3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
White Paper e-fullfilment
Ongetwijfeld is e-commerce een van de meest stresserende trends voor onze supply chains. Toch kunnen we er maar beter aan wennen, want steeds minder bedrijven kunnen rond e-commerce heen. In b2c-markten is een uitgekiende e-commerce- of omnichannelstrategie stilaan een sine qua non geworden om de consument te leveren waar, hoe en wanneer hij dat wil.
“Als logistiek je omzet drijft”
De transportsector is een bikkelharde business. Willen we het verschil maken, dan kunnen we maar beter zo efficiënt mogelijk werken. Dat is meteen ook de insteek van NaviTrans. Met dit pakket halen logistieke dienstverleners een oplossing in huis die erop afgestemd is transport- en warehousingactiviteiten binnen hun sector te beheren.
Transport op maat van online meubelshop
Net als veel online winkels startte ook Emob bescheiden, met de focus op kindermeubelen. Negen jaar later biedt de internetshop – met Beveren-Leie als uitvalsbasis – een allround meubelassortiment en artikelen om zowel je interieur als je tuin op te fleuren.
Groepsaankopen voor transporteurs
Het Antwerps Transportforum (AT) wordt steeds ambitieuzer in zijn strategie om dankzij groepsaankopen reële kostenreducties naar zijn leden te brengen. Het initiatief is klein begonnen met eenvoudige producten en diensten, maar weldra zullen transporteurs uit de Antwerpse regio bij een drietal leveranciers diesel aan een dagprijs kunnen kopen via de website van het platform.
Geen modal shift, maar een mental shift
Toen Jan Goderis en Jan D’Haeyer in 2003 Shipit oprichtten, wilden ze de kaarten van de transportwereld grondig herschudden. Ze introduceerden innovatieve, multimodale vervoersconcepten in de logistieke wereld. Veertien jaar later is het bedrijf actief in de traditionele binnenvaart, het palletvervoer langs binnenwateren en de containerbinnenvaart, ontwikkelde het terminalactiviteiten en baat het een multimodaal platform aan het Deurganckdok uit.
Geen vliegende start
De kans dat in ons land binnenkort pakjes per drone worden geleverd of een drone voorraden in je magazijn telt, is bijzonder klein. Zo blijkt uit een onderzoeksproject dat het Vlaams Instituut voor de logistiek (VIL) uitvoerde in nauwe samenwerking met de KU Leuven.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen
De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.
Dachser moderniseert filiaal in Moeskroen
Om de vestiging klaar te maken voor de toekomst, heeft logistiek dienstverlener Dachser enkele investeringen in zijn filiaal in Moeskroen afgerond. Zo zijn onder meer de parkeervoorzieningen op het terrein uitgebreid en zijn er nieuwe technologische voorzieningen geïnstalleerd.
Four ways to optimize the shipping process
(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.
Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux
Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.
Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel
Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.
Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy
(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?
Secured transportation & international forwarding
(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.
Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven
(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.
BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad
BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.
Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen
Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.