3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Het potentieel van telelogistiek
Autonoom vrachtvervoer beheerst al vele jaren de debatten rond de logistieke operaties van de toekomst. Ondanks verschillende beloftevolle proefopstellingen verplaatsen zich vooralsnog geen zelfrijdende trucks over onze wegen. Teleoperatie slaat misschien wel de brug tussen vrachtwagentransport zoals we dat vandaag kennen en volledig autonome vervoersmodi.
Cult Antwerpen consolideert goederenstromen
Duurzame stadsdistributie: er is al heel wat inkt over gevloeid. Meer nog, ook heel wat proefprojecten liepen al errond. In Antwerpen is dat nieuwe logistieke concept sinds midden maart 2022 nu ook een operationele realiteit. “Economische groei loskoppelen van de CO2-uitstoot: dat is de uitdaging waar we vandaag voor staan”, stelt Alex Van Breedam, drijvende kracht achter het CULT-initiatief.
Stap voor stap naar meer visibiliteit
Een goed opgezette Control Tower zorgt voor meer transparantie en betere beslissingen in de keten. Maar hoe beginnen we daaraan? En hoe zorgen we ervoor dat er geen cruciale stappen worden overgeslagen? Bierbrouwer AB InBev vatte de koe bij de horens en zette vorig jaar het traject naar een optimale visibiliteit in.
Dachser Food Logistics start in België met focus op exportzendingen
Sinds begin april 2022 wordt Dachser Food Logistics in België door een eigen landenorganisatie vertegenwoordigd. Binnen Europa levert het bedrijf voornamelijk vlees- en worstproducten, zuivelproducten, wijn en gedistilleerde dranken, bakkerijproducten en zoetwaren, convenience-producten, delicatessen en voedingsstoffen aan handelsondernemingen, cateringbedrijven, grootverbruikers en verwerkende bedrijven in de levensmiddelenindustrie.
60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden
De steeds sneller groeiende e-commerce vraagt om meer efficiënte leveringen. Niet enkel in de steden, maar ook in landelijke gebieden. Op minder dichtbevolkte plaatsen is het immers nog moeilijker om pakketleveringen efficiënt en duurzaam te organiseren.
Logistiek de klok rond?
Vlaanderen is een logistieke topregio. Alleen jammer van de files. Naast de gekende ‘modal shift’ kan een ‘time shift’ de congestie verlichten. Maar bedrijven die al met 24-uurslogistiek aan de slag zijn, weten dat zo’n omschakeling niet evident is.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Vernieuwde ‘STREAM Goederenvervoer’ belicht impact van batterijproductie op CO2-uitstoot
Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Topsector Logistiek een update verzorgd van het handboek STREAM Goederenvervoer. Deze vernieuwde editie brengt ook in kaart wat de impact is van batterijproductie op de CO2-emissies tijdens de levenscyclus van elektrische vrachtvoertuigen.
COVID-19 doet Rutges Cargo Europe versneld uitbreiden
Rutges Cargo Europe B.V. legt zich toe op GDP-Pharma-transporten, TAPA-transport en -opslag en in specialistisch transport voor o.a. de aerospace en semiconductors. Om in te spelen op de actuele COVID-19-ontwikkelingen, het aankomende vaccin en de groeiende vraag vanuit de markt, investeert de onderneming in de uitbreiding van haar bestaande wagenpark en in de bouw van een nieuw GDP-Pharma warehouse van ruim 4.000m².
Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert
Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren.
Lineas legt rechtstreekse spoorverbinding naar de ‘vierlandenregio’ in
Private spoorvrachtoperator Lineas breidt zijn Green Xpress Network verder uit met een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de zogenaamde vierlandenregio in Duitsland, Liechtenstein, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf 15 december 2020 verbinden drie Xpress-treinen per week Antwerpen met Langweid-Foret in het Zwaben-gebied in Zuid-Duitsland en verder met Wolfurt in de Oostenrijkse deelstaat Vorarlberg.
Leverancierskoppeling LetMeShip voor meer transparantie in kosten en acties
Ruim 20 jaar biedt de multi carrier koeriersdienst LetMeShip een reeks functies om gedecentraliseerde verzendprocessen te harmoniseren, kosten te verlagen en tijd te besparen. Tot nu toe was het een grote uitdaging om leveranciers bij het volledige verzendproces te betrekken en transparantie te behouden over de kosten en alle processen bij het importeren van goederen, pallets of documenten.
Rotterdam Port Fund investeert in CargoSnap
Het Rotterdam Port Fund heeft een belang genomen in logistieke start-up CargoSnap uit Utrecht. Het bedrijf biedt een online platform en app voor het verzamelen en vastleggen van informatie over de conditie van goederen op overslagterminals en in opslag- en distributiecentra.
Volvo Trucks gaat samenwerken met Zweedse supermarktketen om impact van goederentransport op klimaat te verminderen
Volvo Trucks en ICA Zweden, de grootste supermarktketen van het land, bundelen hun krachten om te onderzoeken welke transportstromen van het bedrijf elektrisch kunnen worden. Op lange termijn zal de samenwerking worden uitgebreid naar andere gebieden die kunnen bijdragen aan het verminderen van de milieugevolgen van het transport.
Havi België zet AddVolt plug-in batterij in voor duurzame koeling in distributie
Havi België verzorgt de logistieke dienstverlening voor McDonald’s, Lunchgarden en Le Pain Quotidien. De onderneming heeft onlangs het eerste voertuig dat volledig is uitgerust met Carrier elektrische koeling, aangedreven door AddVolt batterijen, aan zijn vloot toegevoegd.
Pakketdepot GLS in Tongeren start activiteiten op
Eerder deze maand heeft het pakketdepot van GLS in Tongeren zijn activiteiten opgestart. Samen met het vrachtdepot, dat al in februari is opgestart, is de GLS-site van Tongeren nu volledig operationeel. Vanuit het nieuwe depot levert GLS met meer dan 100 leveringsrondes in de regio’s Limburg en Luik.
Volvo Trucks Gent gaat batterijpacks voor Europese Volvo Group assembleren
Volvo Group voorziet al in elektrische medium vrachtwagens en wil als volgende stap ook zijn zware gamma uitbreiden met elektrische vrachtwagens. Daarom besliste Volvo Group de batterijpacks die daarvoor nodig zijn, zelf te gaan assembleren.