5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Fabriek Logistiek officieel geopend

De POM Oost-Vlaanderen en de VDAB hebben Fabriek Logistiek, de eerste logistieke testruimte van België, officieel geopend. Fabriek Logistiek, gelegen op bedrijvenpark Tech Lane Ghent langs de E40/E17 in Zwijnaarde, brengt alle logistieke toepassingen en nieuwe technologieën, kennis en ervaring, theorie en expertise samen en stelt die ter beschikking van logistieke bedrijven.

DB Schenker breidt uit met luchtvrachtvestiging in Eindhoven

Eerder deze maand opende logistiek dienstverlener DB Schenker een nieuwe luchtvrachtvestiging in Eindhoven. De crossdockoperatie is gericht op het behandelen van goederen uit de hightech- en semiconductorbranche. Het multifunctionele, energie-efficiënte en gasloze pand is TAPA-A gecertificeerd en voldoet aan de huidige duurzaamheidseisen.

Transportmanagement als succesfactor in concurrentiestrijd

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft zijn jaarlijkse wereldwijde Global Transportation Management Benchmark-onderzoek gepubliceerd. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat er een overtuigend verband bestaat tussen de waarde die zakelijk leiderschap hecht aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van die bedrijven.

Sonepar Group gaat distributienetwerk transformeren met Manhattan Active Warehouse Management

Als reactie op de aanzienlijke e-commercegroei en de vraag van klanten naar een naadloze digitale en fysieke ervaring, heeft Sonepar Group beslist zijn huidige Manhattan Active Warehouse Management oplossing uit te breiden. De Franse distributeur van elektrische producten, systemen en diensten investeert verder in de oplossingen van Manhattan om zijn wereldwijde distributienetwerk te transformeren en te harmoniseren.

Braziliaanse omnichannel fashion retailer automatiseert logistiek met Knapp

Voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Cabreúva, São Paulo, doet de Braziliaanse omnichannel fashion retailer Lojas Renner een beroep op Knapp. Het nieuwe DC, dat nog in 2022 in gebruik moet worden genomen, wordt o.a.

Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte.

De nieuwe H35 - H50: krachtpatser voor alle seizoenen

(Advertorial) Modder, harde regen, slijk… de nieuwe Linde H35 - H50 heftrucks bieden u de ideale heftruck voor deze uitdagende omstandigheden. Ze zijn niet enkel uiterst ergonomisch en veilig, maar tillen de revolutionaire Linde 1202 heftruckreeks bovendien naar een nóg hoger niveau, met hefvermogens tot 5 ton.

Nieuw logistiek centrum voor Nippon Express (België)

Nippon Express (België) nv/sa, een groepsbedrijf van Nippon Express Holdings, Inc., opende onlangs zijn vierde bedrijfslocatie in België. Het ‘Genk Logistics Centre’, gelegen aan de Henry Fordlaan in Genk Green Logistics Park, grenst aan de binnenvaartterminalhaven in de haven van Antwerpen en bevindt zich op een locatie die spoorwegterminals van andere Europese bestemmingen met de luchthaven van Luik verbindt.

OMP en Rulex gaan samen innovatie in de data value chain stimuleren

OMP en Rulex bundelen hun krachten om innovatieve data value stream technologieën te integreren in supply chain management. De Unison Planning Solution van OMP, in combinatie met de aanpak van Rulex voor datakwaliteit en automatisering van besluitvorming, moet klanten in staat stellen een robuuster en geautomatiseerd datagestuurd supply chain planningsproces te implementeren.

Trucksters verkort transporttijden met 50% met nieuwe corridor in het VK

De Spaanse startup Trucksters, een technologische transportoperator op basis van vrachtwagenrelais, heeft een nieuwe corridor in gebruik genomen met twee routes vanuit Spanje en het VK als bestemming. Het betreft de eerste corridor van het bedrijf met een bestemming buiten de Europese Unie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.