3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Optimale planning voor multifunctionele wegvervoerders
Wegvervoerders staan voortdurend onder druk, zowel qua service, flexibiliteit als tarifering. Go4Logistics wil hen daarin ondersteunen met een planningsmodule die niet enkel de ritten optimaliseert, maar ook een helder overzicht biedt in de kosten en baten van de geplande transporten.
Logistiek is een workflow
Intris heeft zijn hele logistieke toepassing vernieuwd en proactief aangepast aan de moderne behoeften van zijn klanten. Niet alleen is Tris nu volledig webgebaseerd, de klanten kunnen nu ook de toepassing, documenten en onderliggende Business Intelligence op alle mogelijke toestellen gebruiken.
Strategisch, tactisch en operationeel supply chain beheer
Het Nederlandse IDS biedt een scala aan producten en diensten waarmee ze ondernemers kunnen helpen met hun logistieke vraagstukken. En dat helpen kan zeer breed: inzicht in de processen, ondersteuning en advies tot en met de complete overname van de logistieke taken.
Controletoren in de cloud
Verladers worstelen al te vaak met rekenbladen, e-mails en de telefoon om hun transportopdrachten toch maar in goede banen te houden. Beslissingen worden genomen op basis van presentaties met gegevens waarvan de geldigheid al snel in vraag wordt gesteld.
De kracht van autonome navigatie
Je kunt er niet omheen: Automated Guided Vehicles (AGV’s) banen zich een weg in steeds meer magazijnen. De modellen op basis van inductieve draden, magneten of reflectoren leveren al langer goed werk in veel organisaties. Recenter zijn de AGV’s die zich helemaal vrij kunnen bewegen, zonder dat daarvoor in de omgeving iets hoeft te veranderen (zie ook het artikel ‘Technologie aan het stuur’ in dit nummer).
Consolidatieplatform voor koekjes
Nooit was de bereidheid om samen te werken in de keten groter. Daar hebben de stijgende logistieke kosten en de nijpende congestie op onze wegen alles mee maken. Hier en daar tonen zelfs rechtstreekse concurrenten zich bereid om de koppen bij elkaar te steken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Wegvervoer start-up Trucksters opent eerste vestiging in België
De jonge Spaanse wegvervoerder Trucksters heeft zijn eerste Belgische vestiging geopend in Brussel. De Madrileense start-up noemt België een belangrijke regio met veel bedrijven die kunnen profiteren van zijn express-wegtransportdiensten. Als directeur van de nieuwe vestiging is Grégory Truijens aangesteld.
H.Essers neemt bouwtransportactiviteiten Alders Bulk Logistics over
Met zijn segment Infra biedt H.Essers al jaren logistieke oplossingen voor de bouwsector. De logistiek dienstverlener verstevigt nu zijn positie in het marktsegment door de bouwtransportactiviteiten van Alders Bulk Logistics – tot voor kort Alders Transport – over te nemen.
UPS Healthcare breidt wereldwijd netwerk voor koudeketenlogistiek uit
Marken, de logistieke divisie voor klinische testen van UPS Healthcare, heeft zijn wereldwijde netwerk uitgebreid om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar diensten voor de toeleveringsketen van klinische geneesmiddelen, vooral voor klinische cel- en gentesten.
Supply Chain Innovations 2021
Bekijk het volledige programma Op 7 oktober organiseert Value Chain HET event voor de supply chain managers: Supply Chain Innovations 2021. Met 60 partners die hun innovaties tonen op het netwerkplatform en 40 uiteenzettingen over diverse aspecten van het supply chain management, is dit het belangrijkste event van het jaar.
Renault Trucks breidt gamma elektrische vrachtwagens voor stadsdistributie uit
Renault Trucks, onderdeel van de Volvo Group, breidt zijn volledig elektrische range verder uit om tegemoet te kunnen komen aan de uiteenlopende wensen van de stadsdistributie. De fabrikant start met de serieproductie van een 19-tons Renault Trucks D Wide Z.E.
Lucardi krijgt meer grip op supply chain met Yellowstar
Met ongeveer 125 eigen winkels en een webshop is Lucardi een van de grootste juweliersketens van Nederland. Kenmerkend voor de winkels zijn het open winkelfront en de presentatie in glazen vitrines, waar klanten uit het aanbod aan sieraden en horloges kunnen kiezen.
PAC2000A Conad verhoogt transport visibility met Tesisquare en Shippeo
Tesisquare, een technologiepartner die zich toelegt op het ontwerp en de implementatie van collaboratieve digitale ecosystemen, en Shippeo, gespecialiseerd in realtime transport visibility, zijn door PAC2000A Conad geselecteerd als projectpartners om de realtime transport visibility te verbeteren.
Manuport Logistics neemt het Turkse Mira Transport over
Manuport Logistics (MPL) heeft de acquisitie aangekondigd van Mira Transport Services. Mira is een expediteur met kantoren in Turkije (Istanbul (hoofdkantoor), Gemlik, Mersin en Izmir) en de VS (New York). Het bedrijf, dat in 2000 door de Roxcel Group werd opgericht, heeft meer dan 100 medewerkers en beschikt over een eigen magazijn van 15.000m² in Istanbul.
Agrifirm kiest voor binnenvaart
Binnen de Royal Agrifirm Group zet Nuscience Belgium een volgende belangrijke stap richting duurzaam transport. De nieuwe exportfabriek voor concentraten in Grobbendonk zal een groot deel van zijn export in containers via de vlakbij gelegen DLCT-terminal per binnenschip naar de Antwerpse haven vervoeren.
VIL test met succes intern transport op waterstof
Waterstof is geen verre droom meer. Dat is de conclusie van VIL, dat met het project Hydrolog gedurende zes weken een waterstof aangedreven terminaltractor en een vorkheftruck testte op twee terminals in de Antwerpse haven. De demonstraties tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan worden ingezet voor de aandrijving van zwaar logistiek equipment.