Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
IT en business slaan de handen in elkaar
De vele goederen en diensten die Van Hoecke, verdeler, fabrikant en dienstverlener van meubelbeslag, aanbiedt, vereisen degelijke software ter ondersteuning. Sinds jaar en dag doet de onderneming daarvoor een beroep op software die door de eigen IT-afdeling werd ontwikkeld.
Technologie verhoogt efficiëntie en betrouwbaarheid
In 2000 was United Colors of Benetton nog een succesvol bedrijf. Succesvoller dan Zara of H&M. Tien jaar later, en ook nu nog, blijkt dat Zara en H&M de Italiaanse kledingketen hebben voorbijgestoken. Terwijl Benettons verkoop nog nauwelijks groeide, boomden de verkoopcijfers bij Zara en H&M.
De toekomst van de supply chain
Bedrijven moeten zich ontwikkelen tot derdegraads slimme bedrijven. Ze moeten investeren in slimme producten, slimme processen en slimme supply chains. Zo ziet Ann Vereecke, professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School en Universiteit Gent, de toekomst.
Productdatabank in de cloud
Miguel Lopera, CEO van GS1 Global, kondigde al eerder aan dat de organisatie ernaar streeft alle mogelijke productgegevens in de sector van de consumentengoederen bij elkaar te brengen in één database die alle leden kunnen consulteren. Tijdens het GS1 Forum in Brussel gaf hij meer details over de manier waarop hij dat wil aanpakken.
De nieuwe rol van fysieke winkelpunten
Via het internet kunnen consumenten zowat alles kopen waar en wanneer ze maar willen. Zeker voor veel retailers is een webshop vandaag een must. Die evolutie zorgt dat de rol van fysieke winkels verandert. Aan die herpositionering moeten retailers nog flink sleutelen om aan de hoge verwachtingen van de klant te voldoen, zo blijkt uit een onderzoek van Zetes.
Exponentiële technologische evolutie
Jan van Dellen, country manager bij Infor Benelux, laat zich inspireren door futurist Ray Kurzweil en schetst in wat volgt zijn visie op de toekomstige supply chain. Mensen hebben de neiging lineair te denken. Onze met technologie doordrenkte wereld verandert echter in zo’n razend tempo dat veel bedrijven moeite hebben om bij te blijven.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019
Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen.
Birst biedt nieuwe inzichten met Smart Analytics
Birst, een Infor-bedrijf actief in Cloud Business Intelligence en Analytics, introduceert zijn Smart Analytics-oplossingen die mogelijk worden gemaakt door het artificial intelligence (AI) platform, Infor Coleman. Birst Smart Analytics bestaat uit een nieuwe reeks AI-functies die machine learning algoritmen gebruikt om zakelijke gebruikers nieuwe intelligente inzichten te bieden.
DPDgroup peilt naar wensen van online shopper
Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces.
Manhattan Associates stimuleert betere winkelervaring
Manhattan Associates breidt zijn Customer Engagement aanbod uit met een nieuwe ‘instore’ functionaliteit, die deel uitmaakt van de Manhattan Active Omni-oplossingen. De functionaliteit moet het omnichannel serviceniveau verbeteren door winkelmedewerkers de tools en informatie te geven die ze nodig hebben om klantbetrokkenheid te vergroten.
DHL Express levert pakjes duurzaam in Gent
DHL Express is in Gent begonnen met de distributie van pakjes met een nieuw type cargofiets, de cubicycle. Dit duurzame voertuig, dat sinds medio 2017 ook al in Antwerpen wordt ingezet, is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container.
Gebrek aan digivaardigheid houdt vooruitgang tegen
Nederlandse managers beschouwen minder digivaardige collega’s als een belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om die reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer.
Cegeka creëert gratis blockchain starterskit voor bedrijven
Technologische dienstverlener Cegeka ondervindt dat bedrijven sterk geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van blockchain, maar dat de drempel vaak nog te hoog ligt om erin te investeren. Daarom stelt Cegeka op zijn website een gratis DIY-blockchain starterskit ter beschikking die de technologie toegankelijker moet maken voor bedrijven.
Driekwart van de Nederlanders wantrouwt leveringsbelofte van retailers
Onderzoek van Manhattan Associates toont aan dat 74,4% van de Nederlanders niet vertrouwt op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (55,6%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren.
Infor neemt Alfa-Beta Solutions over
Adviesbureau Alfa-Beta Solutions is een Gold Infor Channel Partner, gespecialiseerd in Infor M3 en BI. Alfa-Beta concentreert zich op de food & beverage-markt in de Benelux en Duitsland en focust met name op de microverticals zuivel, agrofood en klant-en-klare-levensmiddelen.
NaviTrans voortaan beschikbaar op MS Dynamics 365 Business Central
Begin oktober 2018 lanceerde Microsoft Dynamics 365 Business Central, de opvolger van Dynamics NAV en Navision. Business Central richt zich tot bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één ERP-oplossing die eenvoudig aan te passen is. Twee maanden na die Microsoft-release, wordt nu ook NaviTrans – een out-of-the box softwareoplossing voor de logistieke sector – op dat nieuwe platform uitgebracht.