3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Strategisch kiezen voor het klimaat
Het Gentse logistieke bedrijf Tailormade Logistics installeert twee tankterminals met biodiesel voor zijn vrachtwagens en terminaltrekkers. Samen met de intermodale kaart die het bedrijf in 2015 trok, wil CEO en oprichter Bert Vandecaveye daarmee het broeikaseffect van zijn logistieke en transportactiviteiten tegen 2025 met negentig procent verminderen.
Stilte voor de Oosterweelstorm
Weldra komen de werken voor de Oosterweelverbinding op kruissnelheid. Het wordt dus dringend tijd om erover na te denken hoe we de mobiliteit rond Antwerpen kunnen garanderen, willen we binnenkort niet helemaal vaststaan. Een aantal mobiliteitsdeskundigen schetsen de situatie en reiken mogelijke oplossingen aan om de rol van Antwerpen als logistieke hub in Europa te handhaven.
Innovatie als drijvende kracht voor logistieke dienstverlening
Volgens XPO Logistics is innovatie een ultieme differentiator in de logistieke sector. Dat het niet bij loze woorden blijft, blijkt uit de talrijke nieuwe ontwikkelingen die de logistieke dienstverlener onder zijn vleugels neemt. Tijdens een Warehousing Seminar van Value Chain legde Bram Blondé, business development director voor België, Nederland, Duitsland, uit hoe oog voor innovatie vandaag helemaal in de organisatie zit ingebakken.
Cockpits met zicht op de supply chain
Een maximale controle over je supply chain is tegenwoordig goud waard. Dat is niet anders voor Philips Healthcare, dat met grote logistieke uitdagingen wordt geconfronteerd. Als antwoord daarop richtte de organisatie in eigen beheer ‘logistic control towers’ op.
Verhoogde focus op transparantie en traceerbaarheid
Intussen zet Zetes al een aantal jaar in op de ontwikkeling van gestandaardiseerde oplossingen. Dat die strategie werkt, bewijst de positieve respons uit de markt. Binnen de suite die de leverancier aanbiedt, treden de oplossingen ZetesZeus en ZetesOlympus steeds duidelijker op de voorgrond.
Iedereen wil groener worden
Vrachtverkeer van de weg afhalen en het water of het spoor opsturen, er is al veel inkt over gevloeid. Maar Eastman Chemical Company maakte de jongste jaren echt werk van die zogenoemde modal shift. De chemieproducent kon daarbij rekenen op de logistieke steun van Interface Terminal Gent (ITG).
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nieuw logistiek centrum voor Nippon Express (België)
Nippon Express (België) nv/sa, een groepsbedrijf van Nippon Express Holdings, Inc., opende onlangs zijn vierde bedrijfslocatie in België. Het ‘Genk Logistics Centre’, gelegen aan de Henry Fordlaan in Genk Green Logistics Park, grenst aan de binnenvaartterminalhaven in de haven van Antwerpen en bevindt zich op een locatie die spoorwegterminals van andere Europese bestemmingen met de luchthaven van Luik verbindt.
Trucksters verkort transporttijden met 50% met nieuwe corridor in het VK
De Spaanse startup Trucksters, een technologische transportoperator op basis van vrachtwagenrelais, heeft een nieuwe corridor in gebruik genomen met twee routes vanuit Spanje en het VK als bestemming. Het betreft de eerste corridor van het bedrijf met een bestemming buiten de Europese Unie.
Descartes neemt XPS Technologies over
Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft XPS Technologies overgenomen. XPS, met hoofdkantoor in Utah, levert e-commerce-oplossingen voor pakketverzending met meerdere vervoerders.
Eerste autonome shuttle op openbare weg in Mechelen Noord
De eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen is een feit. De shuttle, die een traject aflegt op het industrieterrein Mechelen Noord, kan tot 8 personen vervoeren en biedt ook plaats aan postpakketten. Deze primeur van de stad Mechelen en VIL kadert in een Europees project.
Podcast – 6 myths debunked about doing business in China
(Advertorial) If you want to learn more about doing business in China, both offline and online, and what the truth is about some of the myths you might have heard about, then listen to the podcast here. In this episode, we discuss: * Six myths about the Chinese market * The potential for Western companies * The steps they can take to enter the Chinese market Take control of your route-to-market and strategic decision in how you do business in complex markets.
ID Logistics neemt fijnmazige colli-distributienetwerk van Audax Logistiek over
Vanaf 1 juli 2022 neemt ID Logistics de regie van het fijnmazige netwerk van Audax Logistiek over. Audax Logistiek maakt deel uit van het Nederlandse familiebedrijf Audax, dat zich richt op vier kernactiviteiten: uitgeven, commerciële distributie, logistiek en retail.
Distrilog Group opent in Willebroek zijn 20ste site
Naast zijn bestaande sites aan de Koningin Astridlaan en de Victor Dumonlaan, heeft Distrilog Group een bijkomende site in Willebroek aan zijn portfolio toegevoegd. Daarmee komt de teller van Distrilog-sites op 20 te staan. De nieuwe site, die luistert naar de naam ‘Triton’, is gelegen in het business park De Hulst aan het kanaal in Willebroek.
GeoDynamics zet koers naar het Verenigd Koninkrijk
Het Kortrijkse IT-bedrijf GeoDynamics is een van de toonaangevende spelers op het gebied van tracking & tracing. Jarenlang al voorziet het bedrijf belangrijke Belgische wieler- en racewedstrijden van trackers waarmee de organisatie de deelnemers in real time kan opvolgen.
Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem
Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.
Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op
De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor.