Conceptueel
Wanneer lonen automatische laad- en lossystemen?
VIL en Universiteit Antwerpen brengen mogelijkheden in kaart
In de meeste bedrijven verloopt het laden en lossen van vrachtwagens nog manueel. Dat is evenwel een arbeidsintensief en tijdrovend proces. Samen met de Universiteit Antwerpen (UA) nam VIL de bestaande laad- en lossystemen onder de loep. Tijdens dat zogeheten OptiCharge-project werd duidelijk dat automatisering aan de laad- en loskade op verschillende vlakken voordelen biedt, maar dat veel afhangt van de technologie, de goederen en de bedrijfsspecifieke context.
Recente artikelen
Wat wordt de brandstof van de toekomst voor transportbedrijven?
Acht op de tien Belgische transportbedrijven wil in de toekomst volledig emissievrij worden. Eén op de drie heeft nu al voertuigen op alternatieve aandrijvingen rijden. Toch is er nog heel wat werk aan de winkel, zo blijkt uit de transportstudie ‘Fuel for the Future’.
Bedrijven zoeken concrete toepassingen voor Industry 4.0
Industry 4.0, Industrial IoT en 5G zijn nieuwe ontwikkelingen die allemaal met elkaar in verbinding staan. De verwachting is dat een golf nieuwe toepassingen op basis van die technologieën de supply chain de komende jaren sterk zal veranderen.