3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

Trackers tillen gebruik van trailers naar hoger niveau

Als je als operations manager zelf verschillende parkeerterreinen moet afrijden op zoek naar beschikbare trailers, dan is er iets grondig fout. Nochtans was dat vroeger de bittere realiteit voor Philip Salaerts van Distrilog. Maar dat is nu verleden tijd.

Alles voor een glimlach

Begin 2016 kondigde Coolblue aan zelf witgoed te gaan bezorgen. Nu, ruim 5 jaar verder, beschikt Coolblue over een dekkend distributienetwerk met vele honderden bezorghelden en worden er in Nederlandse en Belgische steden ook pakketjes op de fiets bezorgd.

Tri-Vizor lanceert met CULT nieuw stadsdistributie-initiatief in Antwerpen

Vooraanstaande bedrijven Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs gaan samenwerken om de levering van pakjes bij de consument en in winkels groener, efficiënter en ethischer te organiseren. Dat doen ze via CULT, een onafhankelijk initiatief dat goederen van bedrijven slim wil bundelen in magazijnen aan de rand van de stad en op die manier het aantal ritten naar de stad wil groeperen en verminderen.

Multimodaal is de transporttaal

De exportmarkt van sauzenproducent Manna Foods boomt. Het familiebedrijf startte onlangs met een multimodale aanpak voor transport om daar op een duurzame manier mee om te gaan. Zo nemen binnenvaartschepen almaar meer de taak over van vrachtwagens.

Belg blijft ook na pandemie online winkelen

In de afgelopen twaalf maanden hebben bedrijven en consumenten over de hele wereld de manier waarop ze met elkaar omgaan moeten aanpassen. Online retailers kregen te maken met heel wat uitdagingen en zagen nieuwe kansen als gevolg van veranderend consumentengedrag.

Almaar door vol vermogen

Elektrisch rijden is in het magazijn al langer de norm. Om dat in de toekomst nog duurzamer te doen, biedt waterstof een interessante piste. Still troonde ons mee naar de Volvo-site in Oostakker, waar het bedrijf meewerkte aan een testproject met een vorkheftruck op waterstof.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

Tailormade Logistics integreert Transcot in TML-groep

Transport- en logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) versterkt zijn West-Vlaamse activiteiten met de integratie van Transcot BV uit Menen. De integratie van Transcot in de TML-groep, past volgens TML-oprichter en CEO Bert Vandecaveye binnen de strategie van het bedrijf om de dienstverlening uit te breiden en meer waarde toe te voegen aan de logistieke keten.

Descartes neemt Supply Vision over voor ruim 12 miljoen dollar

Descartes Systems Group, gespecialiseerd in het samenbrengen van logistiek-intensieve handelsbedrijven, heeft Supply Vision overgenomen, een aanbieder van oplossingen voor shipping management voor Noord-Amerikaanse logistiek dienstverleners.

Transportfederaties richten confederatie ‘Transport & Logistics Belgium’ op

Febetra, TLV en UPTR, de drie erkende transportfederaties, hebben besloten hun samenwerking te intensiveren en richten samen een nieuwe confederatie op. Al geruime tijd vormden de TLV, UPTR en Febetra een gezamenlijk front voor een aantal dossiers die de sector van het wegvervoer en de logistiek aanbelangen.

Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.

Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over

Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.