3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

Trackers tillen gebruik van trailers naar hoger niveau

Als je als operations manager zelf verschillende parkeerterreinen moet afrijden op zoek naar beschikbare trailers, dan is er iets grondig fout. Nochtans was dat vroeger de bittere realiteit voor Philip Salaerts van Distrilog. Maar dat is nu verleden tijd.

Alles voor een glimlach

Begin 2016 kondigde Coolblue aan zelf witgoed te gaan bezorgen. Nu, ruim 5 jaar verder, beschikt Coolblue over een dekkend distributienetwerk met vele honderden bezorghelden en worden er in Nederlandse en Belgische steden ook pakketjes op de fiets bezorgd.

Tri-Vizor lanceert met CULT nieuw stadsdistributie-initiatief in Antwerpen

Vooraanstaande bedrijven Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs gaan samenwerken om de levering van pakjes bij de consument en in winkels groener, efficiënter en ethischer te organiseren. Dat doen ze via CULT, een onafhankelijk initiatief dat goederen van bedrijven slim wil bundelen in magazijnen aan de rand van de stad en op die manier het aantal ritten naar de stad wil groeperen en verminderen.

Multimodaal is de transporttaal

De exportmarkt van sauzenproducent Manna Foods boomt. Het familiebedrijf startte onlangs met een multimodale aanpak voor transport om daar op een duurzame manier mee om te gaan. Zo nemen binnenvaartschepen almaar meer de taak over van vrachtwagens.

Belg blijft ook na pandemie online winkelen

In de afgelopen twaalf maanden hebben bedrijven en consumenten over de hele wereld de manier waarop ze met elkaar omgaan moeten aanpassen. Online retailers kregen te maken met heel wat uitdagingen en zagen nieuwe kansen als gevolg van veranderend consumentengedrag.

Almaar door vol vermogen

Elektrisch rijden is in het magazijn al langer de norm. Om dat in de toekomst nog duurzamer te doen, biedt waterstof een interessante piste. Still troonde ons mee naar de Volvo-site in Oostakker, waar het bedrijf meewerkte aan een testproject met een vorkheftruck op waterstof.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

MAN stuurt negen elektrische vrachtwagens de weg op in Oostenrijk

Onlangs heeft MAN zijn eerste negen elektrische vrachtwagens overgedragen aan negen ondernemingen die lid zijn van de Oostenrijkse Raad voor Duurzame Logistiek (CNL). Die ondernemingen zullen de volledig elektrische MAN TGM-modellen van 26 ton maandenlang inzetten bij hun normale dagelijkse logistieke en transportactiviteiten.

TomTom Telematics breidt fleet management oplossing voor transportbedrijven uit

TachoShare, zo heet de vernieuwde Webfleet-oplossing voor de transportsector. Het betreft een module om op afstand tachograafgegevens van vrachtwagens te downloaden en te archiveren. TachoShare kan bovendien worden geïntegreerd met tachograaf data-analysesoftware die een bedrijf zelf kiest of al in huis heeft.

DPD hertekent last mile delivery met zelfrijdende EZ-PRO conceptwagen van Renault

De markt van de last mile leveringen maakt duidelijk een groeispurt door. In 2025 wordt zelfs een verdubbeling verwacht van het totale aantal zendingen aan particulieren in Europa. Jaarlijks zullen meer dan 15 miljard pakketten, vooral in steden, worden geleverd.

UPS biedt Belgische klanten voortaan latere afhaaltijden aan

Kleine ondernemingen in meer dan 100 postcodes in België zullen voortaan kunnen profiteren van ophaaltijden tot 18.00u, wat hen twee extra uren productietijd geeft. Daarnaast heeft UPS zijn standaard dienstverlening van en naar België verbeterd door de verzendtijden van en naar Londen en zones in het zuidoosten van Engeland te beperken tot één dag voor de meest economische wegtransport service van UPS.

Volvo Trucks presenteert zelfrijdende elektrische voertuigen

De Volvo Trucks-transportoplossing voor de toekomst is bedoeld om te worden ingezet voor hoogfrequente transporten over vaste routes en relatief korte afstanden, grote goederenvolumes en hoge leverprecisie. Typische voorbeelden zijn transporten tussen logistieke hubs, maar ook andere toepassingen zijn mogelijk.

Aventeon en Fleets-Online sluiten partnership

Fleets-Online biedt Fleet Management en Asset Management oplossingen, gericht op trucks, bestelwagens, trailers en andere vervoersmiddelen. Aventeon is gespecialiseerd in de ondersteuning van werkprocessen van chauffeurs en bezorgers. Samen willen beide bedrijven een totaaloplossing bieden die naar eigen zeggen vele malen flexibeler is dan wanneer vaste boordcomputersystemen worden ingezet.

Tewerkstelling in transport en logistiek blijft positief

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zou het klimaat in de sector Transport/Logistiek in de loop van het vierde kwartaal van 2018 gunstig moeten blijven.

52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Alpega neemt Wtransnet over om territorium voor vrachtuitwisseling uit te breiden

Wtransnet is een steeds groeiend platform voor vrachtuitwisselingen in Spanje en Portugal, met ook toenemende activiteiten in o.a. Italië, Frankrijk en Duitsland. Wtransnet is eigendom van Wotrant SL, met hoofdzetel in Terrassa, Spanje. Teleroute, Bursa en 123cargo, de uitwisselingsplatformen voor vrachtvervoer van het Belgische softwarebedrijf Alpega, richten zich op andere geografische gebieden waaronder Frankrijk, de Benelux en Roemenië.

LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.