3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Combinatie stadshubs en cargobikes toont potentieel
Het leveren van goederen in – vaak historische – centra van steden en dorpen gaat gepaard met een grote druk op de leefomgeving. De schaarse ruimte, een toenemende milieubekommernis en wijzigende verkeersinfrastructuur vragen om nieuwe distributiemodellen.
DHL Express: groter en groener
Met een nieuwe CityHub op fietsafstand van het centrum van Antwerpen vestigt DHL Express zich letterlijk dichter bij de consument. Daarbij gaat de internationale expresdienst van Deutsche Post DHL Group voluit voor een duurzame manier van beleveren.
Werkgelegenheid in Transport en Logistiek blijft voorlopig stabiel
De werkgelegenheid in de sector Transport en Logistiek zal in het tweede kwartaal van 2021 wellicht behoorlijk stabiel blijven. Die verwachting blijkt uit de recentste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten, die op 9 maart 2021 is gepubliceerd.
Transport in gunstig vaarwater
Vrij goed, zo bleek tijdens het slotevent van het Watertruck+-project. Daarbij werd de balans opgemaakt van de innovatieve transportoplossing voor kleine waterwegen. Hoewel het project – dat in 2014 van wal stak – niet altijd over rozen ging, zijn de resultaten bemoedigend.
Containerchassis in kaart
Om het transport voor zijn klanten te verzorgen, beschikt Transport Th. Wouters over maar liefst 32 vrachtwagens en 80 containerchassis. De Sigfox gps-trackers van Suivo zorgen ervoor dat die vloot tegenwoordig op de voet kan worden gevolgd.
E-fulfilment metdoorgedreven automatisering
Active Ants maakt sinds maart 2018 deel uit van Bpost en spitst zich toe op de verwerking van webshoporders. De onderneming hanteert daartoe een nagenoeg volledig geautomatiseerd proces. Om de bestellingen van meer dan tweehonderdvijftig webwinkels te stroomlijnen, ontwikkelde Active Ants een eigen WMS en zoekt het wereldwijd naar de meest optimale robotiseringstoepassingen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Chep ambieert regeneratieve supply chain tegen 2025
Brambles, wereldwijd aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en in de Benelux actief onder het merk Chep, lanceert zijn nieuw vijfjarenplan rond duurzaamheid. Daarmee gaat Chep een stap verder in zijn streven naar de circulaire economie.
Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie
Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.
Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen
JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.
Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum
Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.
Wallonië past tarieven voor kilometerheffing aan vanaf 1 januari 2021
Vanaf 1 januari 2021 worden de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië aangepast. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven gelden voor alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen
Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.
Shippeo neemt oPhone over
Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.
DPD lanceert DPD fresh voor levering van voeding
Pakketleverancier DPD heeft een nieuwe entiteit opgericht: DPD fresh. Het gaat om een express transportdienst (levering binnen 24u) voor het ophalen en afleveren van droge voeding, verse voeding en diepvriesproducten bij professionals en particulieren.
Shippeo werkt samen met SAP voor meer visibiliteit tijdens transport
Shippeo, gespecialiseerd in realtime zichtbaarheid van transport voor verladers en logistieke dienstverleners, heeft een partnership gesloten met SAP met de bedoeling real-time zichtbaarheid van verzendingen over de weg in Europa te bieden.
Britse bedrijven amper voorbereid op no-deal Brexit
Minder dan één op de vijf Britse (18%) bedrijven is voorbereid op een no-deal Brexit. Tegelijkertijd maakt meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners zich zorgen over de Brexit en denkt 48% van hen dat de Brexit leidt tot wijzigingen in de supply chain.