Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
ATS Groep legt stevige fundamenten voor verdere groei, met de hulp van Cegeka
ATS Groep is een sterke technologiespeler die zich steeds verder vertakt doorheen België. Toen duidelijk werd dat het bestaande ERP-systeem die groei niet langer kon ondersteunen, katapulteerde Cegeka de groep naar een nieuw tijdperk. Dankzij Microsoft Dynamics AX werkt iedereen efficiënter, verloopt de samenwerking met leveranciers vlotter en werd e-commerce geïntroduceerd.
Hoe worden we competitief binnen e-commerce?
Zelfs doorgewinterde e-tailers vragen zich vaak af wat wel en wat niet werkt in e-commerce. Welke levertijden moeten we garanderen? Wat gebeurt er als ik verzendkosten aanreken? Lopen productintroducties in de webshop anders dan in de winkel?
Everlam: eerste Hana in de Benelux
Met de implementatie van S/4Hana samen met IBP S&OP zet Everlam een grote stap vooruit in een geïntegreerde werking van de planning met het operationeel beheer. Het project heeft echter ook heel wat hindernissen moeten overwinnen die te maken hadden met de eerste versie van het nieuwe softwareprogramma.
De kracht van autonome navigatie
Je kunt er niet omheen: Automated Guided Vehicles (AGV’s) banen zich een weg in steeds meer magazijnen. De modellen op basis van inductieve draden, magneten of reflectoren leveren al langer goed werk in veel organisaties. Recenter zijn de AGV’s die zich helemaal vrij kunnen bewegen, zonder dat daarvoor in de omgeving iets hoeft te veranderen (zie ook het artikel ‘Technologie aan het stuur’ in dit nummer).
Doe-het-zelfsector start met GS1
Na een intentieverklaring van enkele grote spelers uit de sector doe-het-zelf, tuin en dier om in de nabije toekomst gebruik te maken van de systemen van GS1 om de productdata te beheren, volgde een oproep aan de fabrikanten om mee op de kar te springen.
Technologie aan het stuur
“Over 5 à 15 jaar zullen automatisch gestuurde voertuigen in veel magazijnen gemeengoed zijn”. Dat stelde Eric Hereijgers, senior consultant Logistics bij St. Onge Company, exact drie jaar geleden in ons magazine. We kunnen gerust stellen dat zijn voorspellingen bewaarheid lijken te worden, want steeds vaker zien we in magazijnen voertuigen zelfstandig rondrijden.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
PwC Scale Sustainable Manufacturing Executive Event - 15 December 2022
(Advertorial) Tijdens het event laat PwC je kennismaken met negen snelgroeiende europese startups die hun innovatieve business modellen en oplossingen op het gebied van Sustainable Manufacturing presenteren. Lees meer en registreer hier.
Avercon ontwikkelt machine voor verpakkingen op maat met Siemens’ Digital Twin
Machinebouwer Avercon uit het Oost-Vlaamse Eeklo heeft met behulp van de Digital Twin-technologie van Siemens een nieuwe verpakkingsmachine ontwikkeld voor de e-commercemarkt. De X7 is in staat volautomatisch kartonnen verpakkingen te maken op maat van elk te verzenden product.
ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform
ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.
Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling
In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.
Arvato neemt Italiaanse logistiek dienstverlener Quickly over
Arvato Supply Chain Solutions heeft in Italië de logistiek dienstverlener Quickly overgenomen. Als onderdeel van de transactie nam Arvato ook de ongeveer 14.000 vierkante meter grote vestiging in Anagni (bij Rome) en alle 102 medewerkers over.
Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL
Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging.
Hybride klanten vragen om nieuwe retailstrategie volgens onderzoek van Manhattan Associates
De grens tussen fysieke en online winkels vervaagt steeds meer. Maar liefst 83% van de retailers ziet een duidelijke wisselwerking tussen hun online en hun fysieke winkels: wat niet in de winkel aanwezig is, bestellen consumenten online en omgekeerd.
Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel
(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.
Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday
(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag. Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika.
DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce
DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen.