5 stappen voor het bepalen van het juiste goods-to-person systeem voor uw warehouse

(Advertorial)
WAT IS EEN GTP-SYSTEEM?
Een Goods-to-Person systeem brengt de verschillende bestelde artikelen van een order naar de picker op zijn werkstation. Het concept is eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens met behulp van liften, conveyors en shuttles naar een uitgiftestation (orderverzamelen of palletiseren) gebracht.

Deze geautomatiseerde oplossing is met name relevant in pick-and-pack- en casepicking toepassingen, vooral voor artikelen met een gemiddelde tot lage omzetsnelheid. De oplossing neemt minder ruimte in beslag en geeft de productiviteit een boost.

VOORDELEN VAN EEN GOODS-TO-PERSON OPLOSSING
Het grote voordeel van deze oplossing zijn de hoge prestaties tijdens het orderverzamelen. Het magazijn reageert sneller op inkomende bestellingen, urgente bestellingen kunnen eenvoudiger worden afgehandeld en de cut-off tijden liggen dicht bij de vertrektijden van de vervoerders. Prima voor de omzet. Een ander voordeel van de Goods-to-Person oplossing is ruimtebesparing. Er is een kleiner magazijnvolume nodig voor dezelfde voorraad. U kunt de ruimte benutten voor andere werkzaamheden of voor de opslag van slow movers. Met een geautomatiseerd opslagsysteem wordt de ruimte die normaal gesproken ingenomen wordt door gangpaden tot een minimum beperkt.
Tot slot brengt het gebruik van een Goods-to-Person oplossing ook een hogere kwaliteit van orderverzamelen met zich mee. Met andere woorden, minder fouten. Uw orderpickers zullen vooral de ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkplekken waarderen. Onnodig bukken en reiken behoren tot het verleden, evenals vaak voorkomende lichamelijke klachten. Ze kunnen zich simpelweg concentreren op de orders. 

WAAROM IS HET BEPALEN VAN DE GROOTTE VAN HET SYSTEEM ZO BELANGRIJK?
Het op de juiste wijze bepalen van de afmetingen van het systeem zorgt voor een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing met als resultaat een duurzame investering. Een onnauwkeurige dimensionering echter kan leiden tot over- of onderschatting van de verwachte prestaties van het systeem, tot het opnemen van irrelevante SKU's of tot een verkeerd beheer van de voorraad en dus uiteindelijk nadelige financiële gevolgen.
 
HET BEPALEN VAN DE GROOTTE IN 5 BELANGRIJKE STAPPEN

STAP 1
WAT ZIJN DE GEWENSTE PRESTATIES?
De productiviteit van de Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende parameters, zoals het gewicht en de afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. De output wordt zeker ook beïnvloed door een juiste ergonomische inrichting van de stations zelfs, zoals een schuin geplaatste aan- en afvoer van de bakken voor eenvoudiger picken. Om de verwachte snelheid op de werkplek goed te kalibreren, kunt u het beste uitgebreid testen op basis van standaard orders en met behulp van een testwerkstation.
 
STAP 2
WELKE SKU’S GAAN WE IN HET GTP-SYSTEEM OPSLAAN? WELKE NIET?
Niet alle SKU's zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Door een analyse van de artikeldatabase en de bestellingen (hoeveelheden, patronen…) kan de relevantiezone van het systeem worden bepaald. Er moet rekening gehouden worden met twee belangrijke aspecten, namelijk de dagelijkse bestelhoeveelheid en de grootte/gewichtskenmerken van elke SKU. Zware en volumineuze producten zijn meer geschikt om te worden gepickt met behulp van een semi-automatische verzamelprocedure. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of lage omzetsnelheid, behalve voor die producten waarvan het bijvoegen in het systeem de benodigde investering niet significant verandert.
 
STAP 3
HET OPTIMALISEREN VAN DE OPSLAGDICHTHEID  
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraadhoeveelheden. Afhankelijk van de gekozen SKU, zal deze essentiële stap in de analyse het mogelijk maken om voor elke geschikte SKU de juiste opslagwijze te bepalen, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken, hun hoogte, hun type (groot, klein of gecompartimenteerd). Het juiste aantal posities en gangpaden kan vervolgens worden gedefinieerd op basis van de beschikbare ruimte, de hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem, zoals het aantal orderregels per uur.
 
STAP 4
WAT WORDT DE REPLENISHMENT STRATEGIE?
Vervolgens is het belangrijk om voor elke geschikte SKU een efficiënte replenishment strategie (frequentie en volume) te definiëren. We willen vooruitziend genoeg zijn om het systeem op het juiste moment aan te vullen en uiteraard voorkomen dat dezelfde SKU te vaak moet worden aangevuld. Het is ook essentieel om te beslissen wanneer replenishment zal plaatsvinden, buiten de productietijd of gelijktijdig. Immers, deze keuze zal een impact maken op de grootte van de verschillende goederenstromen.
 
