam: eerste Hana in de Benelux

Met de implementatie van S/4Hana samen met IBP S&OP zet Everlam een grote stap vooruit in een geïntegreerde werking van de planning met het operationeel beheer. Het project heeft echter ook heel wat hindernissen moeten overwinnen die te maken hadden met de eerste versie van het nieuwe softwareprogramma.

De kracht van autonome navigatie

Je kunt er niet omheen: Automated Guided Vehicles (AGV’s) banen zich een weg in steeds meer magazijnen. De modellen op basis van inductieve draden, magneten of reflectoren leveren al langer goed werk in veel organisaties. Recenter zijn de AGV’s die zich helemaal vrij kunnen bewegen, zonder dat daarvoor in de omgeving iets hoeft te veranderen (zie ook het artikel ‘Technologie aan het stuur’ in dit nummer).

Doe-het-zelfsector start met GS1

Na een intentieverklaring van enkele grote spelers uit de sector doe-het-zelf, tuin en dier om in de nabije toekomst gebruik te maken van de systemen van GS1 om de productdata te beheren, volgde een oproep aan de fabrikanten om mee op de kar te springen.

Technologie aan het stuur

“Over 5 à 15 jaar zullen automatisch gestuurde voertuigen in veel magazijnen gemeengoed zijn”. Dat stelde Eric Hereijgers, senior consultant Logistics bij St. Onge Company, exact drie jaar geleden in ons magazine. We kunnen gerust stellen dat zijn voorspellingen bewaarheid lijken te worden, want steeds vaker zien we in magazijnen voertuigen zelfstandig rondrijden.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen.

Birst biedt nieuwe inzichten met Smart Analytics

Birst, een Infor-bedrijf actief in Cloud Business Intelligence en Analytics, introduceert zijn Smart Analytics-oplossingen die mogelijk worden gemaakt door het artificial intelligence (AI) platform, Infor Coleman. Birst Smart Analytics bestaat uit een nieuwe reeks AI-functies die machine learning algoritmen gebruikt om zakelijke gebruikers nieuwe intelligente inzichten te bieden.

DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces.

Manhattan Associates stimuleert betere winkelervaring

Manhattan Associates breidt zijn Customer Engagement aanbod uit met een nieuwe ‘instore’ functionaliteit, die deel uitmaakt van de Manhattan Active Omni-oplossingen. De functionaliteit moet het omnichannel serviceniveau verbeteren door winkelmedewerkers de tools en informatie te geven die ze nodig hebben om klantbetrokkenheid te vergroten.

DHL Express levert pakjes duurzaam in Gent

DHL Express is in Gent begonnen met de distributie van pakjes met een nieuw type cargofiets, de cubicycle. Dit duurzame voertuig, dat sinds medio 2017 ook al in Antwerpen wordt ingezet, is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container.

Gebrek aan digivaardigheid houdt vooruitgang tegen

Nederlandse managers beschouwen minder digivaardige collega’s als een belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om die reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer.

Cegeka creëert gratis blockchain starterskit voor bedrijven

Technologische dienstverlener Cegeka ondervindt dat bedrijven sterk geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van blockchain, maar dat de drempel vaak nog te hoog ligt om erin te investeren. Daarom stelt Cegeka op zijn website een gratis DIY-blockchain starterskit ter beschikking die de technologie toegankelijker moet maken voor bedrijven.

Driekwart van de Nederlanders wantrouwt leveringsbelofte van retailers

Onderzoek van Manhattan Associates toont aan dat 74,4% van de Nederlanders niet vertrouwt op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (55,6%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren.

Infor neemt Alfa-Beta Solutions over

Adviesbureau Alfa-Beta Solutions is een Gold Infor Channel Partner, gespecialiseerd in Infor M3 en BI. Alfa-Beta concentreert zich op de food & beverage-markt in de Benelux en Duitsland en focust met name op de microverticals zuivel, agrofood en klant-en-klare-levensmiddelen.

NaviTrans voortaan beschikbaar op MS Dynamics 365 Business Central

Begin oktober 2018 lanceerde Microsoft Dynamics 365 Business Central, de opvolger van Dynamics NAV en Navision. Business Central richt zich tot bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één ERP-oplossing die eenvoudig aan te passen is. Twee maanden na die Microsoft-release, wordt nu ook NaviTrans – een out-of-the box softwareoplossing voor de logistieke sector – op dat nieuwe platform uitgebracht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.