3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
White Paper e-fullfilment
Ongetwijfeld is e-commerce een van de meest stresserende trends voor onze supply chains. Toch kunnen we er maar beter aan wennen, want steeds minder bedrijven kunnen rond e-commerce heen. In b2c-markten is een uitgekiende e-commerce- of omnichannelstrategie stilaan een sine qua non geworden om de consument te leveren waar, hoe en wanneer hij dat wil.
“Als logistiek je omzet drijft”
De transportsector is een bikkelharde business. Willen we het verschil maken, dan kunnen we maar beter zo efficiënt mogelijk werken. Dat is meteen ook de insteek van NaviTrans. Met dit pakket halen logistieke dienstverleners een oplossing in huis die erop afgestemd is transport- en warehousingactiviteiten binnen hun sector te beheren.
Transport op maat van online meubelshop
Net als veel online winkels startte ook Emob bescheiden, met de focus op kindermeubelen. Negen jaar later biedt de internetshop – met Beveren-Leie als uitvalsbasis – een allround meubelassortiment en artikelen om zowel je interieur als je tuin op te fleuren.
Groepsaankopen voor transporteurs
Het Antwerps Transportforum (AT) wordt steeds ambitieuzer in zijn strategie om dankzij groepsaankopen reële kostenreducties naar zijn leden te brengen. Het initiatief is klein begonnen met eenvoudige producten en diensten, maar weldra zullen transporteurs uit de Antwerpse regio bij een drietal leveranciers diesel aan een dagprijs kunnen kopen via de website van het platform.
Geen modal shift, maar een mental shift
Toen Jan Goderis en Jan D’Haeyer in 2003 Shipit oprichtten, wilden ze de kaarten van de transportwereld grondig herschudden. Ze introduceerden innovatieve, multimodale vervoersconcepten in de logistieke wereld. Veertien jaar later is het bedrijf actief in de traditionele binnenvaart, het palletvervoer langs binnenwateren en de containerbinnenvaart, ontwikkelde het terminalactiviteiten en baat het een multimodaal platform aan het Deurganckdok uit.
Geen vliegende start
De kans dat in ons land binnenkort pakjes per drone worden geleverd of een drone voorraden in je magazijn telt, is bijzonder klein. Zo blijkt uit een onderzoeksproject dat het Vlaams Instituut voor de logistiek (VIL) uitvoerde in nauwe samenwerking met de KU Leuven.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management
Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.
Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek
Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).
DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland
Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.
Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen
Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.
Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen
Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.
Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland
Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.
Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging
Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.
Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart
Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.
Heppner neemt Segers Internationaal Transport over
Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.
DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport
DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.