3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
TMS - Transport Management
De oplossing Transport Management (TMS) is ontworpen om u te helpen uw transportkosten en de bijbehorende administratieve lasten te verminderen. Het zorgt voor enorme besparingen en ROI op korte termijn, ter waarden van 6% van het gemiddelde transportbudget.
Online tendering levert concrete benchmark
JLG transporteert jaarlijks duizenden schaarliften, knikarmhoogwerkers en verreikers naar zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Om meer innovatie, digitalisering en transparantie in te bouwen, kiest het bedrijf voor het online tenderplatform van Ticontract.
Green supply chains sijpelen de havensector binnen
We kunnen er niet omheen: toeleveringsketens verduurzamen komt steeds hoger op de agenda te staan. Dat geldt ook binnen de zeehavensector, zo blijkt uit een studie van ING België in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics).
Vrachtbrieven volgens de regels van de kunst
Hoewel de vrachtbrief allesbehalve een nieuw gegeven is, bestaan er toch nog heel wat misverstanden rond. Dat blijkt uit de vele vragen die de juridische dienst van Febetra, de koninklijke federatie van Belgische transporteurs & logistieke dienstverleners, krijgt.
Nieuw wapen in de strijd tegen tachofraude
Sinds 15 juni is de slimme tachograaf verplicht in elke nieuw ingeschreven vrachtwagen van meer dan 3,5 ton. De DTCO 4.0 – zoals die officieel heet – biedt een aantal nieuwe mogelijkheden om controles aan te scherpen. Bert De Smedt, account manager bij Rauwers Controle, maakt duidelijk wat met de slimme tachograaf nu wel en niet mogelijk is.
Katoen Natie neemt Transport Joosen over
De logistieke groep heeft het Antwerpse familiebedrijf Transport Joosen overgenomen, dat gespecialiseerd is in het vervoer van zeecontainers en vooral in doktransporten. Met de overname van Transport Joosen wil Katoen Natie zijn aanwezigheid op transportgebied in de Antwerpse Haven verder versterken en zo de cruciale aan- en afvoer van containers naar zijn magazijnen ook in de toekomst blijven verzekeren.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik
Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.
De supply chain opschalen
Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.
Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park
Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.
Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère
Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.
Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric
Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.
Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent
Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.
Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit
Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.
Uturn introduceert shipment notifier
Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.
Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen
Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.
Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport
Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.