3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Drones verkennen het logistieke landschap
Geregeld zien we in de media drones voorbijvliegen. Het aantal toepassingen waarvoor ze worden ingezet, neemt dan ook razendsnel toe. Hoewel pakketleveringen via drones nog niet voor morgen zijn, groeien de mogelijkheden ook in het logistieke landschap gestaag.
Slimme site, een mythe?
Naarmate de site van logistiek dienstverlener ODTH in Willebroek groeide, moesten er ook heel wat meer vrachtwagens worden ontvangen. En dat terwijl de infrastructuur van de site daar niet op was voorzien. Het idee ontstond dan ook om naar een smart warehouse te evolueren met een volwaardige, efficiënte en grotendeels geautomatiseerde dienstverlening.
B2C-bezorgingen baden in transparantie
In naam van badkamerspecialist X²O bezorgen chauffeurs vanuit het centrale magazijn in Antwerpen dagelijks badkamermeubilair en -accessoires aan particulieren. Om dat leveringsproces transparanter en efficiënter te maken, ging de organisatie in zee met Zetes.
De Nieuwe Zijderoute als zijspoor
Momenteel investeert China miljarden in handelsroutes met het Westen. Met de ontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute wordt ook spoorvervoer tussen China en West-Europa steeds interessanter. Vandaag gaat nog maar een klein volume via die route, maar sinds 2013 stijgt de populariteit van de Nieuwe Zijderoute gestaag.
Logistiek goedkoper en duurzaam met real-time informatie
De snelle opkomst van het ‘Internet of Things’ (IoT), dat niet alleen machines maar ook – en in toenemende mate – vervoersmiddelen met het internet verbindt, zorgt voor een grote hoeveelheid aan real-time informatie. Die informatie kan worden gebruikt om logistieke processen goedkoper én duurzamer te maken.
Retourlogistiek van kratten in goede banen
Een gestroomlijnde retourlogistiek realiseer je niet in één vingerknip. Vraag dat maar aan Delhaize. Al jaren werkt de retailer samen met Euro Pool System om de enorme stroom kratten die van de winkels komt, te optimaliseren. Speciaal voor Delhaize introduceerde Euro Pool System unieke herbruikbare kratten met RFID-chip en barcode.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Dachser breidt crossdock center in Willebroek uit
Omdat de vestiging van Dachser in Willebroek na vijftien jaar te klein was geworden, verhuisde de logistiek dienstverlener in 2014 naar een nieuw dedicated crossdock center op industrieterrein de Hulst. Door de groei van Europese groupage-activiteiten is ook dat gebouw ondertussen evenwel te klein geworden.
IDS creëert meer transparantie met RTTV-oplossing van Shippeo
Shippeo, aanbieder van oplossingen voor ‘realtime transportation visibility’ (RTTV), gaat een strategisch partnership aan met IDS, gespecialiseerd in 4PL Logistics Control Towers. Met de actieve betrokkenheid van zijn klant DSM, een wereldspeler op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaam leven, is IDS gestart met de implementatie van Shippeo’s RTTV-platform.
P&O Ferrymasters bouwt warehouse voor havengebonden logistiek in Genk
P&O Ferrymasters heeft een overeenkomst gesloten met Genk Green Logistics voor de bouw van een nieuw magazijn van 10.000m² in de buurt van de haven van Genk. Daarmee wil P&O Ferrymasters naar eigen zeggen zijn pan-Europese spoorweg-, weg- en warehousingnetwerk verder versterken en met havengerichte logistieke oplossingen tegemoet komen aan de bedrijven die hun supply chain willen herconfigureren op dit cruciale moment voor internationale handel en economisch herstel.
Rainbow Logistics IT onder de vleugels van Navitrans
Op 1 juni 2021 werden alle Navitrans-activiteiten van het Nederlandse Rainbow Logistics IT ondergebracht bij Navitrans. Dat betekent dat het volledige Rainbow Navitrans team voortaan verder gaat onder de vleugels van Navitrans Benelux. Na de integratie van de Deense partner Adacta in 2016 is dit een volgende stap in de groeistrategie van de in Kortrijk gevestigde softwareleverancier, die sinds begin 2020 in handen is van het Canadese Valsoft.
Transuniverse Forwarding heeft met Europa Road een nieuwe partner in Engeland
Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft een samenwerkingsakkoord in de groepage gesloten met de Britse groep Europa Worldwide. Concreet betekent dit dat de divisie ‘Europa Road’ van Europa Worldwide sinds 1 juni 2021 exclusief agent in Engeland van de Belgische groepagespecialist is en omgekeerd.
Montea investeert 29 miljoen euro in Nederland
Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, investeert 29 miljoen euro in twee duurzame projecten in Nederland. Het betreft de sanering van een brownfield in Etten-Leur en de sale & lease back van een logistiek pand in Ridderkerk. In Etten-Leur ontwikkelt Montea een nieuw distributiecentrum van ongeveer 26.500m² voor Bas Service Oriented Logistics (foto).
Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.
DFDS en Volvo Trucks werken samen aan elektrische transporten
Transport- en logistiekbedrijf DFDS en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig elektrische truck in om onderdelen te leveren aan de Volvo Trucks-fabriek in de buurt van Göteborg.
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.
Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).