3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

Met ALICE naar transport-wonderland zonder uitstoot

De komende decennia kondigen zich aan als cruciaal voor de strijd tegen de opwarming van de aarde. De Europese Unie wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Wie meer dan een steentje aan die groene missie bijdraagt, is ALICE. Niet het dappere meisje uit de fantasierijke kinderboeken, maar de Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe, die evenwel een vergelijkbare queeste in en vooral naar een wonderland voert: ladinglogistiek en bij uitbreiding een wereld zonder CO2-uitstoot.

Containertarieven vanuit China stijgen spectaculair

Als ‘fabriek van de wereld’ heeft China zich sneller dan de rest van de wereld van de coronacrisis weten te herstellen. De machine draait weer op volle toeren. Toch ondervindt iedereen die lading per container vanuit China invoert dat de prijzen fors gestegen zijn.

Pakjesdiensten kunnen leren van de luchtvaart

De pakjesindustrie heeft er een boerenjaar opzitten. De coronacrisis en de sluiting van de fysieke winkels duwde de consument nog meer richting e-commerce. Voor verdelers van pakketjes leidde die plotse explosie aan bestellingen vaak tot late, verkeerde en geblokkeerde leveringen.

Logistiek met zicht op de brexit

Eind vorig jaar kwam het op de valreep dan toch tot een brexitakkoord. Maar dat neemt niet weg dat sinds 1 januari 2021 meer regels zijn gekoppeld aan de handel tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Als logistiek dienstverlener met focus op het VK voelde ECS2XL Group de bui al lang hangen.

Agediss biedt leveringsafspraken met tijdsvensters aan

Om de organisatie van thuisleveringen van IKEA in Frankrijk automatiseren en optimaliseren, heeft Agediss ervoor gekozen om de oplossing voor rittenplanning van Descartes te implementeren. Retailklanten, die de transportdiensten van Agediss gebruiken, kunnen op hun eigen site hun eindklanten de optie aanbieden een tijdsvenster in te plannen voor de levering van hun bestelling.

Hoe krijg je logistieke stromen brexit proof?

Hoewel nog veel onzekerheden in de lucht hangen, is intussen wel zeker dat vanaf 2021 het tijdperk na de brexit start. In de haven van Zeebrugge worden alvast alle zeilen bijgezet om helemaal klaar te zijn tegen dit ‘point of no return’. Zo wordt met het RX/SeaPort-platform sterk ingezet op een doorgedreven digitalisering om de data-uitwisseling te stroomlijnen.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.

Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Volvo Trucks wil ontwikkeling van milieuvriendelijker transport versnellen

Op 18 februari ll. heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen (die in of na 2019 zijn geproduceerd en geregistreerd) te reguleren. Zo moeten de gemiddelde emissies vanaf 2025 met 15% en vanaf 2030 met 30% worden verminderd, ten opzichte van waarden van 2019.

Dubbel zoveel goederenvervoer over het spoor moet klimaat redden

Europese en Belgische spoorvrachtbedrijven zetten zich in voor een verdubbeling van de spoorvolumes om de klimaatimpact van goederentransport drastisch te verminderen. Het vrachtvervoer is vandaag, met 275 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar waarvan 11 miljoen in België, verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot.

PackMyRide laadt pakketten automatisch in bezorgvoertuigen

Dematic stelt zijn PackMyRide automatiseringssysteem voor. Het systeem zorgt ervoor dat pakketten voor het eerst volledig geautomatiseerd in bezorgvoertuigen worden geladen. Momenteel wordt PackMyRide getest in een distributiecentrum van projectpartner DPD.

Panalpina buigt zich over gewijzigd overnamebod van DSV

Panalpina bevestigt eerdere berichtgeving in de media dat er onderhandelingen lopen over een fusie met Agility Group uit Koeweit. Daarbij zou Panalpina de Koeweitse logistieke groep overnemen en zou Agility een participatie in Panalpina nemen.

H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.

Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe

De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen.

Nieuw warehouse en hoofdkantoor voor Yusen Logistics Benelux

Yusen Logistics Benelux betrekt op korte termijn een nieuw logistiek centrum in Moerdijk. Het recent opgeleverde multi-customer warehouse heeft een oppervlakte van ca. 30.000m², aangevuld met ca. 900m² kantooroppervlakte. Toegang tot het warehouse wordt verschaft via 30 laaddokken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.