Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
De strijd der ERP-titanen
Bij de selectie van een ERP-pakket ga je maar beter niet over een nacht ijs. Om hun klanten in dat cruciale selectieproces te ondersteunen, leggen de onafhankelijke ERP-experts van Panorama Consulting elk jaar hun oor te luisteren bij een aantal ERP-gebruikers.
Aantal leveranciers teruggeschroefd dankzij data-inzicht
Vodafone heeft zijn supply chain de voorbije jaren sterk gedigitaliseerd. De netwerkoperator doet daartoe een beroep op zowel grootspelers als start-ups die het bedrijf mee onder de arm neemt. Olivier Mueller, head of SCM Cluster bij Vodafone Procurement Company, legt uit hoe data leiden tot nieuwe inzichten en tot een consolidatie binnen het leveranciersbestand.
Adafruit Industries screent alle partners én klanten
Als een high-tech fabrikant die wereldwijd geavanceerde technologieën zoals sensoren, microcontrollers en printplaten levert, screent Adafruit Industries de mensen met wie het zaken doet om te voldoen aan de internationale exportregelgeving.
Supply chain als succesfactor
Pgb-Europe geldt als een mooi voorbeeld van hoe een efficiënte supply chain uitgroeit tot een verkoopargument. De aanbieder van bevestigingsmaterialen en gereedschappen wapent zich voor de toekomst met een gerobotiseerd palletmagazijn en een nieuw WMS en ERP-systeem.
Maximaal serviceniveau vormt drijfveer
Mondelēz International, de Amerikaanse voedingsmiddelenreus achter merken als Côte d'Or, Oreo en Lu, voerde drie jaar geleden een organisatie-optimalisering door. Dat leidde ook tot een verbeterslag binnen de supply chain van de Benelux-afdeling.
COVID-19 stimuleert adoptie van nieuwe technologieën
Hoewel de digitale transformatie al lang over de tongen rolt, is ze in veel productieomgevingen nog maar met mondjesmaat doorgedrongen. Maar het ziet ernaar uit dat de coronapandemie nu voor een stroomversnelling zal zorgen. Het virus stelt fabrieken immers voor nieuwe uitdagingen, waarbij nieuwe technologieën een belangrijke rol zullen spelen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Elektronicaretailer Elkjøp stemt voorraad af op vraag met Blue Ridge
Elkjøp Nordic AS is wellicht de grootste elektronicaretailer van Scandinavië. De onderneming, die in 2021 een groei van 21% optekende, biedt een breed scala aan bekende merken op het gebied van elektronica, mobiele telefoons, computers, witgoed en huishoudelijke apparatuur en dienstverlening.
Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center
De uitbreiding van het fulfilment center van Bol.com in Waalwijk is een feit. Het eigen fulfilment center dat de e-commercegigant in 2017 in gebruik nam, werd voorzien van een aansluitend pand, waarmee het totale grondoppervlak van het centrum werd verdubbeld naar 100.000m², vergelijkbaar met vijftien voetbalvelden.
Groep Verelst reduceert kosten met IoT-oplossing van Sensolus
Al het prefab beton en staal dat bouwonderneming Groep Verelst voor werven produceert, wordt op opleggers geladen en gestockeerd. Een relatief klein team beheert die aanzienlijke vloot van een zeventigtal eigen opleggers, aangevuld met opleggers van een onderaannemer en leveranciers.
Agidens en Objective sluiten partnership voor implementatie digitale softwareoplossingen
Agidens International, een Europese automation solutions provider voor de procesindustrie, en Objective International, een in België gevestigde MES- en WMS-provider voor middelgrote klanten in de maak- en procesindustrie, zijn een partnership aangegaan.
Faurecia optimaliseert logistiek met 3DExperience-platform van Dassault Systèmes
Faurecia, onderdeel van de Group Forvia – een toonaangevende toeleverancier van de automobielindustrie – vergroot de inzet van het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes. Het bedrijf optimaliseert daarmee de inkomende logistiek voor automatisch geleide voertuigen (AGV).
CLS iMation lanceert ‘Simulation as a Service’ voor intralogistieke processen
CLS iMation, systeemintegrator en innovatieadviseur, heeft een nieuwe service toegevoegd aan zijn portfolio van ‘Intelligent Solutions for Logistics Automation’, namelijk iMation SaaS (Simulation as a Service). Deze service is ontworpen om de bestaande industriële context van een klant te beoordelen en zo – via simulatie – mogelijke verbeteringen in magazijnfuncties en processen te identificeren.
Iptor versterkt aanwezigheid in Duitsland en Oostenrijk door overname Pollex-LC
Iptor, leverancier van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributie-, uitgeverij-, farma- en houtsector, heeft de overname aangekondigd van Pollex-LC, een Oostenrijkse leverancier van ERP-software en diensten voor kmo’s. Kenmerkend voor de ERP-suite van Pollex-LC is het ‘self-service’-karakter ervan.
Retailketen SoLow wil groei realiseren met Slim4
De Nederlandse discountretailer SoLow verkoopt feestartikelen, knutselspullen en cadeaus. Dat doet de retailer online, maar vooral via fysieke winkels waarvan Nederland er momenteel al veertig telt. Om integraal de voorraad aan te sturen voor winkels, de webshop en het centrale distributiecentrum gaat SoLow de software van Slimstock inzetten.
Eurochoice trackt zeezendingen met Descartes MacroPoint
Eurochoice, distributeur van verse en diepgevroren Europese fijne voedingsmiddelen aan klanten in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten, maakt gebruik van de cloudgebaseerde MacroPoint-oplossing van Descartes, aanbieder van software voor de supply chain en logistiek.
Type 2 Solutions lanceert oplossing om SSCC-labels vanuit de cloud te printen
De nieuwe hybride oplossing laat toe om vanuit de cloud SSCC-labels te genereren en te printen. Met behulp van de API-koppeling combineert de oplossing de eenvoud van SaaS met de snelheid en flexibiliteit van een on-premise labelprintoplossing.