5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.

P&O Ferrymasters zorgt voor rechtstreekse multimodale verbinding tussen Tsjechië en Groot-Brittannië

P&O Ferrymasters breidt zijn pan-Europese netwerk uit met een nieuwe treinverbinding tussen Lovosice in Tsjechië en Europoort-Rotterdam, met de mogelijkheid tot verdere connectie over zee naar Groot-Brittannië. Lovosice is een strategisch transportknooppunt nabij zowel Praag, Duitsland als Polen.

Nieuwe Food & Delivery box is ook meteen dé Design Award 2020 winnaar!

(Advertorial) De nieuwste BITOBOX is buitengewoon COOL! Speciaal voor de Food & Delivery e-commerce ontwikkeld. Met zijn afmetingen kan de bak flessen in staande positie vervoeren. De bijbehorende accessoires zoals modulaire isolerende inzetbakjes, koelelementen en tussenschotten maken hem tot een betrouwbaar verzendsysteem in uw e-Food koelketen.

Donderdag 19 november – Online event IT- en endpoint-security

(Advertorial) Op 19 november om 13u00 organiseren SDE en ClearMedia hun IT-secturity event, dit jaar voor het eerst online. IT-security experten van beide bedrijven tonen hoe ze hun klanten veilig remote laten werken. Ze hebben het onder meer over Firewalling, Gateway Anti-virus, Spam en Intrusie preventie, URL-filtering, Reputation based threat prevention en Application control.

Professor Ad van Goor overleden

Vorige week is de Nederlandse emeritus hoogleraar Ad van Goor overleden. Van 1986 tot 1992 was hij hoogleraar bedrijfskunde aan de Open Universiteit in Heerlen, waar hij inhoud gaf aan de vakgebieden logistiek en marketing.

XPO Logistics schaalt capaciteit op om eindejaarsdrukte op te vangen

De logistieke sector gaat de komende weken een ongekende piekdrukte tegemoet. Logistiek dienstverlener XPO Logistics verwacht in de drukste week rond de feestdagen een volume van 3,7 miljoen pakketten te verwerken in Nederland. Dat is bijna 60% hoger dan in een gemiddelde week in 2020.

Tennant breidt assortiment opzit-veegmachines uit met de S16

Na de achterloop-veegmachine S7 die eerder dit jaar werd uitgebracht, lanceert Tennant met de S16 een nieuwkomer in het gamma van de opzit-veegmachines. De compacte S16 kan met één of met twee borstels worden uitgerust, kan verschillende types vuil op uiteenlopende ondergronden verwijderen en is ook geschikt om op hellingen te worden ingezet, waardoor deze opzit-veegmachine bijvoorbeeld ook ondergrondse parkeergarages en laadzones kan reinigen.

Footguardian beschermt de voeten tegen de wielen van handpallettrucks

Warehouse Safety Pro, aanbieder van oplossingen voor een veilige werkomgeving, stelt Footguardian voor. De oplossing moet voorkomen dat gebruikers van handpallettrucks met de toestellen over hun voeten heen rijden en op die manier verwondingen oplopen.

Anrova richt zich op Wallonië met Anrova South

Als partner van SAP Business One biedt Anrova software-oplossingen, advies en ondersteuning aan kmo’s. Om zich te positioneren als totaalaanbieder van SAP Business One in Wallonië en het Groothertogdom Luxemburg heeft het jonge, Belgische IT-consultancybedrijf een nieuw filiaal geopend: Anrova South.

Stad Mechelen en VIL breiden proefproject voor duurzame stadslogistiek uit

Het Mechelse stadsbestuur koestert de ambitie tegen 2030 naar zero-emissie stadsbelevering te gaan. In het kader van het VIL-project R!sult is Stad Mechelen samen met VIL een tweede proefproject gestart met de ECOkoeriers Mechelen. Het project test het principe van een mobiele microhub waarbij de koeriers vanuit een hub met één volgeladen elektrische bestelwagen de stad inrijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.