5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Flexible . Reliable . Profitable

(Advertorial) With DAIFUKU´s material handling concepts, you can optimize your logistics processes. Being one of the world´s leading suppliers, DAIFUKU assists customers with each step of factory and materials handling automation from planning to proposal, design, manufacturing, installation, after-sales service and facility retrofits.

BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

PwC voegt SafeDistance wearable van Lopos aan z’n aanbod toe

Voortaan is de wearable SafeDistance van het Gentse bedrijf Lopos opgenomen in de wereldwijde Zone Check-dienstverlening van PwC. Zone Check is een aanbod voor bedrijfscontinuïteit met onder meer een beheerdersmodule en een app voor contactopsporing.

CLS iMation introduceert de Agilox OCF in Europa

CLS iMation, de CLS business unit voor Intelligent Solutions for Logistics Automation, brengt de nieuwe Agilox OCF op de markt in België, Nederland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Portugal en Spanje. De Agilox OCF, ofwel ‘Omnidirectional Counterbalanced Forklift’ is een autonome, omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht en vormt een uitbreiding op het assortiment intelligent geleide voertuigen (IGV’s) die werken met behulp van zwermintelligentie.

Katoen Natie stapt over naar SaaS-oplossing van Oracle

Katoen Natie gaat zijn financiële en aankoopprocessen voortaan beheren en integreren in Oracle Cloud ERP. De SaaS-oplossing van Oracle moet de logistiek dienstverlener helpen de bedrijfsprocessen van alle entiteiten en activiteiten te optimaliseren.

Flanders Make ontwikkelt autonome machines voor landbouw en industrie

Het strategisch onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelde de eerste zelfrijdende tractor in ons land die allerlei taken van de landbouwer kan overnemen. Daarmee is een tractor die zonder bestuurder over een veld rijdt en daar zelfstandig aan de slag gaat over enkele jaren realiteit.

Trimble biedt Video Intelligence voor veiliger transport op Europese wegen

Trimble wil met zijn Video Intelligence-oplossing transportbedrijven in staat stellen de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren. Vlooteigenaren kunnen ongevallen reconstrueren met videobeelden van extern gerichte breedhoekcamera’s om ze te helpen beschermen in geval van een ongeval.

Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven

NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.

Vernieuwde ‘STREAM Goederenvervoer’ belicht impact van batterijproductie op CO2-uitstoot

Onderzoeksbureau CE Delft heeft in opdracht van Topsector Logistiek een update verzorgd van het handboek STREAM Goederenvervoer. Deze vernieuwde editie brengt ook in kaart wat de impact is van batterijproductie op de CO2-emissies tijdens de levenscyclus van elektrische vrachtvoertuigen.

Dutch Flower Group digitaliseert inkoopproces met SAP Commerce Cloud

Dutch Flower Group (DFG) is met meer dan dertig individuele handelsbedrijven de grootste exporteur van planten en bloemen ter wereld. Via de klanten van DFG vinden iedere week gemiddeld 75 miljoen bloemen, 10 miljoen boeketten en 10 miljoen planten hun weg naar consumenten wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.