3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Wat verladers en vervoerders van elkaar willen
Vaak worstelen verladers en transporteurs met vergelijkbare struikelblokken op hun weg naar operational excellence. Door meer inzicht te verwerven in elkaars wensen en frustraties zetten beide partijen alvast een stap in de goede richting.
Nieuwe transportmodellen creëren onzekerheid over aansprakelijkheid
Tegenwoordig wordt de transportsector overspoeld door technologische innovaties. Denken we maar aan de opkomst van de deel- en platformeconomie of aan de snelle ontwikkelingen op het vlak van automatische voertuigen. Evoluties die we moeten toejuichen, zo vindt ook professor Wouter Verheyen, onderzoeksprofessor aan de UAntwerpen.
De kracht van een efficiënt screeningprocess
Bedrijven willen steeds vaker weten waar hun producten precies vandaan komen. Handig is dat overheden en internationale organisaties lijsten bijhouden van mensen, ondernemingen en landen met embargo’s waar je maar beter niet mee in zee gaat.
De controletoren in uw supply chain
Zicht op correcte informatie, daar staat of valt alles mee. Dankzij een TMS (transport management system) heeft de verlader dat broodnodige zicht. Het laat hem toe slimmer ladingen te combineren, verzendingen te consolideren en administratie te automatiseren.
We vervoeren te veel lucht
Het gaat hard voor Conundra. De Vlaamse specialist in transportoptimalisering zette vooral het laatste anderhalf jaar opvallend sterke groeicijfers neer. “Sinds vorig jaar zijn we met zo’n tachtig procent gegroeid”, vertelt CEO Steven De Schrijver, die het bedrijf samen met managing director An De Wispelaere begin 2013 oprichtte.
Kan blockchain palletuitwisseling digitaliseren?
Het uitwisselen van pallets geldt als een van de meest logge processen in de supply chain. Het gaat gepaard met veel manuele handelingen en papierwerk, wat leidt tot inefficiëntie en hoge kosten. Standaardisatieorganisatie GS1 onderzocht samen met vijfendertig bedrijven of blockchain dat proces kan vereenvoudigen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nutreco sluit aan bij Transporeon-netwerk in streven naar duurzame logistiek
Nutreco is een wereldspeler in dierenvoeding en aquafeed. Het bedrijf is actief in 37 landen wereldwijd en beheert een complex systeem voor transport en logistiek om de dierenvoeding en aquafeed aan zijn klanten te leveren. Dat vormt een substantieel onderdeel van de milieu-impact van het bedrijf.
Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen
Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.
DSV telt magazijnvoorraad met autonome drones
DSV rust momenteel enkele van zijn warehouses uit met autonome drones die de voorraad moeten helpen beheren. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met technologiebedrijf Verity. Beide partners testten de oplossing eerst in het warehouse van DSV in Moerdijk.
WDP bouwt multimodaal dc van 150.000m² in North Sea Port
WDP breidt zijn multimodale locatie in North Sea Port (het WDPort of Ghent) uit met een multitenant distributiecentrum van circa 150.000m². Het dc zal voor lange termijn worden gehuurd door retailers X²O Badkamers, Overstock Home en Overstock Garden.
PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin
PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.
Leveringen bundelen bespaart duizenden kilometers vrachtwagenverkeer per week in de stad
Een nieuw scriptie-onderzoek aan de hogeschool UCLL (UC Leuven-Limburg) toont aan dat het bundelen van leveringen aan consumenten elke week duizenden kilometers aan vrachtwagenverkeer kan besparen. Dat heeft een grote impact op veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van stadslogistiek.
Trimble en Simacan gaan samen voor betere last mile-navigatie
Trimble – leverancier van technologie op het vlak van positionering, modellering, connectiviteit en data-analyse – en Simacan – een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek – hebben hun transportoplossingen geïntegreerd.
Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam
De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.
Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen
Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.