5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Mondi en EW Technology lanceren machine voor papieren palletwikkels

Mondi, wereldwijde leverancier van verpakkingen en papier, heeft samen met het Oostenrijkse machinebouwbedrijf EW Technology een nieuwe machine voor papieren palletwikkels ontwikkeld die efficiënter en duurzamer is op kleine tot middelgrote productielijnen.

Chep wordt 10 jaar vroeger dan voorzien klimaatneutraal

Chep, gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, vervroegt zijn deadline voor klimaatneutraliteit met 10 jaar en wil zo tegen 2040 een nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken. Het bedrijf, gekend van de blauwe pallets, was al toegewijd aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs om de klimaatopwarming tot 1,5°C te beperken en klimaatneutraal te worden tegen uiterlijk 2050.

Descartes neemt XPS Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft XPS Technologies overgenomen. XPS, met hoofdkantoor in Utah, levert e-commerce-oplossingen voor pakketverzending met meerdere vervoerders.

Eerste autonome shuttle op openbare weg in Mechelen Noord

De eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen is een feit. De shuttle, die een traject aflegt op het industrieterrein Mechelen Noord, kan tot 8 personen vervoeren en biedt ook plaats aan postpakketten. Deze primeur van de stad Mechelen en VIL kadert in een Europees project.

Tosca Groep digitaliseert Noord-Amerikaanse supply chain met Sensolus

Het Gentse Sensolus, gespecialiseerd in ‘connected asset management’, gaat een partnership aan met de Tosca Groep. De wereldspeler op het vlak van herbruikbare plastic verpakking zal gebruikmaken van het Sensolus-platform om de tienduizenden pallets en verpakkingen die bij zijn klanten in de VS in omloop zijn, in kaart te brengen.

De Meeuw automatiseert logistieke flow met Nova van Aucxis RFID Solutions

Het Nederlandse bedrijf De Meeuw levert in heel Europa oplossingen voor snelle, flexibele en modulaire huisvesting. Het bedrijf had nood aan automatisering om meer inzicht te krijgen in zijn vloot en alle bouwmodules foutloos en vlot te kunnen registreren, lokaliseren en identificeren op strategische punten.

Radial Europe haalt 299 AMR’s van Dematic in huis

Dematic, leverancier van intelligente automatiseringsoplossingen, heeft een opdracht voor magazijnautomatisering ontvangen van omnichannel retailer Radial Europe, een onderdeel van de Bpost group. Concreet zal Dematic 299 autonome mobiele robots (AMR) leveren voor het logistieke centrum van Radial in Groningen.

Podcast – 6 myths debunked about doing business in China

(Advertorial) If you want to learn more about doing business in China, both offline and online, and what the truth is about some of the myths you might have heard about, then listen to the podcast here. In this episode, we discuss: * Six myths about the Chinese market * The potential for Western companies * The steps they can take to enter the Chinese market Take control of your route-to-market and strategic decision in how you do business in complex markets.

Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial) De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Postgraduaat Smart Logistics - nieuwe editie start 23 september 2022

(Advertorial) Deze opleiding geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics: supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. Lees meer...

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.