3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

Ergonomie aan de loskade

Binnen magazijnen krijgt het aspect ergonomie steeds meer aandacht. Werkposten worden gebruikersvriendelijk ingericht, nieuwe heftrucks beschikken over fijne, luchtgeveerde stoelen en ga zo maar door. Toch zien we aan de laadkade nog steeds medewerkers zware kartonnen dozen uit containers zeulen.

Wereldwijde maatregelen voor ‘decarbonisation’

De klimaattop van Parijs (COP21) liet eind 2015 een kans van formaat liggen door de lucht- en scheepvaartsector niet op te nemen in het klimaatakkoord. Nochtans zorgt de scheepvaart voor behoorlijk wat luchtvervuiling en fijnstof. Dat beseft ook de sector zelf, vandaar de corrigerende maatregelen die IMO, de maritieme dochter van de Verenigde Naties, wereldwijd oplegt.

Vergeet het schitterende product: ga voor het flexibele proces

Producten en diensten in de markt zetten die niet te overtreffen zijn in kwaliteit: dat is jarenlang de missie geweest van vele bedrijven. Ze zijn er groot mee geworden. Met de nadruk op: geworden. Vervolgens brak het tijdperk aan van 'de klant'.

UPS scoort met e-commerce

In het derde kwartaal van 2016 kon UPS wereldwijd een omzetgroei van 4,9% aankondigen. Die groei kwam er in de eerste plaats door de stijgende activiteit rond e-commerce. In België ligt de groei echter op meer dan 10%, een verschil dat volgens UPS toe te schrijven is aan de inhaalbeweging die de Belgische consument op het vlak van online shoppen maakt.

Efficiënter naar een tweede leven

Afgedankte elektrische en elektronische toestellen zo optimaal mogelijk inzamelen en recycleren. Dat is de missie van de Belgische vzw Recupel. Mede dankzij dit bedrijf staat België vandaag aan de top als het gaat om de recyclage van dit materiaal.

Synchromodale operationele planning met Symbit

“Als een truck in de file staat, moet de chauffeur meteen kunnen zien of er geen snellere oplossing bestaat door gebruik te maken van een binnenschip of een trein. Wanneer we daarin slagen, als de operationele beslissingen op een modusneutrale manier kunnen worden genomen, dan is ons project geslaagd.” Dat zijn de woorden van Tomas Ambra, onderzoeker aan het MOBI-departement van de VUB en de Universiteit Hasselt.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère

Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.

Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric

Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.

Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent

Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.

Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit

Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.

Uturn introduceert shipment notifier

Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.

Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.