Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
Digitale tweelingen als basis voor betere beslissingen
In de context van Industrie 4.0 duiken steeds vaker digitale tweelingen op. De hamvraag is in welke mate die ook voor onze organisatie interessant zijn. Expert ter zake is professor Frank T. Piller, co-directeur aan het Institute for Technology & Innovation Management (TIM) en professor of management aan de RWTH Aachen University.
Belgische industrie zet zwaar in op gedigitaliseerde productie
Meer dan zes op de tien Belgische producenten zijn van plan in de komende vijf jaar minstens vijf innovatieve tools, zoals digital twins of augmented reality, in te zetten. Verder verwachten zes op de tien bedrijven in ons land dat minstens tachtig procent van hun productieproces over tien jaar geautomatiseerd zal zijn.
Bol geeft retouren tweede leven in nieuw dedicated centrum
In 2021 nam bol.com haar nieuwe retouren centrum in Waalwijk in gebruik. Processen zijn deels gemechaniseerd en vergaand geoptimaliseerd. Voor de inrichting van het bol.com retouren centrum, kort BRC, schakelde het online platform de expertise in van Groenewout.
E-commerce doet retourlogistiek boomen
Sinds de coronacrisis is e-commerce populairder dan ooit. Volgens experts is er geen weg terug en zal de online verkoop alleen maar toenemen. Dat zal automatisch leiden tot een verdere explosie aan retourzendingen. Daarom is er nood aan een strategisch beleid dat de werkelijke kosten van retourneren in beeld brengt én oplossingen biedt om met de toename om te gaan.
Automatiseren om te concurreren
In een extreem competitieve omgeving als de distributiesector is het meer dan ooit een noodzaak om je te differentiëren. Maar hoe doe je dat vandaag? Door je business verder te automatiseren, bijvoorbeeld, zodat je sneller kunt schakelen dan je concurrenten.
Supply Chain Visibility
The PICS Supply chain Cafés are 1 hour’s interactive lunch sessions, where an industry expert is invited to present a supply chain topic in 20 minutes, followed by a lively debate among all participants. This supply chain Café was led by Kris Van Ransbeek, a long-time supply chain practitioner.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen
Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen.
Ford creëert robot in combinatie met zelfrijdende auto voor autonome thuisleveringen
Autoconstructeur Ford bouwt samen met Agility Robotics aan een oplossing voor de autonome levering van pakketten aan huis. Daarbij zullen zelfrijdende auto’s worden uitgerust met een robot die zelfstandig uit de auto kan stappen en het pakket tot aan de deur van de bestemmeling brengt.
Manhattan Associates stimuleert robotisering in DC’s
Het ‘Manhattan Automation Network’ is een nieuw programma van Manhattan Associates, in samenwerking met enkele leveranciers van oplossingen voor magazijnautomatisering, om de ontwikkeling en implementatie van automatisering en robotica in distributiecentra te versnellen.
Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen
Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel.
Iptor kondigt Versie 11 van DC1 en IP1 aan
Iptor’s ERP-oplossingen DC1 en IP1 zijn platformen voor respectievelijk de distributiesector en de uitgeverssector. Versie 11 moet zowel een echte cloud-oplossing als rijke functionaliteit in één bieden. De nieuwe versie voorziet eenvoudige migratiepaden naar de cloud via zijn ingebouwde connectiviteit en AI-mogelijkheden.
SAS vernieuwt analytics-platform op AI-vlak
SAS heeft zijn analytics-platform verder verbeterd. Zo levert het vernieuwde SAS Platform extra innovatie op het gebied van artificiële intelligentie (AI), en dan vooral op het terrein van machine learning, computer vision, natural language processing (NLP) en andere technologieën die AI ondersteunen.
De nieuwste ERP-software van Microsoft verbindt alle aspecten van je bedrijf
(Advertorial) Microsoft Dynamics 365 Business Central, de nieuwste ERP-oplossing van Microsoft, brengt alle aspecten van je bedrijf samen in één softwarepakket. Connectiviteit en inzicht lijken de sleutelwoorden te zijn voor deze opvolger van Dynamics NAV.
Peter-Robin Mijderwijk nieuwe CEO bij Objective International
Sinds 1 mei 2019 vervult Peter-Robin Mijderwijk de taak van CEO bij Objective International. Daarmee treedt hij in de voetsporen van oprichter Koen de Clercq, die na 22,5 jaar de verantwoordelijkheid als CEO doorgeeft. Peter-Robin heeft een jarenlange, internationale ervaring in leiderschapsrollen in een aantal grote software- en hightechbedrijven als IBM, Oracle en Microsoft.
ReThink ERP
Op 21 mei vindt in Lochristi de vijfde editie van ReThink ERP plaats. Op dit bedrijfsevent kunnen geïnteresseerden zien wat een ERP-implementatie allemaal met zich meebrengt. En dat aan de hand van vier bedrijven die er hun ervaringen delen: Van Moer Logistics, Loomis, Gedimat Bouwgroep en Piessens Electro Industrie.
Brighteye introduceert Momentum voor productiebedrijven
Brighteye, aanbieder van MOM-software (manufacturing operation management), zorgt met ‘Momentum’ voor een rebranding van zijn softwareplatform. Voortaan moet Momentum een allesomvattende oplossing zijn voor de complete facilitering van productie, logistiek, warehouse en operations management.