5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Wilco van de Veerdonk benoemd tot branch manager bij Vanderlande

Op 1 september 2022 is Wilco van de Veerdonk (47) gestart als branch manager Benelux, Nordics en Central Europe bij Vanderlande, leverancier van logistieke procesautomatisering in de sectoren warehousing, luchthavens en pakketdiensten. In de afgelopen achttien jaar bekleedde Wilco van de Veerdonk diverse functies bij Vanderlande.

Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Savoye realiseert eerste Micro Fulfilment Center voor retailer Coop Liguria

(Advertorial) Een micro-fulfilment centrum (MFC) kan worden omschreven als een hyperlokaal distributiecentrum voor bijvoorbeeld click-and-collect en andere last-mile delivery diensten. Het MFC voor supermarktketen Coop Liguria zal binnenkort operationeel zijn in de bestaande Bolzaneto-hypermarkt in Genua.

Phi Data en Blyott bieden zorgsector betaalbare oplossing voor asset tracking met Bluetooth-tags

Phi Data, als IT-integrator gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, wil organisaties in de zorgsector helpen om op een eenvoudige en betaalbare manier het overzicht te bewaren over hun werkmiddelen. Het bedrijf gaat daarvoor in zee met Blyott, een Belgisch-Nederlandse scale-up die actief is in Real-Time Location Systems (RTLS), specifiek ontwikkeld voor de zorgsector.

Sensolus sluit partnership met Deutsche Telekom voor IoT-tracking op Duitse markt

De Gentse scale-up Sensolus breidt zijn partnernetwerk in Europa verder uit en start een samenwerking met Deutsche Telekom IoT GmbH. De twee bedrijven zullen gezamenlijk oplossingen aanbieden voor het intelligent traceren en beheren van assets met behulp van IoT-technologie (Internet of Things) op de Duitse markt.

Exact breidt uit naar de DACH-regio met overname van Weclapp

Exact, leverancier van business en accounting software, heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Weclapp, een toonaangevende leverancier van cloud ERP-software in de DACH-regio (Duitsland – Oostenrijk – Zwitserland), van 3U Holding (ETR: UUU), een Duitse holding.

Hans Willems vervoegt Alstef Group

Om zijn aanwezigheid in de Benelux te versterken, heeft Alstef Group – leverancier van geautomatiseerde turnkey oplossingen – Hans Willems aangesteld als sales engineer binnen zijn sales team voor intralogistiek. Hans Willems heeft bijna dertig jaar ervaring in de logistiek.

Transuniverse Forwarding neemt groepagebedrijf Apmex over

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem heeft het groepagebedrijf Apmex International Forwarding uit Evergem overgenomen. Apmex is gespecialiseerd in trafieken op West-Europa, met de klemtoon op het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de Benelux-distributie.

Automatiseren met Element Logic: bereken je ROI

(Advertorial) Een ROI-berekening helpt om het succes van je investering in magazijnautomatisering te bepalen. Energie- en personeelsbesparing zijn twee voorbeelden van concrete waarden voor jouw kosten-batenanalyse. Ook zachtere waarden, zoals minder druk bij de klantenservice en minder orderfouten, tellen mee.

Europa Worldwide Group luidt nieuw tijdperk in voor transport tussen België en het VK

Logistiek bedrijf Europa Worldwide Group geeft zijn activiteiten in Oostende een boost met de uitbreiding van zijn diensten en de omdoping van Continental Cargo Carriers tot Europa Road. Europa Worldwide Group bestaat uit drie divisies: Road, Air & Sea en Warehouse.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.