STAP 5
BUDGET EN AFMETINGEN
Tenslotte moet u een duidelijke visie ontwikkelen over de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet afgestemd worden op de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het gewenste rendement op de investering. Door dit soort prognoses in samenwerking met uw systeemleverancier uit te werken, komt u uiteindelijk tot de benodigde configuratie (aantal gangpaden, aantal werkstations, aantal shuttles enzovoorts) en toekomstige ontwikkelingsscenario's voor de orderverzamelactiviteit.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer info: https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0   

Recente nieuwsberichten

Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

IFacto Group transformeert naar Oxygen Group

IFacto Group verschijnt voortaan met een nieuwe en versterkte propositie onder de naam Oxygen Group ten tonele. Onder die nieuwe naam wil de groep een referentie zijn in de implementatie van Microsoft Business Applications en doen ze al hun stakeholders de belofte ‘zuurstof’ te zullen bieden.

Buck Consultants peilt naar toekomstige ontwikkeling van vrachttarieven

De Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen. De mondiale zeevrachttarieven zijn stabiel op laag niveau, maar de luchtvrachttarieven zullen verder dalen met nog eens 5%. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwste Transport Monitor van supply chain- en logistiek adviesbureau Buck Consultants International (BCI). Voor de tiende keer op rij gaf een panel van verladers en producenten zijn verwachtingen over de ontwikkeling van de vrachttarieven voor de komende zes maanden.

Bijna 75% van consumptiegoederen- en retailsector wendt zich tot regionale leveranciers bij ontwrichting

Bedrijven actief in de sector van consumptiegoederen en retail (CPR) diversifiëren en richten hun supply chain-netwerken lokaal in om het hoofd te kunnen bieden aan de ‘last-mile delivery’-uitdagingen, de verwachtingen op het gebied van ‘quick commerce’ en om voorraaduitval tijdens de drukke eindejaarsperiode te voorkomen. Bijna 8 op de 10 (79%) CPR-bedrijven diversifiëren tegenwoordig hun leveranciersbestand, waarbij 71% actief investeert in regionalisering en lokalisering. Ruim 4 op 5 (83%) van de organisaties investeert bijvoorbeeld actief in ‘friendshoring’, een groeiende handelspraktijk waarbij supply chain-netwerken zich richten op landen die als politieke en economische bondgenoten worden beschouwd, om de blootstelling aan risico’s verder te beperken. Dat blijkt uit het meest recente rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Illuminating the path: Building resilient and efficient supply chains in the consumer products and retail industry’, waarin wordt onderzocht hoe CPR-organisaties hun supply chain-strategie transformeren om veerkracht, efficiëntie en duurzaamheid in hun bedrijf in te bouwen.

Ongeëvenaard fulfilmentcentrum voor Decathlon (Frankrijk)

(Advertorial) De toonaangevende Franse sportartikelenspecialist Decathlon automatiseerde zijn intralogistiek met FlashPick van TGW. Het logistieke centrum in Rouvignies (Noord-Frankrijk) is de high-performance ruggengraat van de gehele supply chain van Decathlon. Van daaruit worden de producten verzonden naar 25 regionale opslagcentra. Het intralogistieke centrum verhoogt de efficiëntie en flexibiliteit en legt de basis voor een aanzienlijke verlaging van de logistieke kosten dankzijn de lage Totale Cost of Ownership (TCO).

Verzeker uzelf van een ononderbroken productiviteit

(Advertorial) Naadloze processen, een ononderbroken goederenstroom & tevreden, efficiënte heftruckchauffeurs: welke magazijnverantwoordelijke droomt daar nu niet van? Om deze droom werkelijkheid te laten worden, moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Hieronder leest u waarom u bij Motrac en Linde aan het juiste adres bent voor de 3 belangrijkste ervan.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter.

Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower

Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman

Join Decathlon, Colruyt and many more to learn how to improve your Supply Chain

(Advertorial) Meet with Supply Chain experts and retail experts to learn how to optimize processes at the Board Beyond Event on November 21st at the Louwman Museum in The Hague.

Dematic voltooit automatiseringsproject voor Duitse Bünting Group

De Duitse levensmiddelenketen Bünting SCM/Logistik GmbH levert aan ongeveer 200 eigen winkels en zowat 200 onafhankelijke supermarkteigenaren. Het nieuwe logistieke centrum in Nortmoor, Nedersaksen, verzorgt ook de bestellingen van e-commerce klanten via de online supermarktportalen. Toen de onderneming zich realiseerde dat ze een groeiende selectie artikelen in discount superstores moest aanbieden, ging ze op zoek naar een efficiënte oplossing om de processen te verbeteren. De keuze viel op Dematic. De aanbieder van geautomatiseerde oplossingen voor klanten in productie, opslag en distributie, voorzag het magazijn in Nortmoor van een automatiseringsproject met innovatieve magazijntechnologie.

Olivier Billiau nieuwe CEO van Simac Phi Data

Simac Phi Data heeft Olivier Billiau (foto) aangesteld als nieuwe CEO. Eerder werd de functie van CEO ingevuld door Guy Couder, die na 37 jaar afscheid neemt van het bedrijf. Wel blijft hij nog enkele maanden als extern adviseur bij Simac Phi Data betrokken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.