3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Input van de verzender is cruciaal
Verdeler van tijdschriften en kranten AMP heeft al jaren ervaring met het beoordelen van de onverkochte exemplaren die worden teruggestuurd. Toch forceerde de distributeur recent nog een doorbraak met een grote efficiëntieverbetering. Daarvoor was eerst een investering in automatisering nodig, maar de cruciale stappen zette AMP door een slimme manier van data-inzameling gecombineerd met een doorgedreven opvolging van de informatie vanuit de verkooppunten.
Volle lading is geen topprioriteit
Als leverancier van onderdelen voor landbouwmachines heeft Kramp een Europees transportnetwerk opgezet met 120 vaste verbindingen die elke dag worden uitgevoerd. Kramp legt daarbij niet de focus op de beladingsgraad van de trucks, maar mikt in de eerste plaats op de optimalisering van de levertijd.
De logistieke vinger op de wonde
Gemiddeld 8,5% van het bruto nationaal product binnen Europa gaat vandaag naar gezondheidszorg. Dat percentage kan in de toekomst oplopen tot 10%, verwachten experten. Voor logistieke dienstverleners is healthcare logistics dan ook booming business.
Oog voor duurzame efficiëntie
Gipsplaatproducent Knauf Isolava werkte al aan duurzame oplossingen nog voor groen een hype werd. Zo vervoert het bedrijf zowel zijn grondstoffen – gips in bulk – als de afgewerkte gipsblokken en -platen via de waterweg. Knauf Isolava houdt op die manier jaarlijks 9520 vrachtwagens van de weg.
VGM moet scheepsrampen voorkomen
Vanaf 1 juli moeten wereldwijd alle verladers die een maritieme container exporteren, hun geverifieerd brutogewicht opgeven aan de rederij en de terminal. Deze IMO-wetgeving is het gevolg van de steeds toenemende scheepsrampen waarvan de oorzaken zijn toe te schrijven aan slechte stuwplannen omwille van onjuiste containergewichten.
De rijzende ster van TMS
De algehele kostendruk, de stijgende transportprijzen en het groeiende belang van klantenservice zorgen ervoor dat de interesse in Transportation Management Systems (TMS) toeneemt. Waar tot voor kort enkel vervoerders en de grootste verladers investeerden in TMS-oplossingen, zien vandaag ook steeds meer middelgrote ondernemingen het potentieel van TMS.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
UPTR confronteert ideologie rond professionele diesel met de cijfers
UPTR verdedigt al sinds 1937 de belangen van zelfstandigen en ondernemingen van de sector transport & logistiek. In haar lobbywerk hanteert de organisatie naar eigen zeggen “een onverbiddelijke juridische en mathematische nauwkeurigheid”.
Fiege schakelt Savoye in voor realisatie distributiecentrum
De wens om verder te groeien én een nieuwe klant uit de beautysector deden wereldwijd opererend logistiek dienstverlener Fiege besluiten een nieuw distributiecentrum te realiseren in Castel San Giovanni in Noord-Italië. Daarvoor ging Fiege een samenwerking aan met Savoye, producent en integrator van intralogistieke systemen en software voor de supply chain
Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen
Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.
H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over
Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.
DP World investeert 130 miljoen euro in Roemenië
DP World heeft in Roemenië drie nieuwe sites geopend die een impuls moeten geven aan de groeiende status van het land als belangrijk knooppunt voor de Europese handel en die economische groei in de hele regio mogelijk moeten maken.
Arvato gaat logistiek en fulfilment voor Tonieboxes verzorgen
Arvato heeft de volledige logistiek en het fulfilment overgenomen voor Tonies. Die Duitse fabrikant en leverancier staat sinds 2016 bekend voor zijn Toniebox, een digitale ‘audio cube’ voor kinderen vanaf drie jaar, en de bijbehorende Tonies-figuurtjes die op de box worden geplaatst om audiospelletjes of liedjes af te spelen. Omdat het bedrijf niet alleen in Duitsland, maar ook internationaal fors aan het groeien is, wilde de fabrikant zijn logistiek reorganiseren. Daarvoor schakelde het supply chain en e-commerce dienstverlener Arvato in.
Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over
Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.
Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af
Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.
Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit
Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.
Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024
Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.