3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Containers en bestelwagens met zonnecellen
Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.
Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek
E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.
Elektrificatie in de transportsector
Tegenwoordig vernieuwen ondernemingen hun vloot aan bedrijfswagens aan een snel tempo met elektrische modellen, die bovendien een groeiend bereik per laadbeurt hebben. De privémarkt loopt, vooral omwille van het belangrijke prijsverschil met klassieke motorisatie, minder snel warm voor elektrificatie. Maar ondertussen boomt de tweedehandsmarkt, ook al door de onzekere toekomst van verbrandingsmotoren, veroorzaakt door de wetgever. De transportsector is erg belangrijk voor ons economisch stelsel en zorgt voor de fysieke verbinding tussen partijen in een supply chain. Wat doet elektrificatie met de transportsector? Welke bewegingen zitten er in de markt? Wij deden onderzoek en spraken met Gert Snel van de gelijknamige transportonderneming.
Smart omnichannel fulfilment
We leven in een economie die almaar sneller en efficiënter, maar ook steeds duurzamer draait. Met name bij e-commerce winnen snelheid en efficiëntie aan belang naarmate de consument de lat hoger legt. Op dat vlak zette Amazon de standaard. Maar het Amerikaanse bedrijf is niet onklopbaar. Wie even snel of sneller kan leveren, wint. En dat kan in principe elke handelaar: via ‘in time retailing’, aangedreven door slim omnichannel fulfilment.
Performante tools, maar integratie blijft vaak uit
Een transport management systeem (TMS) helpt bedrijven met de logistiek en verplaatsing van hun fysieke goederen. De TMS-pakketten die daartoe bijdragen, lopen sterk uiteen qua functionaliteit en omvang. Wat moet een TMS kunnen? Heeft iedereen er baat bij? Hoe ontwikkelt de markt zich en wat zijn de aandachtspunten? Het is slechts een greep uit de onderwerpen waarover verschillende experts zich bogen tijdens een rondetafelgesprek met Value Chain Management.
De onverwachte kanten van zelfbouwcontainers uitgelegd
Zelfbouwcontainers, ook wel bekend als zeecontainers of vrachtcontainers, zijn oorspronkelijk ontworpen voor het vervoer van goederen over de hele wereld. In een steeds veranderende wereld, waar aanpassingsvermogen essentieel is, laat de zeecontainer zich ook van steeds meer kanten zien.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
België is ideale logistieke uitvalsbasis voor Amerikaanse bedrijven
Het strategische belang van België voor logistieke operaties van Amerikaanse bedrijven is in de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat meldt 56,4% van de respondenten in recent onderzoek van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in België (AmCham Belgium).
Digitale transformatie rukt op in transport en logistiek
Uit het onderzoeksrapport ‘The Future of IoT in Enterprise’ van Inmarsat blijkt dat transport- en logistieke ondernemingen nu volop investeren in slimme technologieën op basis van IoT (Internet of Things) om aan efficiëntie te winnen in de hele supply chain.
Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg
Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.
CMA CGM koopt zich voor een kwart in Ceva Logistics in
De Franse rederij heeft een akkoord bereikt om een aandeel te verwerven van bijna 25 procent in logistiek dienstverlener Ceva Logistics, dat onlangs aankondigde naar de Zwitserse beurs te trekken.
Zwitsers bouwen aan ondergronds transportsysteem
In hun zoektocht naar een oplossing om de steeds groeiende verkeersstromen en de navenante kosten te vermijden, hebben enkele Zwitserse bedrijven samen het project Cargo Sous Terrain (CST) in het leven geroepen.
Volvo Trucks stelt eerste volledig elektrische truck voor
Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische truck voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling. De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.
D2E versterkt de structuur van Move Intermodal
Move Intermodal werd in 2011 verzelfstandigd door Luc Driessen (CEO) na een Management Buy Out uit Ewals Cargo Care. Het bedrijf is specialist in het intermodaal transport waarbij het lange traject wordt afgelegd per trein of boot en enkel voor- en natransport over de weg verloopt.
IPP introduceert nieuw poolingmodel voor pallets
Het poolen van pallets resulteert in volledige ontzorging bij de klant. Die hoeft enkel te communiceren hoeveel pallets waar en wanneer hij nodig heeft en de pooling partner zorgt voor de rest. Ook is er geen extra investering nodig, aangezien het product als het ware wordt verhuurd/geleased.
DB Schenker introduceert nieuwe service Landtransport
DB Schenker heeft met ‘Premium 13’ een nieuwe tijdsgebonden leveringsoptie geïntroduceerd waarmee de service binnen het Europese landtransportnetwerk verder is uitgebreid. Klanten kunnen er nu voor kiezen hun goederen voor 13.00 uur te laten afleveren.
Green Xpress Network breidt uit met Lyon Express
Private vrachtvervoerder per spoor Lineas, voegt een twaalfde tak aan zijn Green Xpress Network toe: de Lyon Xpress. Het betreft een nieuw, rechtstreeks spoorwegproduct met een hoge frequentie tussen Antwerpen en Lyon, een regio die vooral bekend staat om zijn activiteiten in de chemische sector.