3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Meer dan stresstest voor logistieke netwerken
Dat de huidige gezondheidscrisis en de bijbehorende lockdowns enorm veel druk zetten op supply chain netwerken, daar hoeven we geen tekening bij te maken. Toch is COVID-19 veel meer dan een stresstest voor logistieke netwerken. Volgens onderzoek van consultancybureau Moore zal deze ongeziene crisis er zelfs voor zorgen dat een aantal processen fundamenteel zullen veranderen.
Adafruit Industries screent alle partners én klanten
Als een high-tech fabrikant die wereldwijd geavanceerde technologieën zoals sensoren, microcontrollers en printplaten levert, screent Adafruit Industries de mensen met wie het zaken doet om te voldoen aan de internationale exportregelgeving.
Nieuwe Zijderoutes winnen terrein
De laatste vijf jaar is het volume dat via de Nieuwe Zijderoutes wordt getransporteerd met maar liefst 150% gestegen. Als we spreken in termen van handelswaarde bedraagt de groei zelfs 200%. Bovendien heeft tijdens de COVID 19-periode het spoor zijn waarde als solide transportalternatief dubbel en dik bewezen.
Automatisering cruciaal in omnichannelaanpak
Het gaat hard voor Bax Music. De Nederlandse specialist in muziekmateriaal en instrumenten voor de professionele en particuliere markt, groeit jaarlijks met dubbele cijfers. Om zowel de klant aan huis als de winkels efficiënt en tijdig te bedienen, investeert Bax Music continu in de optimalisering van zijn supply chain.
Geen vaccin zonder supply chain
Terwijl de zoektocht naar effectieve coronavaccins nog volop loopt, wordt achter de schermen al nagedacht over hoe die uiteindelijk wereldwijd zullen worden verdeeld. Dat lijkt alvast een flinke uitdaging te worden. Het is niet alleen koffiedikkijken welke hoeveelheden van welke fabrikant beschikbaar zullen zijn, sommige vaccins moeten bijvoorbeeld onder zeer lage temperaturen worden bewaard en getransporteerd.
Netwerk in teken van transparantie
Ook Transporeon ging dit najaar volledig online met zijn Transport Insights Digital Conference, voorheen de Transporeon Summit. In de digitale schijnwerpers stond het real time visibility network, waar de organisatie momenteel hard aan timmert.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Chep ambieert regeneratieve supply chain tegen 2025
Brambles, wereldwijd aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en in de Benelux actief onder het merk Chep, lanceert zijn nieuw vijfjarenplan rond duurzaamheid. Daarmee gaat Chep een stap verder in zijn streven naar de circulaire economie.
Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie
Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.
Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen
JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.
Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum
Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen
Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding
Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren.
Shippeo werkt samen met SAP voor meer visibiliteit tijdens transport
Shippeo, gespecialiseerd in realtime zichtbaarheid van transport voor verladers en logistieke dienstverleners, heeft een partnership gesloten met SAP met de bedoeling real-time zichtbaarheid van verzendingen over de weg in Europa te bieden.
Britse bedrijven amper voorbereid op no-deal Brexit
Minder dan één op de vijf Britse (18%) bedrijven is voorbereid op een no-deal Brexit. Tegelijkertijd maakt meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners zich zorgen over de Brexit en denkt 48% van hen dat de Brexit leidt tot wijzigingen in de supply chain.