3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Partnerinformatie: Inboedel opruimen door een ontruimingsbedrijf; hoe werkt de logistiek hierachter?
De logistiek van inboedel opruimen door een ontruimingsbedrijf is een complex proces dat veel stappen omvat. Er zijn verschillende redenen waarom je je inboedel graag zou willen laten opruimen door een ontruimingsbedrijf. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een dierbare verhuisd naar een zorgcentrum, of dat er een dierbare is overleden.
BWZ
BWZ, het maatwerkbedrijf uit Zottegem, zit terug op de logistieke rails. Deze onderneming differentieert zich van de gekende maatwerkbedrijven door zich onder andere te specialiseren in stukproductie en kleine series. Bovendien bieden ze ook third-party logistics aan waarbij ze de pure logistieke activiteiten doen voor hun bestaande klanten, zijnde goederen opslaan, picken en terug verzenden.
Greenfield lay-out studie
Onze klant, een groeiende producent & distributeur van (werk)schoenen, benaderde Brixadvice met de vraag om een greenfield lay-out studie uit te voeren voor een nieuw logistiek magazijn. Dit was noodzakelijk vanwege de toenemende vraag naar hun producten en de beperkingen van hun huidige logistieke operaties.
Verbeteren van logistieke processen
Een toonaangevend klinisch farmaceutisch bedrijf kampte met capaciteitsproblemen in zowel hun interne als externe magazijnen. Brixadvice werd ingeschakeld om te zoeken naar oplossingen en een nieuwe logistieke strategie te ontwikkelen om verdere problemen in de toekomst te vermijden.
Hoe gaan bedrijven om met de verstoringen in hun keten?
De wereldwijde disrupties van de voorbije jaren troffen ketens in de meest uiteenlopende sectoren. Intussen lijkt het erop dat we moeten leren leven met disrupties op gezette tijdstippen. Consultancybureau Moore ging na in welke mate bedrijven al initiatieven hebben genomen om hun supply chains schokbestendiger te maken.
Klaar voor toekomstige groei in e-commerce
Eind september 2022 werd de nieuwe hub van DPD in Vilvoorde officieel geopend. In zijn nieuwe hub kan de pakketvervoerder tot 20.000 pakketten per uur behandelen. De hub biedt ruimte aan onder meer een nieuw depot voor de belevering van pakketten in de Brusselse regio, het hoofdkantoor van DPD Belux en het depot van DPD fresh.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Transport Lux werkt voortaan papierloos dankzij nieuw WMS
Logistiek dienstverlener Transport Lux uit Borgloon beschikt voor zijn warehousingactiviteiten over meerdere magazijnen in de buurt. Omdat het bestaande WMS geen mogelijkheden bood om dat administratief op te vangen, besloot Transport Lux over te stappen op een nieuwe warehouse management oplossing, met name 3PL Dynamics van Elevate-IT.
Alders Transport participeert in Haesaerts Intermodal
De transportgroep Alders uit het Limburgse Pelt neemt een participatie in Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht. Het familiebedrijf Haesaerts Intermodal is gespecialiseerd in het transport van hoogwaardige chemische vloeistoffen en gassen via de weg, de binnenvaart, zeevaart en het spoor.
Consument ergert zich aan slechte track & trace van pakketten
Een slecht werkende of onduidelijke track & trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet later terugkomen van de pakketbezorger wanneer de consument niet thuis is. Dat blijkt uit onderzoek onder 503 Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.
Is een kwart van de nieuwe trucks in 2030 elektrisch?
Hoewel de afzet van elektrische trucks traag op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium doorbreken. Dat is de conclusie uit onderzoek van ING Economisch Bureau. Volgens de onderzoekers zouden in 2030 zo’n 3.500, ofwel één op de vier, nieuwe trucks in Nederland elektrisch zijn.
TLV noemt Vlaamse regering naïef m.b.t. oplossing fileleed
De Vlaamse regering stelt in haar akkoord dat ze de files wil aanpakken door o.a. het vrachtverkeer voornamelijk ’s nachts te laten rijden. Volgens Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is dat ondoordacht en naïef. De beroepsorganisatie is vooral teleurgesteld omdat een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen dan toch niet in het akkoord werd opgenomen.
Verloopt stadslogistiek in Gent straks over de waterweg?
DHL Express en Blue Line Logistics hebben, in coördinatie met het stadsbestuur van Gent en De Vlaamse Waterweg, een eerste test uitgevoerd om de Gentse binnenstad over het water te beleveren. Op de Pallet Shuttle Barge ZULU 03 werden ter hoogte van de Widauwkaai containers geladen op zogenaamde cubicycles, de cargo-bikes waarmee DHL Express al geruime tijd pakjes in Gent verdeelt.
TomTom Telematics volgt status van trucks én assets op
TomTom Telematics – dat op 1 oktober wordt omgedoopt tot Webfleet Solutions – voegt met ‘Trailer & Asset Tracking’ een nieuwe functie aan zijn Webfleet fleet management oplossing toe. Daarmee kunnen transport-, bouw- en landbouwbedrijven niet alleen de status van hun voertuigen, maar ook overige assets monitoren.
Green supply chains stromen door zeehavensector
In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics) heeft ING België zijn zevende studie over de logistieke en maritieme sector gepubliceerd. Dit jaar vormde de duurzaamheid van toeleveringsketens het centrale thema.
Amazon koopt 100.000 elektrische bestelwagens
Amazon plaatst een bestelling van maar liefst 100.000 elektrische bestelwagens bij Rivian Automotive, goed voor de grootste bestelling van elektrische voertuigen ooit. De aankondiging komt van Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos, die daarmee zijn plannen toelicht om de onderneming tegen 2024 voor 80% en 2030 voor 100% op hernieuwbare energie te doen draaien en zijn bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal te maken.
Digitale Transport Market Monitor moet meer markttransparantie creëren
Tim Consult, het adviesbureau van Transporeon voor market intelligence, heeft de Transport Market Monitor, een tool die transportgegevens van verschillende industrieën en routes analyseert, verder ontwikkeld tot een interactieve digitale databank.