3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Opel/Vauxhall gaat voor geïntegreerd partnership met Gefco
Gefco neemt zijn rol als 4PL dienstverlener voor Opel/Vauxhall in Europa zeer ernstig. Onlangs werden die inspanningen beloond met een contractverlening voor nog eens vier jaar, die begin dit jaar is ingegaan. Het moment voor een gesprek met Antoine Redier, executive vice president 4PL Solutions bij Gefco, over de grote uitdagingen die een 4PL-contract van dit formaat met zich meebrengt.
De roep om een modern transportmanagementsysteem
De service aan klanten staat of valt met het de kwaliteit van het transport. Als het transport niet correct en tijdig verloopt, kan die ene negatieve ervaring de prestaties van een hele supply chain overschaduwen. De huidige ontwikkelingen in de transportsector maken die uitdaging alleen nog maar groter.
The way to go’ in wegtransport
Trends als de opmars van e-commerce en de toenemende urbanisatie hebben een grondige impact op het wegtransport. Dergelijke evoluties leiden tot de injectie van geavanceerde technologieën en services die toelaten om transportstromen efficiënter te managen.
Ahlers vaart nieuwe koers
Anno 2015 koopt maritieme expediteur Ahlers de Collaborative Control Tower van Tri-Vizor, een spin-off van de Universiteit Antwerpen. Die investering zou Ahlers inzetten om zijn klanten de mogelijkheid te bieden op een transparante manier samen te laden of transportcapaciteit te delen, wat resulteert in kostenreductie en minder CO2-uitstoot.
Op zoek naar financiële transparantie
ASML is een hoogtechnologisch bedrijf dat blijft innoveren en groeien. Het is beursgenoteerd en voor de bijhorende SOX-compliance moet de boekhouding volgens bepaalde regels transparant en foutloos zijn. Transport is een discipline waarin zoiets moeilijk te implementeren is, want een prijsafspraak van transport is vaak afwijkend van de finale factuur.
IoT met oog op autonomie
Nieuwe technologieën kunnen zorgen voor een efficiëntere stadslogistiek. Dat is niets te vroeg, want steden kreunen tegenwoordig onder de toevloed aan bestelwagens door e-commerce. De toenemende beperkingen om met vervuilende voertuigen de stad in te mogen, verhogen de uitdaging nog.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nutreco sluit aan bij Transporeon-netwerk in streven naar duurzame logistiek
Nutreco is een wereldspeler in dierenvoeding en aquafeed. Het bedrijf is actief in 37 landen wereldwijd en beheert een complex systeem voor transport en logistiek om de dierenvoeding en aquafeed aan zijn klanten te leveren. Dat vormt een substantieel onderdeel van de milieu-impact van het bedrijf.
Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen
Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.
DSV telt magazijnvoorraad met autonome drones
DSV rust momenteel enkele van zijn warehouses uit met autonome drones die de voorraad moeten helpen beheren. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met technologiebedrijf Verity. Beide partners testten de oplossing eerst in het warehouse van DSV in Moerdijk.
WDP bouwt multimodaal dc van 150.000m² in North Sea Port
WDP breidt zijn multimodale locatie in North Sea Port (het WDPort of Ghent) uit met een multitenant distributiecentrum van circa 150.000m². Het dc zal voor lange termijn worden gehuurd door retailers X²O Badkamers, Overstock Home en Overstock Garden.
PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin
PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.
Leveringen bundelen bespaart duizenden kilometers vrachtwagenverkeer per week in de stad
Een nieuw scriptie-onderzoek aan de hogeschool UCLL (UC Leuven-Limburg) toont aan dat het bundelen van leveringen aan consumenten elke week duizenden kilometers aan vrachtwagenverkeer kan besparen. Dat heeft een grote impact op veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van stadslogistiek.
Trimble en Simacan gaan samen voor betere last mile-navigatie
Trimble – leverancier van technologie op het vlak van positionering, modellering, connectiviteit en data-analyse – en Simacan – een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek – hebben hun transportoplossingen geïntegreerd.
Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam
De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.
Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen
Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.